گروه بازرگانی: نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران درباره دلیل افزایش بیش از یک میلیون تومانی قیمت زعفران گفت: با کاهش نرخ سود بانکی و از رونق افتادن خرید و فروش سکه، سرمایه‌های سرگردان کشور از بازار زعفران سر درآورده و قیمت این محصول را بالا برده است.


محسن احتشام در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم افزود: افزایش قیمت زعفران در حال حاضر تصنعی و ناشی از سوداگری برخی افراد است. نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران ادامه داد: قیمت زعفران در مقایسه با سال گذشته رشد کاذبی داشته و با توجه به کیفیت آن، از هر کیلوگرم 5 میلیون تا 5 میلیون و 200 هزار تومان به 6 میلیون تومان افزایش یافته است.


احتشام با رد کاهش تولید این محصول در سال جاری اضافه کرد: این افراد در فصل برداشت، گل زعفران را به قیمت ناچیزی از دست کشاورزان خارج و ذخیره کرده‌اند و حال در پایان فصل برداشت به دنبال افزایش بیشتر قیمت این محصول هستند.


این مقام مسوول در حوزه زعفران با بیان اینکه حدود 70درصد این محصول صادر می‌شود، اظهار کرد: براساس اعلام دولت هیچ کالای مصرفی اجازه افزایش قیمت بدون هماهنگی با سازمان حمایت را ندارد اما در حال حاضر شاهد این هستیم که اتحادیه فروشندگان این محصول بدون دریافت هیچ‌گونه مجوزی از ستاد تنظیم بازار اقدام به افزایش قیمت زعفران (بسته‌بندی شده) کرده‌اند.


وی اضافه کرد: قیمت زعفران در شرایطی در بازار مصرف افزایش یافته که تغییری در نرخ یورو و توسعه بازار‌های صادراتی ایجاد نشده است و هیچ دلیلی جز سوداگری برای افزایش قیمت زعفران نمی‌توان نام برد.


نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران با اشاره به مشکلات افزایش قیمت این محصول در بازار صادراتی گفت: افزایش قیمت زعفران، صادرات این محصول را نیز با مشکل مواجه کرده و زمینه ورود رقبایی مانند افغانستان به بازار‌های جهانی را فراهم می‌کند.


احتشام با تاکید بر گسترش تقلب در بازار زعفران اظهار کرد:کنج (ریشه) زعفران به قیمت هرکیلو‌گرم ۲ میلیون و ۵۰۰هزار تومان خریداری و با اختلاط زعفران‌های مرغوب کیلویی ۶میلیون تومان به فروش می‌رسد.


وی در پایان گفت: عدم جلوگیری از این اقدام تقلبی از اعتبار زعفران ایران می‌کاهد و نیازمند توجه و جلوگیری از ورود این محصولات به بازار‌های داخلی و خارجی هستیم.


تنظیم بازار زعفران نیازمند ذخیره‌سازی و پشتیبانی


همچنین به گزارش «ایرنا»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با بیان اینکه افزایش قیمت زعفران طی دو ماه اخیر منجر به رکود بازارهای داخلی و صادراتی شده است، گفت: تنها راهکار رفع این معضل ذخیره‌سازی و پشتیبانی بازار و حذف دلالان با ایجاد بانک ملی زعفران است.


غلامرضا میری روز گذشته افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان و دلالان زعفران به دلیل نوسان قیمت این محصول را انبار کرده و به بازار عرضه نمی‌کنند و همین امر مشکلاتی را در بازار ایجاد کرده است.


وی اظهار کرد: البته با ثبت سفارش قبلی، صادرات در حال انجام است اما کشورهای واردکننده زعفران دچار شوک قیمتی درخصوص محصول زعفران شده‌اند زیرا این کشورها که با ایجاد تورم یک تا دو درصدی دچار نگرانی می‌شوند، در حال حاضر با افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی نرخ این محصول روبه‌رو شده‌اند.


وی کاهش تولید، افزایش میزان صادرات و حضور دلالان را عمده دلیل افزایش قیمت زعفران برشمرد و افزود: برای تنظیم بازار زعفران که یکی از کالاهای صادراتی ارزشمند برای ایران است بارها پیشنهاد داده ایم این محصول توسط دولت قیمت‌گذاری کارشناسی شود تا در زمان مناسب بخشی از آن توسط صادرکنندگان خریداری و در قالب بانک ملی زعفران یا صندوق شورای ملی زعفران به منظور پشتیبانی بازار ذخیره‌سازی شود.


وی تصریح کرد: در همین راستا نیازمند حمایت و مساعدت دولت در تامین نقدینگی هستیم تا با ارائه تسهیلات ارزان قیمت، صادرکنندگان بتوانند بخشی از زعفران را خریداری و ذخیره‌سازی و برای تنظیم بازار به موقع محصول را عرضه کنند تا مشکلی برای عرضه این محصول در بازار داخلی و صادراتی رخ ندهد.


وی با بیان آنکه حدود 4 ماه آینده زعفران امسال وارد بازار می‌شود، گفت: تولیدکنندگان و دلالان بیش از این نمی‌توانند زعفران سال گذشته را انبار کنند بنابراین پیش بینی می‌شود تا یک ماه آینده با عرضه زعفران بازار این محصول از رکود خارج شود.


به گفته وی، ادامه شرایط فعلی باعث رکود بازار صادرات زعفران می‌شود و این امر می‌تواند نگرانی‌هایی را برای واردکنندگان و در نهایت مشکلاتی برای بازارهای صادراتی کشور ما ایجاد کند.


میری، ایران را صادرکننده زعفران به 47 کشور جهان برشمرد و افزود: نوسان قیمت زعفران و افزایش 30 تا 50 درصدی این محصول طی ماه اخیر منجر به کاهش و رکود بازار صادرات این محصول شده است. به گفته میری، طبق آمارهای وزارت جهادکشاورزی در سال 93، بین 220 تا 250 تن زعفران تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد که از این میزان بین 150 تا 170 تن آن صادر و حدود 50 تن به مصرف داخلی می‌رسد.


وی گفت: در حال حاضر امارات متحده عربی، اسپانیا و چین به ترتیب بزرگ‌ترین واردکنندگان زعفران ایرانی هستند و در رده‌های بعدی کشورهای عربستان، هند، فرانسه، آلمان و انگلیس قرار دارند. نایب رئیس شورای ملی زعفران به رشد ۴۱ درصدی صادرات زعفران طی فروردین ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و افزود: در فروردین امسال بیش از ۹ تن زعفران به کشورهای هدف صادر شد در حالی که در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶ تن زعفران صادر شده بود.


رئیس فروشندگان زعفران خراسان رضوی گفت: در حال حاضر زعفران در 22 استان کشور در حال تولید است.


وی درخصوص محدودیت منابع آبی اظهار کرد: در حال حاضر خراسان جنوبی و رضوی به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی با مشکلاتی در محدودیت منابع آبی مواجه هستند اما با وجود سطح زیرکشت زعفران در دیگر استان‌های کشور پیش‌بینی می‌شود کاهشی در میزان تولید این محصول ایجاد نشود.