ارزیابی  نهایی  از - انتخابات

گروه بازرگانی: در آستانه هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، فعالان بخش خصوصی به بیان چگونگی مشارکت و نحوه انتخابات امسال در اتاق بازرگانی تهران پرداختند. به گفته دبیرکل اتاق تهران تعداد فعالان اقتصادی نامزد در این دوره از انتخابات با ۷۳ درصد رشد به ۲۵۱ نفر رسید. در این بین ۱۲۰ نفر در بخش بازرگانی، ۸۹ نفر در بخش صنعت، ۱۷ نفر در بخش معدن و ۲۵ نفر در بخش کشاورزی ثبت‌نام کرده‌اند.

هشتمین دوره انتخابات در روز دوشنبه، ۱۸ اسفند ماه جاری ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۸ همان روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران واقع در بزرگراه چمران برگزار خواهد شد.

در این نشست رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز به ارائه گزارشی از سفر اخیر خود به اسپانیا و رایزنی‌های اقتصادی صورت گرفته پرداخت. یحیی آل‌اسحاق در ارتباط با مراودات بانکی بین دو کشور که ممکن است دغدغه برخی از فعالان اقتصادی باشد، گفت: مجموعه اتحادیه‌های بزرگ اسپانیا که دفتری در تهران نیز دارد، در حال پیگیری و شکل‌گیری مراودات بانکی است.

شکل‌گیری مراودات بانکی بین اسپانیا و ایران

رئیس اتاق تهران در پنجاهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه روابط ما با اسپانیا قدمتی دیرینه دارد و ما بیش از ۱۰۰ سال است که در این کشور سفارتخانه داریم، گفت: در سابقه مبادلات تجاری دو کشور، رقم ۶ میلیارد دلار هم به چشم می‌خورد که مربوط به دورانی است که اسپانیا یکی از خریداران نفت ایران بود. اما با این همه، میزان مبادلات دو کشور در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیون دلار است، چون مبادله نفت خام بین دو کشور قطع شده است.

آل‌اسحاق اسپانیا را کشوری توانمند در حوزه‌های حمل‌ونقل به ویژه ریلی و جاده‌ای، خودروسازی و قطعه‌سازی و تحقیقات و مطالعات علمی عنوان کرد.

به گفته آل‌اسحاق، ۷۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در اسپانیا صورت گرفته، همچنین رقمی معادل ۶۵ میلیون نفر در سال یعنی بیش از جمعیت این کشور گردشگر خارجی رفت و‌ آمد می‌کنند.

آل‌اسحاق با اشاره به دیدارهای خود با برخی مقامات دولتی از وزارتخانه‌های اقتصاد و امور خارجه اسپانیا، از حمایت قاطع دولت این کشور از توسعه روابط تجاری ایران و اسپانیا خبر داد و گفت: قائم‌مقام وزیر اقتصاد اسپانیا به صراحت اعلام کرد از قراردادهایی که بین شرکت‌های ایرانی و اسپانیایی منعقد شود حمایت خواهد کرد و زمینه اجرای آن را نیز تسهیل می‌کند.

او گفت: اسپانیا توانسته ۷۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌ خارجی جذب کند و در مقابل اسپانیایی‌ها ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های خود را در خارج از این کشور صورت داده‌اند و این نشان از پیوستگی اقتصاد این کشور با سایر کشورهای اروپایی دارد.

رئیس اتاق تهران هم‌چنین در مورد مراودات بانکی بین دو کشور که ممکن است دغدغه برخی فعالان اقتصادی باشد توضیح داد که مجموعه اتحادیه‌های بزرگ اسپانیا شامل ۶۰۰ اتحادیه بزرگ این کشور که دفتری نیز در تهران دارد، در حال شکل‌دهی مراودات بانکی است و از طرف اسپانیا هیچ مشکلی وجود ندارد و بانک مرکزی ما باید سازوکارهای مناسب را پیدا و اتخاذ کند.

آل‌اسحاق با اشاره به امضای تفاهمنامه‌های مختلف در سه استان اسپانیا بین اتاق تهران و اتاق‌های بازرگانی این مناطق عنوان کرد که اتاق تهران نیز در آینده میزبان هیات‌های تجاری اسپانیایی خواهد بود.

