بررسی قوانین مالیاتی حمل‌ونقل

گروه بازرگانی: کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی ایران این هفته موضوع قوانین مالیاتی مربوط به حمل‌ونقل و کشتیرانی را که در کمیته ماده ۷۶ مطرح شده بود، مورد بررسی قرار داد. به گزارش روابط‌عمومی اتاق ایران، مسعود دانشمند، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران در این باره گفت: قوانین مالیات باید شفاف و عادلانه تنظیم شود و از طرفی قوانین را به گونه‌ای در نظر بگیریم که برای کشتی‌های خارجی جذاب باشد و به سمت بنادر ایران بیایند. برای مثال موضوع حق پرچم در حال حاضر ۱۰ درصد است و می‌تواند به گونه‌ای تنظیم شود که برای کشتی‌های خارجی انگیزه به وجود آورد. وی افزود: حذف حق ۱۰ درصد مربوط به پرچم جمهوری اسلامی خود موجب ورود و تقویت ناوگان حمل‌ونقل ایران خواهد شد.

دانشمند در ادامه درخصوص قوانین مالیاتی بر کشتیرانی پیشنهاد کرد: به جای اخذ مالیات بر عملکرد، بهتر است مالیات بر تناژ اعمال شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل در ادامه به چالش ترانزیتی با ترکیه اشاره و تصریح کرد: پرداخت مابه‌التفاوت سوخت از سوی کامیون‌داران ترکیه در هر حال موجب افزایش قیمت و هزینه حمل خواهد شد و این به نفع فعالان اقتصادی نیست. هر چند انتظار می‌رود برای حل این مناقشه مواردی همچون حسن همجواری و احترام متقابل مبنا قرار گیرد.

در ادامه، عبداللهی‌فر، مسوول دفتر ترانزیت سازمان راهداری نیز در این نشست گفت: از سال ۷۲ با توجه به تفاوت فاحش قیمت سوخت در ایران با سایر کشورها، قانون دریافت مابه‌التفاوت قیمت سوخت که برابر با ۸۰ سنت بود، وضع شد ولی در حال حاضر این رقم برای بازرگانان ترکیه ۱۶۰ سنت است.

سمساری‌لر، عضو کمیسیون حمل‌ونقل نیز گفت: با توجه به اینکه ترکیه تنها راه ایران به سمت اروپا است و مسیرهای جایگزین با مشکلات زیادی از جمله موضوع ویزا و طولانی شدن مسیر همراه است، دستگاه سیاست‌گذار ناچار به تغییر رفتار با ترکیه است. از این رو به اعتقاد من این موضوع از طریق دولت‌ها حل نخواهد شد و تنها راه‌حل در این شرایط تعیین قیمت سوخت در بازار رقابتی و بازار آزاد است.

قائم‌مقامی نیز عضو دیگر کمیسیون با تاکید بر قرار داشتن در شرایط تحریمی تاکید کرد: اگر اصل تجارت آزاد را بپذیریم و بازار رقابتی تعیین‌کننده باشد، بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد. توفیق مجدپور، عضو این کمیسیون، نرخ واحد سوخت برای کلیه اشخاص چه خارجی و چه داخلی را پیشنهاد و عنوان کرد: این سیاست علاوه بر جلوگیری از قاچاق سوخت موجب حل این قبیل مناقشات می‌شود.