وعده حجتی درباره گران نشدن میوه شب عید

ایسنا: وزیر جهاد کشاورزی گفت: نگرانی در زمینه ذخیره‌سازی میوه برای شب عید وجود ندارد و میوه به‌خصوص مرکبات و سیب به اندازه کافی موجود است. محمود حجتی در بازدید از اراضی زراعی و باغی بخش چهاردانگه ساری اظهار کرد: نگرانی که وجود داشته این بوده که به دلیل سرمازدگی سال گذشته در استان مازندران کمبود مرکبات برای ذخیره‌سازی شب عید وجود داشته باشد و بخواهیم از خارج کشور واردات داشته باشیم؛ اما با بررسی‌ها و ارزیابی‌های صورت‌گرفته تولیدات استان جوابگوی نیاز داخل است. وی افزود: سازمان تعاون روستایی مسوول پیگیری عقد قرارداد با اتحادیه باغداران است تا ذخیره‌سازی لازم برای میوه شب عید انجام شود

وزیر جهاد کشاورزی افزود: باید کارهای زیربنایی اراضی در مناطق پایین‌دست منطقه چهاردانگه انجام شود. این منطقه با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که از نظر بارش و اقلیم دارد، می‌تواند چهره این منطقه را متحول کند. در کارهای زیربنایی دولت باید کمک‌های بلاعوض ارائه دهد که این منابع در زمینه آب و خاک وجود دارد.

حجتی تصریح کرد: تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولت در زمینه سیستم‌های آبیاری و استقرار باغات در اراضی شیب‌دار در بالادست می‌تواند تهیه و تامین نهال را پشتیبانی کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: قانون شهرک‌های کشاورزی تصویب شده و اساسنامه و بودجه آن ردیف‌دار شده که در آینده شهرک کشاورزی در سطح کشور به‌خصوص در سطح استان مازندران مستقر خواهد شد.

۸۵ درصد تسهیلات برای آبیاری قطره‌ای

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد تسهیلات آبیاری قطره‌ای را دولت پرداخت می‌کند، گفت: در سیستم‌های آبیاری دنبال سازوکارهای اقلیمی با توجه به فناوری‌های روز و بازدهی بالا هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: محدودیت منابع آب و خاک، مشکلات و مسائل اقلیمی در برخی از مناطق وجود دارد که باید این ناسازگاری‌ها بررسی و مطالعه شود. حجتی مطرح کرد: در تمام کشور ازجمله مازندران زمینه و ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که تاکنون نتوانسته‌ایم از آن استفاده بهینه داشته باشیم.

. وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه در کشور چه میزان آبیاری تحت فشار و قطره‌ای انجام شده است، گفت: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار در کل کشور در طول چند دهه گذشته تجهیز شده که از نظر مهندسی، تجهیزات و امکانات در وضعیت خوبی به سر می‌بریم.

مدیریت صحیح مانع واردات برنج می‌شود

حجتی ضمن اظهار خوشحالی نسبت به اینکه سرمایه‌گذاری‌های سنگینی توسط بخش خصوصی با تکنولوژی‌های روز در زمینه شالیکوبی در مازندران صورت گرفته است، گفت: این کارخانه‌ها هم سبب کاهش ضایعات می‌شوند و هم برنج را به‌صورت بسته‌بندی ‌براساس سفارش به بازار عرضه می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی درخصوص تنظیم بازار برنج گفت: برنج تولیدی در کشور دو میلیون تن در سال است که طبق ارزیابی‌های صورت گرفته سه میلیون تن مصرف برنج داریم که یک میلیون تن در سال باید وارد شود.

حجتی افزود: سال گذشته بیش از حد برنج وارد شد که این امر ازجمله دلایل رکود مازندران بوده است. در حالی که امسال با مدیریت صحیح، بیش از نیاز و ذخیره، وارد نمی‌شود تا عرضه و تقاضا توازن داشته باشد و تولیدکنندگان بتوانند به موقع برنج را با قیمت مناسب که مد نظر دولت است، عرضه کنند.