گروه بازرگانی: اعضای کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در آخرین جلسات خود در دوره هفتم، به بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ دولت از منظر بخش صنعت و معدن پرداختند. گزارشی از وضعیت بخش صنعت و معدن در بودجه سال ۹۴، در این نشست ارائه شد. حسین ابویی‌مهریزی، معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خواستار ارائه پیشنهادها و نظرات اتاق تهران درباره بودجه سال آتی کشور به صورت نظر جامع بخش خصوصی شد. وی همچنین درخصوص موضوع پرداخت نقدی یارانه‌ها نیز تصریح کرد: اتاق تهران موضع شفاف و قاطع خود را درخصوص دستاورد علمی و رفاهی پرداخت نقدی یارنه‌ها تاکنون از منظر بخش خصوصی به دولت ارائه و اعلام کند.

رحمان پورقربان از اعضای کمسیون صنعت و معدن و دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی نیز مهم‌ترین چالش بودجه سال ۹۴ را کاهش قیمت نفت عنوان کرد.

به گفته وی، با کاهش قیمت نفت، منابع صندوق توسعه ملی کشور محدود شده و این اتفاق می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در چرخه اقتصاد و صنعت کشور شود.

پورقربان همچنین خاطرنشان کرد: با کاهش بیشتر قیمت جهانی نفت، نرخ جهانی انرژی نیز در دنیا کاهش می‌باید و از این رو صنایع انرژی‌بر مانند صنایع فولاد ناچار خواهند بود قیمت‌های خود را در بازار جهانی تعدیل کنند. چنین اتفاقی می‌تواند به صنایع فولاد کشور لطمه وارد کند. بنابراین بخش عمده‌ای از صنایع بزرگ کشور که مبتنی بر انرژی هستند، در سال ۹۴ دچار مشکل خواهند شد، از این رو می‌توان گفت سال آتی سال بدی برای صنایع انرژی بر خواهد بود.

علی شیبانی از دیگر اعضای کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران پرداخت یارانه نقدی را یکی از چالش‌های جدی دولت عنوان کرد و خواستار آن شد که بخش خصوصی و اتاق تهران با جمع‌بندی جوانب آن، دولت را در زمینه اتفاقات و لطماتی که اقتصاد و صنعت کشور در پی آن مواجه می‌شود، آگاه کند.

حبیب‌الله انصاری، دبیر انجمن لوازم خانگی در این جلسه به نشست اخیر فعالان اقتصادی با معاون اول رئیس‌جمهور در اتاق ایران اشاره کرد و با بیان اینکه در این جلسه، توضیحات شفافی در رابطه با تسهیلات تخصیص داده شده به بخش صنعت از سوی مقام دولتی داده نشد، افزود: متاسفانه در این نشست درخصوص تسهیلات وعده داده شده به بخش تولید و صنعت توضیحی داده نشد. از این رو، اتاق بازرگانی باید کمیته پیگیری در رابطه با مسائلی که از سوی دولت اعلام می‌شود، تشکیل داده تا از طریق آن، مطالبات بخش خصوصی دنبال و رصد شود.

محمدرضا بهرامن نایب‌رئیس اتاق تهران نیز به همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان تهران اشاره کرد و با بیان اینکه پروژه‌های معرفی شده برای سرمایه‌گذاری، روی سایت اینترنتی این همایش در پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تهران قرار گرفته است، یادآور شد: این همایش گام بلندی برای ورود سرمایه‌گذاران به بخش‌های مختلف اقتصادی در تهران و ایران است.

مهدی پورقاضی نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن نیز به برخی تعارضات میان صنایع مختلف اشاره کرد و در این خصوص گفت: در حالی که برخی از صنایع خواستار افزایش حقوق ورودی هستند، دیگر صنایع به واسطه ارتباط تنگاتنگی که با واردات مواد اولیه دارند، خواستار کاهش عوارض برخی از کالاها می‌شوند. این‌گونه درگیری‌ها در بخش خصوصی و واحدهای صنعتی سودی برای این بخش ندارد. در بخشی از صنعت کشور، به جای آنکه منافع ملی مورد توجه قرار بگیرد، منافع جمعی و گروهی ترجیح داده می‌شود که این شیوه به بخش خصوصی لطمه می‌زند.