روند ورود هیات‌های تجاری به کشور

گروه بازرگانی: با توجه به بهبود مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران که افزایش رفت و آمدهای متعدد هیات‌های تجاری از کشورهای اروپایی، آسیایی و حتی آمریکایی به ایران را در سال جاری به همراه داشته است، می‌توان مدعای این امر بود که شرایط اقتصادی ایران در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری مناسب فعالیت‌های بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری است. امید به بهبود ورود هیات‌های تجاری به کشور در حالی است که افزایش مراودات تجاری ایران با کشورهای دیگر در دولت یازدهم در صدر برنامه‌های تجارت خارجی کشور قرار داشت، اما آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان‌دهنده کاهش ۵/ ۵۴ درصدی پذیرش هیات تجاری و همچنین کاهش ۵۵ درصدی اعزام هیات تجاری در سال ۹۳ نسبت به سال قبل آن است. آمارهای مقدماتی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری و اقتصادی ایران در سال ۹۳ حاکی از آن است که در سال گذشته شاهد پذیرش ۲۰ هیات تجاری به کشور بوده‌ایم، این در حالی است که در سال ۹۲ ایران میزبان ۴۴ هیات تجاری بود.

در ارتباط با اعزام هیات تجاری نیز، بر اساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشور در سال ۹۳، بالغ بر ۱۷ هیات تجاری را به سایر کشورها اعزام کرده، این در حالی است که تعداد هیات‌های تجاری اعزامی در سال۹۲، بالغ بر ۳۸ هیات بوده است.

همچنین، آمارهای موجود درخصوص ارائه کارت بازرگانی و مجوز نمایندگی‌های خارجی صادر شده در سال ۹۳ که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده بیانگر آن است که صدور کارت بازرگانی در مدت زمان مورد بررسی با افزایش ۶/ ۲۶ درصدی همراه بوده است و این در حالی است که مجوزهای صادر شده برای نمایندگی‌های خارجی کاهش ۴/ ۶۶ درصدی را نسبت به سال ماقبل آن ثبت کرده است.

براساس آمارهای منتشر شده در سال ۹۳، بالغ بر ۸هزار و ۳۳۶ کارت بازرگانی صادر شده، این در حالی است که در سال ۹۲ تعداد کارت‌های بازرگانی صادر شده بالغ بر ۶ هزار و ۵۸۴ مورد بوده است. همچنین در سال ۹۳، تعداد مجوز‌های صادر شده نیز ۳۹۴ عدد بوده اما در سال قبل از آن تعداد یک هزار و ۱۷۴ مجوز نمایندگی خارجی صادر شده بود.

از سوی دیگر در سال جاری با توجه به انتشار بیانیه لوزان و احتمال پایان یافتن تحریم‌های هسته‌ای پیش‌بینی می‌شود، تجارت خارجی کشور شاهد تحولات جدیدی خواهد بود. اگرچه در حال حاضر موانع بسیاری مانند نقل و انتقال وجوه برای مبادلات خارجی بین ایران و کشورهای دیگر وجود دارد، اما دولت تسهیل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران در سال جاری را در دستور کار خود قرار داده و مواردی از جمله، قوانین حمل‌ونقل، بیمه، بانک، گمرک و استاندارد نیز با تحول همراه خواهند بود. از این رو با رفع موانع موجود در تجارت خارجی با ایران در آینده نزدیک، فعالان اقتصادی در دنیا نیز به دنبال آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های اقتصادی ایران

خواهند بود.

روی خوش هیات‌های تجاری

در سال جاری کشور شاهد ورود هیات‌های تجاری متعددی از کشورهای اروپایی مانند، آلمان، ایتالیا، فرانسه، جمهوری چک و... برای افزایش مراودات تجاری خود با ایران بوده است، حتی رسانه‌ها نیز خبر از سفر هیات‌های تجاری آمریکایی به ایران به‌عنوان توریست داده‌اند. علاوه بر این کشورها، ایران فصل جدیدی از روابط تجاری خود را با کشورهای همسایه از جمله، هند، افغانستان، پاکستان، ترکیه و... آغاز کرده و افزایش مبادلات تجاری ایران و کشورهای همسایه را هدف‌گذاری کرده است.

علاوه بر این، هیات‌هایی از کشورهای ایرلند و بلژیک طی دو سال گذشته نیز به ایران سفر کرده‌اند. اواخر سال گذشته، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در این خصوص تصریح کرده بود که در مدت یادشده ۱۰۳ هیات بازرگانی اعزام و پذیرش شده است.

به گفته ولی‌الله افخمی‌راد برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی ـ تخصصی، مشارکت در نمایشگاه‌های جهانی و همچنین اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری ـ بازاریابی دو ابزار مهم برای تحقق اقتصاد غیرنفتی و برون‌رفت از شرایط خاص اقتصادی کشور است. براساس آمار اعلام شده از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت، هیات‌های اعزامی در سال ۹۲ و ۹۳، بالغ بر ۴۶ هیات بوده و در این زمان بیش از ۸۰۰ تاجر و بازرگان ایرانی در قالب این هیات‌ها با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت ایران به ۲۰ کشور دنیا سفر کردند که البته این ۴۶ هیات، جدا از هیات‌هایی است که از سوی اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و اتحادیه‌ها و انجمن‌های صادراتی اعزام شده‌اند و در صورت اضافه شدن آمار هیات‌های سایر نهادها و سازمان‌ها، با رقم بزرگ‌تری مواجه خواهیم شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره تعداد هیات‌های پذیرشی نیز یادآور شده بود: در دو سال گذشته ۵۷ هیات با دو هزار و ۱۰۰ تاجر و فعال اقتصادی از کشورهای مختلف پذیرش شده‌اند.

سفر هیات تجاری عمان

در همین راستا نیز امروز، بزرگ‌ترین هیات تجاری عمان در تهران حضور پیدا می‌کنند. این هیات که شامل ۶۰ شرکت و گروه بزرگ اقتصادی عمان به رهبری الکیومی (رئیس اتاق بازرگانی و صنایع عمان) هستند، در زمینه‏های مالی و بانکی، بازرگانی، نفت و گاز، حمل‌ونقل و صنعت و معدن فعالیت دارند. از مهم‌ترین اهداف سفر هیات مذکور توسعه روابط اقتصادی بین بخش خصوصی دو کشور است و حل مشکلات تجاری در دستور کار مشترک اتاق بازرگانی و صنایع عمان و اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عمان قرار دارد. در همین راستا ایجاد حمل‌ونقل مستقیم دریایی به‌عنوان مهم‌ترین عامل توسعه تجارت بین دو کشور در دستور کار قرار گرفته است.

از سوی دیگر، بخش خصوصی ایران با حمایت اتاق مشترک ایران و عمان و اتاق بازرگانی و صنایع عمان، اقدام به راه‏اندازی خط کشتیرانی مستقیم بین بندرعباس و بندر صحار کرده است که در جریان سفر هیات عمانی به‌طور رسمی اعلام می‌شود.