گروه بازرگانی: برای رونق تجارت باید بخش‌هایی از قانون تجارت اصلاح شده و ثبت سفارش به عنوان یک فرآیند اضافی حذف شود. ابراهیم بهادرانی، دبیرکل اتاق تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره سیاست‌گذاری انقباضی دولت اظهار کرد: سیاست دولت انقباضی نبوده، بلکه انضباط مالی را در پیش گرفته که در دولت سابق چنین چیزی نبود. به عنوان مثال در طرح‌های عمرانی، دولت امسال از سال قبل بیشتر خرج کرده و در طرح‌های پولی منضبط ‌تر عمل کرده است که این امر می‌تواند تورم را به ۲۰ درصد هم برساند.

وی درباره وعده دولت درباره خروج از رکود طی سال جاری گفت: فکر می‌کنم این اتفاق می‌افتد؛ چرا که در ۶ ماهه اول سال ۹۱ رشد اقتصادی کشور نزدیک به منفی ۶ درصد بود که در ۶ ماه اول سال ۹۲ این رقم به منفی۳ درصد رسید. اگر به همین روند پیش برویم براساس مطالعات ما در اتاق بازرگانی و مطالعات بانک جهانی در سال ۹۳ رشد مثبت خواهیم داشت. این در حالی است که نشانه هایی از کاهش رکود در بخش کشاورزی و خدمات دیده می‌شود و روند رو به رشد صنعت نیز این مساله را تایید می‌کند.

دبیرکل اتاق تهران درباره مشکل فعلی قانون تجارت کشور گفت: در مجموع قانون تجارت قانون جامعی است و این‌طور نیست که بگوییم کهنه شده، بلکه این قانون تجربه چند کشور پیشرفته بوده و ممکن است فقط یک جاهایی نیاز به اصلاح داشته باشد.

بهادرانی درباره پیشنهادهایی پیرامون بسته‌های حمایتی صادرکنندگان گفت: متاسفانه ۷۰ درصد صادرات ایران به پنج کشور چین، افغانستان، هند، عراق و امارات است که برای ما یک ضایعه بزرگ محسوب می‌شود و به محض آنکه رابطه سیاسی ما با یکی از این کشورها به مشکل بخورد بازار بزرگی را از دست خواهیم داد. به گفته وی، اگرچه دریافت مالیات اضافه ممکن است برای بودجه کشور خوب باشد اما از آن طرف ممکن است این مساله به صادرات و سرمایه‌گذاری ما لطمه بزند. به همین دلیل باید نقطه بهینه را پیدا کنیم. ما در اجرا به مجموعه ای از مشکلات مبتلا هستیم که دولت باید جلوی آن را بگیرد. یکسری موانع قانونی نیز باید در مجلس برطرف شود.

بهادرانی درباره تصمیم‌گیری‌های یک‌شبه در ممنوعیت صادرات گفت: مخالف این هستم که صادرات را ممنوع اعلام کنیم ما باید چیزی که به صرفه است صادر کرده و با قیمت ارزان‌تر از جایی دیگر بخریم. همه جای دنیا همین کار را می‌کنند. از یکجا کالا وارد می‌کنند و به جای دیگر هم کالا صادر می‌کنند.

به گفته وی، این‌گونه بخشنامه‌ها جز ضربه زدن به صادرات چیز دیگری را در پی ندارد و ناامنی اقتصادی به وجود می‌آورد. در واقع باید کاری کنیم که کالا روان بیاید و روان برود و در این میان از ارزش افزوده استفاده کنیم.

کشورهای صنعتی با توازن صادرات و واردات ارزش افزوده ایجاد می‌کنند. قرار نیست هر کس هرچه می‌خواهد خودش تولید کند این امر مربوط به دهه‌های قبل است. «ثبت سفارش» از دیگر موضوعاتی بود که به گفته بهادرانی یک فرآیند اضافی است که در هیچ جای دنیا استفاده نمی‌شود و بانک مرکزی هم برای کنترل ارز با این بحث مخالف است؛ چرا که هر هزینه‌ای که از واردات گرفته شود آخر سر آن را مصرف‌کننده باید بدهد. باید به گونه‌ای عمل کرد که تاخیر نداشته باشیم و حتی اگر همه آمار واردات در راه را هم می‌خواهند می‌توانند با بانک‌ها در ارتباط بوده و آمارها را بگیرند چون ثبت سفارش آمار واقعی نیست.