ایسنا: رئیس سازمان توسعه تجارت از برگزاری جلسه‌ای با مقامات ترکیه برای اضافه کردن بیش از ۴۰ قلم کالای جدید به لیست تجارت ترجیحی ایران و ترکیه خبر داد و گفت: در لیست جدید ایران کالاهای انرژی‌بر قرار دارند. ولی‌الله افخمی‌راد اظهار کرد:‌ در جلسه‌ای که اردیبهشت ماه با مسوولان ترکیه خواهیم داشت قرار است کالاهایی از جانب ترکیه به لیست تعرفه ترجیحی اضافه شود و در مقابل ما نیز بیش از ۴۰ قلم کالا را از کشور ترکیه به‌صورت ترجیحی وارد کنیم و در جهت ترمیم توافق‌نامه تجارت ترجیحی با ترکیه با هدف افزایش حجم صادرات حرکت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی کالاهایی که در لیست تجارت ترجیحی قرار دارند انرژی‌بر بوده و طبیعی است صادرات آن به ترکیه باید با تدابیر خاصی صورت گیرد، توضیح داد: ما اقلیم خشکی داریم و اگر کالایی آب‌بر و انرژی بر است، باید در جهت صادرات آن دقت زیادی داشته باشیم. با توجه به اینکه ترکیه انرژی ندارد و کالاهایی را که انرژی‌بر است از دیگر کشورها وارد می‌کند، باید بررسی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در رابطه با تجارت ترجیحی باید منافع کشورمان را در نظربگیریم و در مورد صادرات کالا حساسیت بیشتری داشته باشیم، اظهار کرد: باید ببینیم باز کردن مرز و تلاش برای صادرات‌ چه کالاهایی برای کشور ما از جهات مختلف منافع دارد و آنها را شناسایی کنیم. به‌عنوان مثال اگر کشور ترکیه کالایی را از دیگر کشور‌ها به میزان ۱۰۰ واحد تامین می‌کند و سهم ما در این زمینه کم است، باید ببینیم دلیل این موضوع چیست. شاید دیوار تعرفه‌ای که ترکیه با کشورهای خارجی دارد کوتاه‌تر از دیواری است که برای کشور ما دارد؛ بنابراین باید این موضوعات به دقت بررسی شود. افخمی‌راد ادامه داد: باید از ترکیه بخواهیم در صورت وجود چنین موضوعی تعرفه‌ها را برای ما نیز کاهش دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در بخشی از سخنان خود، مهم‌ترین مشکل تجارت را انتقال پول از طریق سیستم بانکی عنوان کرد و افزود: فشار این بخش از تحریم برای تجارت کشور ما بیشترین جایگاه را به خود اختصاص داده و بیش از ۷۰ درصد فشار تحریم در این زمینه است که باعث شده هزینه‌های تولید و نقل و انتقال افزایش یابد. اگر تحریم بانکی برداشته شود، قطعا اقتصاد کشور شرایط رقابتی‌تری را با دیگر کشورها خواهد داشت، چرا که هزینه‌های تولید از بابت هزینه‌های نقل و انتقال پول کاهش می‌یابد و درنتیجه شرایط بهتری برای ما به وجود می‌آید.