او در ادامه با اشاره به ایجاد برخی شائبه‌ها و شبهاتی که در آخرین ساعات رای‌گیری و پس از تمدید چند ساعته ثبت‌نام ایجاد شد، گفت: متاسفانه حرف‌هایی گفته شد که کمی حلاوت این کار بزرگ را تلخ کرد اما از دید من کار هیات اجرایی در ساعات آخر ثبت‌نام یک نقطه درخشان در کار آنها است، چون اجازه ندادند به‌خاطر مشکل فنی و قطع سیستم ثبت‌نام، حق احدی از متقاضیانی که در ساعت مقرر و با پرونده کامل مراجعه کرده بودند، ضایع شود.

گزارشی از مراحل ثبت‌نام انتخابات

در ادامه دبیرکل اتاق تهران به تشریح گزارشی از اقدامات انجام شده برای برگزاری هشتمین دوره انتخابات پرداخت. بهادرانی ابتدا به این نکته اشاره کرد که در این دوره از انتخابات برای اولین بار هیات نظارت اتاق تهران از سوی انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران تشکیل شد که اعضای این هیات آقایان علیرضا قدس‌طینت، محمدباقر پورمعتمد، عبدالله کاشانی موحد، یدالله صادقی و بنده هستند.

رئیس هیات نظارت اتاق تهران در ادامه افزود: طی یک هفته مهلت ثبت‌نام، در مجموع ۲۵۱فعال اقتصادی برای نامزدی در این دوره از انتخابات نام‌نویسی کردند که در مقایسه با دوره قبل ۷۳ درصد رشد داشته است. به گفته بهادرانی، در دوره قبل در مجموع ۱۴۵ نامزد در انتخابات اتاق تهران شرکت کردند.

وی همچنین یادآور شد که در این دوره، از بخش بازرگانی ۱۲۰ نامزد شرکت کرده‌اند که در مقایسه با دوره قبل که این بخش ۷۱نامزد داشت، تعداد متقاضیان بخش بازرگانی ۶۹ درصد افزایش یافته است. به گفته وی، از بخش صنعت ۸۹ فعال اقتصادی نامزد انتخابات هشتمین دوره شده‌اند که در مقایسه با دوره قبل که ۴۸ نفر در این بخش ثبت‌نام کرده بودند، افزایش ۸۵ درصدی داشته است. از بخش معدن نیز ۱۷ داوطلب برای ورود به هیات نمایندگان دوره هشتم نام‌نویسی کرده‌اند که این تعداد ۵۵ درصد نسبت به دوره قبل رشد دارد. در دوره قبل، از بخش معدن ۱۱ فعال اقتصادی در انتخابات دوره هفتم نام‌نویسی کرده بودند.اما در بخش کشاورزی که برای اولین بار در این دوره از انتخابات نامزد جداگانه دارد، ۲۵ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. به گفته بهادرانی، تعداد کرسی‌های بخش کشاورزی در هیات نمایندگان دوره هشتم ۶ کرسی است.

دبیرکل اتاق تهران در ادامه با اشاره به اینکه در دوره قبلی از ۱۴۵ نفر ثبت‌نام‌کننده حدود ۱۳۰ نفر در انتخابات شرکت کردند، تصریح کرد: تعدادی از ثبت‌نام‌کنندگان این دوره دارای نقص پرونده هستند که باید واجدین شرایط حداکثر تا آخر وقت اداری دیروز ۱۴بهمن ماه مدارک خود را تکمیل می‌کردند.

وی با بیان اینکه تعداد بانوان شرکت‌کننده در این دوره از انتخابات ۱۵ نفر است، گفت: از ۴۰نفر از اعضای هیات نمایندگان فعلی، ۳۶ نفر مجددا داوطلب عضویت در هیات نمایندگان شده اند. رئیس هیات نظارت اتاق تهران همچنین به میزان تحصیلات داوطلبان انتخابات دوره هشتم اشاره کرد و گفت: یک نفر از نامزدها دارای مدرک زیر دیپلم(سیکل)، ۲۶ نفر دارای مدرک دیپلم، ۶ نفر فوق دیپلم، ۱۱۱ نفر با مدرک لیسانس، ۶۳ نفر دارای مدرک فوق‌لیسانس و ۳۶ نفر با مدرک دکتری و بالاتر هستند.

بهادرانی افزود: بررسی شرایط و مدارک متقاضیان و تطبیق آن با مقررات، ۱۰ روز قبل از برگزاری انتخابات به داوطلبان اعلام می‌شود.

