گروه بازرگانی: ‌واردات شکر در سال جدید یکی از خبرسازترین موضوعات است. به دنبال انتشار خبری از سوی انجمن کارخانه‌های تصفیه‌کننده شکر خام مبنی بر آزادسازی واردات این محصول، هرچند در ابتدا دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت این خبر را تکذیب کردند، اما تازه ترین خبرها حاکی از واردات مشروط و موقت شکر خام است. روز گذشته واردات موقت شکر از سوی جهاد کشاورزی مورد موافقت واقع شد، به گونه‌ای که معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: جهاد کشاورزی به‌طور اصولی با «واردات به شرط صادرات» یعنی «واردات موقت» شکر موافقت کرده است، با این شرط که ذره‌ای از این میزان شکر وارداتی در بازار ورود نکند. عباس کشاورز با بیان اینکه در این شکل واردات از واردات‌کنندگان ضمانت گرفته می‌شود تا شکر وارداتی را در بازار تزریق نکنند، افزود: واردکنندگان این محصول باید ضمانت و مکانیزم واردات و عرضه محصول خود را به تایید سازمان توسعه تجارت و معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی برسانند تا مطمئن شویم این واردات برای صادرات است. یعنی شکر به‌صورت خام وارد کشور می‌شود و در قالب شکر تصفیه شده یا شیرینی از کشور خارج می‌شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در گذشته به بهانه «واردات موقت»، شکر به کشور وارد شد اما به جای صادرات مجدد سر از بازار داخل درآورد و تجربه تلخی از خود به جا گذاشت. وی با تاکید بر اینکه موافقت انجام شده مشروط به رعایت تمام شرایط و جوانب لازم است، تصریح کرد: در شرایط فعلی نیازی به واردات شکر برای مصرف داخلی نداریم و بازار مصرف، از شکر انباشته شده است.

بی‌نیازی از واردات شکر تا نیمه دوم امسال

از سویی دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر از بی‌نیازی کشور از واردات شکر تا نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: از ابتدای زمستان سال گذشته تاکنون واردات شکر انجام نشده که نشان‌دهنده ایستادگی وزارت جهاد کشاورزی در برابر سودجویان و وارد‌کنندگان است.امسال برای نخستین بار در تاریخ صنعت قند و شکر کشور تولید شکر از مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن عبور کرد و این در شرایطی اتفاق افتاده است که این صنعت سال‌های بسیار بدی را به خود دیده است، چراکه در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ تولید این محصول به ۵۰۰ هزار تن رسیده بود.بهمن دانایی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و ۳۰۲ هزار تن شکر تولید شد، افزود: این رکوردشکنی در تولید ناشی از مدیریت درست وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از تولید‌کنندگان و جلوگیری از واردات بی‌رویه شکر است و نشان از ظرفیت و پتانسیل بالای تولید شکر در کشور دارد.دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ادامه داد: طی ۹ ماهه نخست سال گذشته به‌‌رغم مخالفت‌های وزارت جهاد‌کشاورزی برای واردات، ۸۲۳ هزار تن شکر به کشور وارد شد که ثبت سفارش قبل بوده است، اما از ابتدای زمستان سال گذشته تاکنون حتی یک کیلوگرم شکر هم به کشور وارد نشده است و این ممنوعیت چهار ماهه واردات شکر نیز تاکنون بی‌سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه واردات شکر همچنان ممنوع است، گفت: در ابتدای سال جاری حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شکر در کشور موجود بوده که از سال گذشته به امسال منتقل شده است و این نشان می‌دهد که حتی در بالاترین میزان مصرف این موجودی تا پایان شهریورماه برای کشور کفایت می‌کند و از آن زمان نیز برداشت شکر از مزارع داخلی آغاز می‌شود. با توجه به میزان تولید و واردات این محصول در سال گذشته، ضریب خودکفایی شکر حدود ۶۰ درصد بوده است که با توجه به پتانسیل‌های موجود در صورت ادامه‌ روند مناسب کنونی می‌توانیم ضریب خودکفایی شکر را در سال ۱۳۹۴ به بیش از ۷۵ درصد افزایش دهیم.

اختلاف قدیمی واردات شکر

واردات شکر از سال گذشته با اختلاف نظرات دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت همراه بود، به‌گونه‌ای که وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۳ از عدم ممنوعیت واردات شکر برای تامین نیاز داخلی توسط بخش خصوصی خبر داده بود، خبری که واکنش وزارت جهادکشاورزی را به همراه داشت. وزارت جهادکشاورزی نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد ثبت سفارش جدید واردات شکر خام و سفید از ابتدای سال ۹۳ ممنوع بوده است. با توجه به ابلاغیه منتشر شده از سوی این وزارتخانه در سال گذشته به نظر می‌رسید واردات شکر محل اختلاف‌نظر این دو وزارتخانه بود؛ چراکه بخشی از بدنه دولت معتقد به ممنوعیت واردات در پی اشباع بازار بود و بخشی دیگر همچنان در حال صدور مجوز برای ادامه روند واردات.اما با توجه به موضع‌گیری جدید وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص، به‌طور اصولی با «واردات به شرط صادرات» یعنی «واردات موقت» شکر موافقت شده و واردکنندگان با ضمانت اینکه شکر وارد کرده را در بازار تزریق نکنند، می‌توانند به واردات این محصول بپردازند. البته تایید سازمان توسعه تجارت و معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این خصوص الزامی است. براساس قوانین گمرک، ورود کالایی که طبق قوانین ممنوع باشد به‌عنوان ورود موقت، موکول به اجازه دولت در هر مورد است. ولی اداره کل گمرک می‌تواند درخصوص کالایی که طبق مقررات عمومی صادرات و واردات یا تصویب نامه‌های مخصوص غیرمجاز یا مشروط شناخته شده، اجازه ورود موقت صادر کند. برای واردات موقت نیز صاحب کالا باید تعهد دهد که کالا را در مدتی که در پروانه ورود موقت تعیین می‌شود، از کشور از راه مجاز با نظارت گمرک خارج کند.