گروه ترجمه: خطر ایجاد اختلال در زنجیره‌های تامین محصولات جهان در سطحی نزدیک به بالاترین حد تاریخی خود قرار گرفته است.

موسسه تامین و عرضه چارترد که یک نهاد متخصص در زمینه تجارت جهانی است، ضمن اعلام این موضوع هشدار داده است گر چه خطراتی که کسب و کارها را تهدید می‌کنند در حال کاهش هستند، اما افت قیمت کالاها و کندی رشد اقتصادی چین موجب شده است خطراتی که زنجیره‌های تامین جهان را تهدید می‌کنند، افزایش یابند.

موسسه چارترد از سال ۱۹۹۵ شاخصی را در مورد وضعیت خطرات زنجیره تامین جهان تعریف کرده است که هر فصل رقم مربوط به آن را اعلام می‌کند.

موسسه چارترد ضمن اعلام جدیدترین شاخص خطرات زنجیره تامین جهان در فصل جاری افزوده است، گرچه خطراتی که زنجیره تامین در آمریکای شمالی و اروپای غربی را در سال گذشته تهدید می‌کردند، کاهش یافته‌اند، اما این خطرات در آمریکای لاتین، اروپای شرقی، آسیا و آفریقای زیر صحرا به شدت افزایش یافته‌اند. عدد کلی این شاخص که میزان خطرات را نشان می‌دهد از رقم ۷/ ۲۳ در سال ۱۹۹۴ میلادی به رقم ۷/ ۷۸ رسیده است.

جان گلن، اقتصاددان موسسه چارترد و اقتصاددان ارشد دانشکده مدیریت کرانفیلد دراین باره می‌گوید که از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون، تغییرات زیادی در میزان خطرات ایجاد شده و خطراتی که زنجیره تامین جهان را تهدید می‌کنند نسبت به آن زمان افزایش قابل توجهی یافته‌اند. او می‌گوید: «زنجیره‌های تامین طی ۲۰ سال اخیر به شدت پیچیده شده‌اند. افزایش شاخص خطرات لزوما به این معنا نیست که بر تعداد خطرات افزوده شده است، بلکه به این معنا است که زنجیره‌های تامین ما بیش از پیش در معرض این خطرات هستند.»

بر اساس این گزارش، در منطقه آسیا-پاسیفیک، بخش‌های حیاتی تولید و صنعت چین در خطر ناتوانی در بازپرداخت وام‌های دولتی قرار دارند.

در عین حال، در آمریکای لاتین، عرضه‌کنندگان برزیلی، شیلیایی و آرژانتینی، همه به‌خاطر افت قیمت سویا و مس در معرض خطر قرار دارند.

موسسه چارترد اعلام کرد به‌طور خاص، در برزیل، سرمایه‌گذاری در قسمت زیرساخت‌ها طی دو فصل اخیر متوقف شده است چون دولت این کشور به دنبال افزایش رتبه اعتبارات خود است. گر چه برزیل دومین تولیدکننده بزرگ انرژی‌های برق-آبی است، اما به‌خاطر خشکسالی با مشکلات زیادی در عرضه انرژی کسب و کارها مواجه شده است. همین موضوع باعث افزایش نگرانی‌ها در زمینه عرضه سنگ آهن، طلا، گوشت ماکیان و شکر به چین، آمریکا و اروپا شده است.

آفریقای زیر صحرا هم در بالاترین حد تاریخی خطر زنجیره تامین قرار دارد، چون درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته است که دلیل این کاهش، افت قیمت‌های نفت و گاز نیجریه، آنگولا و غنا بوده است.

با وخیم‌تر شدن وضعیت بخش مالی جهان در سال ۲۰۱۶، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل کند شود و این موضوع امنیت زنجیره تامین طلا، لاستیک، کاکائو و نفت را مورد تهدید قرار خواهد داد.

عوامل مشابهی نیز زنجیره تامین برخی از نقاط خاورمیانه را مورد تهدید قرار خواهند داد، گرچه اقتصاد بحرین نسبت به اقتصادهایی همچون نیجریه از تنوع بیشتری برخوردار است، اما هنوز بخش کالاها تا ۸۰ درصد از درآمدهای این کشور را تامین می‌کند و رکود اقتصادی موجب بروز ناآرامی‌های سیاسی در این کشور شده است.

از زمان بحران مالی جهان، خطرات زنجیره تامین موجب نگرانی اقتصاددانان شده است به‌ویژه آنکه قیمت کالاها در سطح پایینی باقی مانده و این موجب شده است که تولیدکنندگان چند ملیتی معمولا با مجموعه‌ای از شبکه‌های تامین کار می‌کنند و بنای کار آنها تامین به روش در لحظه است.