وی همچنین یادآور شد ، نامزدهایی که توسط هیات نظارت واجد شرایط نباشند حداکثر ظرف ۳ روز پس از دریافت نظر هیات نظارت می‌توانند اعتراض خود را به صورت کتبی به انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران اعلام کنند. به گفته وی، انجمن نظارت نیز موظف است ظرف پنج روز از تاریخ دریافت شکایت به اعتراض‌ها رسیدگی و اظهارنظر کند.

دبیرکل اتاق تهران همچنین خبر داد تبلیغات نامزدها از ساعت ۸ صبح روز ۱۰ اسفندماه آغاز و تا ساعت ۲۴ روز ۱۷ اسفند ماه جاری ادامه خواهد داشت. به گفته وی، پس از پایان مهلت مذکور تبلیغات ممنوع است.

رئیس هیات نظارت اتاق تهران در عین حال خاطرنشان کرد رای‌گیری از طریق کارت عضویت هوشمند و معتبر صورت می‌گیرد و آن‌دسته از فعالان اقتصادی که دارای کارت قدیمی (غیرهوشمند) هستند، باید تا قبل از روز رای‌گیری (۱۸ اسفند ماه سال ۹۳) کارت خود را هوشمند کنند.

مخالفت با محل برگزاری انتخابات

در ادامه سخنان دبیرکل اتاق تهران، اعضای هیات نمایندگان نیز به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند. اسدالله عسگراولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ارتباط با تمدید ثبت‌نام در آخرین روز گفت: وقتی مهلت ثبت‌نام از ۴:۳۰ بعدازظهر روز شنبه تا ساعت۱۰ شب تمدید شد، این انتظار وجود دارد که هر فردی که در این مدت مراجعه می‌کند همه مدارک را به همراه داشته باشد.

عسگراولادی سپس در مخالفت با تعیین محل نمایشگاه‌ها به‌عنوان محل برگزاری انتخابات افزود: اغلب صاحبان کارت‌های بازرگانی و کسانی که قرار است در این روز رای دهند، در مرکز شهر نظیر بازار یا خیابان بوذرجمهری مستقر هستند و رفتن به محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برای آنان زمانبر است، در نتیجه تعداد رای‌دهندگان ریزش خواهد کرد.

تقدیر از غایبان انتخابات

مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی در ادامه از برخی غایبان این انتخابات نیز به دلیل عدم ثبت‌نام در این انتخابات تشکر کرد و گفت: برخی از اعضای فعلی هیات نمایندگان که برای دوره آتی ثبت‌نام نکرده‌اند از غایبان عمده جلسات اتاق‌ها بوده‌اند و هیات رئیسه در معرفی و حذف این افراد براساس آیین‌نامه اتاق سستی نشان

داده است.

تغییر آیین‌نامه به‌موقع نبود

مسعود خوانساری، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ارتباطات نیز در این خصوص گفت: مشکلی که در این انتخابات به چشم آمد این بود که تغییر آیین‌نامه در مدت زمان کوتاهی که تا دوره ثبت‌نام باقی بود، صورت گرفت و انتظار این بود تا تغییر در مقطعی صورت می‌گرفت که فرصت کافی برای آنکه افراد خود را با آن تطبیق دهند، وجود داشته باشد و اگر مشکلی وجود دارد در مورد آن اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

گزارش کمیسیون کشاورزی اتاق تهران

در بخش دیگری از این نشست، شاهرخ ظهیری به ارائه گزارش عملکرد کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در دوره چهارساله اخیر پرداخت. وی با اشاره به اینکه قانون نظارت بر مواد غذایی که در سال ۱۳۴۶ تدوین شده بود تاکنون اصلاح نشده است، گفت: در این زمینه، جلسات متعددی در کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با حضور دست‌اندرکاران بخش خصوصی و دولتی برگزار شد و در نهایت این قانون مورد بازنویسی قرار گرفت و به وزارت بهداشت ارجاع داده شد. به گفته ظهیری، این طرح از طریق وزارت بهداشت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد اما مدت‌ها است که در کمیسیون کشاورزی مجلس بایگانی شده است.

وی یکی دیگر از اقدامات کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران را بحث در خصوص قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده و مالیات صنایع غذایی عنوان کرد که به گفته وی کتابچه این قانون در اختیار نمایندگان مجلس برای بررسی قرار گرفته است.