گروه بازرگانی: هرچند وجود ۸هزار و ۷۰۰ تشکل صنفی در کشور ظرفیت بالایی برای فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود، اما جامعه اصناف در بیش از ۳ میلیون واحد صنفی و بیش از ۶ میلیون شغل فعال هستند و ۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی در رشته‌های تولیدی، توزیعی و خدماتی در گرو فعالیت آنها انجام می‌شود. نکته قابل توجه برای ساماندهی این بخش عظیم جامعه، ساماندهی وضعیت پروانه کسب آنها است؛ به طوری که بر اساس قانون، حدود صنفی حداقل فاصله و متراژی است که هر واحد صنفی همکار باید از یکدیگر داشته باشند و سقف صنفی نیز مجوز تعداد واحدهای صنفی است که هر صنف در هر شهری می‌تواند پروانه کسب صادر کند. این در حالی است که بر اساس گفته‌های مقام‌های مسوول در اتاق اصناف کشور، در کشورهای اروپایی برای هر ۵۷۰ نفر یک واحد صنفی وجود دارد و در برخی از موارد این رقم به ۱۳۰۰ نفر می‌رسد، اما این میزان در ایران ۳۳ نفر است.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، در هفت‌ماه نخست سال جاری، در مجموع ۱۰۳هزار و ۴۴۵فقره پروانه کسب در ۳۱ استان کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۹/۱۹درصدی همراه بوده است. به این ترتیب در هفت ماه ابتدایی سال گذشته ۱۲۹هزار و ۱۴۳فقره پروانه برای اصناف صادر شده بود. بر اساس آمارهای اعلام شده، از ۱۰۳هزار و ۴۴۵فقره پروانه صادرشده در هفت ماه نخست سال جاری، سهم استان تهران ۱۶هزار و ۷۵فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۶/۲۷درصدی همراه بوده است. استان اصفهان با سهم ۱۱هزار و ۱۵۷فقره پروانه صادر شده در رتبه دوم قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۳/۴۶درصدی را تجربه کرده است. همچنین خراسان رضوی با ۷هزار و ۶۷۱فقره پروانه صادرشده در این مدت در جایگاه سوم قرار گرفته که پروانه‌های صادرشده در سال جاری در این استان نیز با کاهش ۹/۱۸درصدی همراه بوده است.

این در حالی است که استان خراسان شمالی بیشترین میزان تغییرات مثبت پروانه‌های صادرشده اصناف در هفت ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را با رشد ۶/۶۹درصدی به خود اختصاص داده است. در همین مدت استان کردستان در کسب پروانه‌های صادره برای اصناف با کاهش ۵/۴۷درصدی همراه بوده است.

آمار پروانه‌ها در مهرماه

از مجموع ۱۰هزار و ۹۴۵ پروانه صادرشده در مهرماه سال جاری برای اصناف، ۳هزار و ۷۸۲فقره آن مربوط به صنوف خدماتی، ۲هزار و ۷۴فقره مربوط به صنوف تولیدی و ۵هزار و ۸۹فقره مربوط به صنوف توزیعی بوده است. در این میان، بیشترین پروانه‌های صادرشده در مهرماه بر اساس تفکیک استانی مربوط به استان تهران با یک هزار و ۷۲۲فقره بوده که سهم پروانه‌های صنوف تولیدی ۳۹۶، صنوف خدماتی ۶۲۳ و صنوف توزیعی ۷۰۳ فقره بوده است. پس از تهران، مازندران با تعداد ۸۶۴ فقره پروانه صادر شده برای اصناف در رتبه دوم قرار دارد که از این میان ۳۲۹ پروانه سهم صنوف خدماتی، ۱۴۲ پروانه مربوط به صنوف تولیدی و ۳۹۳فقره نیز سهم صنوف توزیعی بوده است.

در این میان، در تقسیم‌بندی صنوف خدماتی، تهران با کسب ۶۲۳پروانه بیش از ۱۶درصد پروانه‌های صادرشده در این صنف را در مهرماه به خود اختصاص داده است. در صنوف تولیدی نیز تهران با کسب ۳۹۶ فقره پروانه در جایگاه نخست قرار دارد و در صنوف توزیعی نیز باز هم استان تهران در صدر قرار دارد. این در حالی است که کمترین تعداد پروانه خدماتی و کمترین پروانه تولیدی به جنوب استان کرمان و کمترین تعداد پروانه توزیعی به استان کهکیلویه و بویراحمد اختصاص داشته است.

کاهش 20درصدی صدور پروانه‌ برای اصناف