انتخاب نخبه اقتصادی جهان اسلام

گـروه بنگاه‌های اقتصـادی، نفیسه آفرین‌زاد: امسال نیز همچون سال گذشته در حاشیه نمایشگاه تجارت و سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی، مراسم اهدای جوایز نخبگان اقتصادی جهان اسلام از سوی مرکز تجارت بین‌الملل سازمان همکاری‌های اسلامی برگزار می‌شود و براساس معیارهای تعیین شده، جایزه امسال به «یونس ژائله»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌رسد. ضرورت اصلاح تعرفه‎ها

ژائله در نشستی که ازسوی دبیرخانه مرکز تجارت بین‌الملل سازمان همکاری‌های اسلامی در تهران برگزار شد، انتخاب یک نماینده از ایران را به عنوان نخبه اقتصادی جهان اسلام به فال نیک گرفت و آن را گواه روشنی بر این دانست که تحریم‌ها نتوانسته ایران را از بازارهای صادراتی جهان حذف کند.

این فعال اقتصادی برداشتن برخی موانع موجود بر سر راه گسترش تجارت در جهان اسلام را مناسب ارزیابی و بر ضرورت اصلاح تعرفه‌های ترجیحی و تسهیل امور گمرکی در کشورهای اسلامی تاکید کرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به آثار مثبت «بهبود روند تعاملات سیاسی و اقتصادی» دولت یازدهم در بعد جهانی و «مهار تورم» در بعد داخلی، خوش‌بین است و می‌گوید: نباید از نقش اساسی اتاق بازرگانی در حل چالش‌های بین‌المللی تجار ایرانی به‌ویژه صادرکنندگان غافل شد. نقشی که به گفته ژائله، «کمرنگ» بوده و مسوولیت برخی از کم‌کاری‌ها در روند تجاری کشور به‌ویژه در بخش صادرات را می‌توان متوجه اتاق دانست.

جایگزین‌های جوایز صادراتی

موضوع دیگری که نماینده ایران در مراسم اهدای جوایز نخبگان اقتصادی جهان اسلام به آن انتقاد دارد، موضوع «جوایز صادراتی» است. وی دو پیشنهاد برای جایگزینی جوایز صادراتی مطرح کرد؛ اول، گسترش تسهیلات صادراتی و برای مثال کاهش کرایه‌های حمل ‌ونقل و دوم، کاهش نرخ واردات کالاهایی که همزمان صادرات آنها در حال انجام است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز همچنین بر ضرورت ایجاد توازن تجاری میان کشورهای اسلامی تاکید کرد و گفت: نباید تراز تجاری ما با کشورهای اسلامی منفی شود.

ژائله با اشاره به تجارت ایران با روسیه گفت: حوزه‌های اقتصادی زیادی در روسیه وجود دارد که تجار ایرانی می‌توانند با ورود به آنها، کالاهای مختلف را به کشور روسیه صادر کنند. ژائله که مدیرعامل شرکت «شیرین عسل» است، دو شاخص «صادرات» و «اشتغال‌زایی» را در سنجش عملکرد تجار و نخبه اقتصادی جهان اسلام موثر دانست و اعلام کرد: شرکت متبوعش در این دو شاخص وضع مطلوبی دارد و تلاش‌های بیش از ۱۱هزار نیروی انسانی فعال در این شرکت، صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری محصولات به ۶۵ کشور دنیا را رقم زده است.