جزئیات طرح خوداتکایی برنج - ۳۰ خرداد ۹۴

گروه بازرگانی: در پی تدوین طرح افزایش ضریب خوداتکایی «جو» در کشور، مقامات وزارت کشاورزی از تدوین طرح خوداتکایی برنج نیز خبر می‌دهند. خوداتکایی کشور در هشت محصول کشاورزی تا پایان سال ۹۷، برنامه‌ای است که از سوی رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی مطرح شد. با توجه به اینکه اقلام اساسی مانند «ذرت»، «برنج»، «کنجاله و لوبیای سویا» و «گندم» نیز در لیست ۱۰ قلم عمده وارداتی کشور طی دو ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری قرار دارند، تدوین طرح خوداتکایی برنج نیز در دستورکار قرار گرفته است. یک مقام مسوول از تدوین طرح خوداتکایی برنج خبر داد و گفت: بااجرای این طرح، میزان تولید برنج تا افق ۱۴۰۴ به حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن می‌رسد در حالی که سطح زیر کشت آن نیز ۱۲۰ هزار هکتار کاهش می‌یابد.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه طرح خوداتکایی برنج آماده شده و منتظر تامین اعتبار است تا اجرای آن آغاز شود، اظهار کرد: خود اتکایی در تولید برنج جزو ۸ طرح اقتصاد مقاومتی است که بناست در برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گیرد و اعتبار موردنیاز آن تامین شود.

کاوه خاکسار با بیان اینکه طرح مذکور با تمرکز در استان‌های گیلان و مازندران و کاهش تدریجی سطح در سایر استان‌ها اجرا می‌شود، گفت: این طرح شامل پروژه‌هایی است که وزارت جهادکشاورزی براساس آن با ارائه طرح‌ها و پروژه‌ها به افزایش تولید کمک کرده و برای اجرای آنها تسهیلات و حمایت‌های لازم را ارائه می‌دهد. وی با بیان اینکه در طرح خوداتکایی برنج کاهش سطح زیرکشت پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: ما در این طرح پروژه‌هایی داریم که سبب افزایش عملکرد در واحد سطح می‌شوند. خاکسار افزود: در طرح خوداتکایی برنج ما در نظر داریم هزینه کشاورزان را کاهش دهیم و یکی از راه‌هایی که می‌شود این کار را انجام داد، استفاده از تکنولوژی‌های نوین مانند استفاده از ارقام جدید و مکانیزه کردن کشاورزی است.

این مقام مسوول در وزارت جهادکشاورزی در مورد میزان مصرف سرانه برنج در کشور نیز گفت: محاسبات و بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهد که میزان مصرف سرانه ۳۸کیلوگرم است. خاکسار افزود: به هرحال اگر به اندازه نیاز کشور تولید انجام نشود، وزارت جهادکشاورزی به‌عنوان متولی تولید و تنظیم بازار محصولات مجبور به تامین نیاز از جای دیگری است، چراکه برنج باید به اندازه کافی و با قیمت مناسب در دسترس همگان باشد. از سوی دیگر وزارتخانه باید هوای تولیدکنندگان را هم داشته باشد، چراکه اگر آنان ضرر کنند از چند نظر خطرناک است؛ اول اینکه اگر تولیدکننده ضرر کند، تولید را رها می‌کند، از طرفی اراضی شالیزاری شمال مستعد تغییر کاربری هستند.