خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی تهران معتقد است نظام بودجه‌ریزی کشور مربوط به ۷۰ سال پیش است که ۶۰ تا ۷۰ درصد آن هم صرف هزینه حقوق کارمندان دولت می‌شود. یحیی آل‌اسحاق همچنین درباره حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: طرف‌های ما طی ۳۰ سال گذشته هر تجربه‌ای که در قالب تحریم داشتند، علیه ما اعمال کردند و فکر می‌کردند نابود می‌شویم، در صورتی که چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی با تاکید بر اینکه آنها می‌خواستند در سایه تحریم‌ها ارتباطات بین‌المللی شکل نگیرد، افزود: اما آمار گمرک می‌گوید گردش مالی تجارت خارجی ما بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار بوده است. به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران بخش خصوصی و نهادهای عمومی هم در کنار دولت برای اجرای تمام مفاد اقتصاد مقاومتی خود را آماده می‌کنند، اما جنس موضوع کوتاه مدت نیست و در یکسال حل نمی‌شود. از این رو باید ساختارها و نرم‌افزار برای مقابله با یک رویداد محتمل تاریخی برای مقاومت اقتصادی تغییرات کلی پیدا کند. وی در پاسخ به اینکه امسال سهم تولید آنطور که باید اختصاص داده نشد و برخی وعده‌ها فقط روی کاغذ است که در نهایت کارها را کند می‌کند، گفت: ما باید به «پسا تحریم» هم توجه کنیم، معلوم نیست که اگر تحریم‌ها برداشته شود، آمادگی ورود به بازار جهانی را داشته باشیم و باید نظام تدبیر را در حوزه‌های مختلف تغییر دهیم.

وی در ادامه با ذکر مثالی از روندهای موجود که ضروری است در راستای اقتصاد مقاومتی تغییر کند، تصریح کرد: ما در مورد بودجه واقعا مشکل تاریخی داریم. بودجه کنونی از نظر ساختار، حجم و شکل و مصارف آن، متناسب با اقتصاد مقاومتی نیست. بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه در هزینه‌ها برای حقوق کارمندان دولت صرف می‌شود و دائما رو به افزایش است که بدنه دولت باید چابک سازی شود. از آن طرف درآمدها وابسته به نفت است. وی به این نکته هم اشاره کرد که نظام تدبیر و نحوه برخورد با حوزه‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی باید تغییر کند که سرمایه گذاری و بودجه‌های عمرانی از جمله آنهاست. رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: از یک طرف ایراد گرفته می‌شود که بودجه عمرانی کم شده یا بودجه اختصاص نیافته از طرف دیگر معتقدیم کار باید برون‌سپاری شود و به مردم واگذار شود. اگر بودجه عمرانی به دست بخش خصوصی داده شود، هرقدر دولت بودجه را کم کند بهتر است؛ به شرط آنکه دولت خرید خدمت کند، نه آنکه رقیب بخش خصوصی شود.