گروه بازرگانی: یک هیات تجاری روس که از استان سوردلوفسک در ناحیه فدرالی اورال به سرپرستی الکساندر پتروف معاون نخست‌وزیر این استان به ایران سفر کرده، روز چهارم خردادماه به اتاق تهران آمد تا با یحیی آل‌اسحاق و اعضای اتاق بازرگانی تهران دیدار داشته باشد. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در این دیدار آل‌اسحاق خطاب به هیات میهمان گفت: در شرایط جدید سیاسی انتظار می‌رود، روابط دو کشور تقویت شود؛ چراکه دولت جدید، قصد برقراری تعاملی جدی با همه کشورها به‌ویژه همسایگان دارد. رئیس اتاق تهران حجم مبادلات تجاری میان ایران و روسیه را مورد اشاره قرار داد و گفت: ارزش داد و ستدهای تجاری دو کشور به حدود ۲ تا ۳ میلیارد دلار می‌رسد. البته گاه از افزایش سطح مبادلات و هدف‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری نیز صحبت می‌شود. او ادامه داد: این سطح از تبادلات تجاری ایران و روسیه قابل ارتقا است و برای ارتقای آن باید عمق ارتباطات را بیشتر کرد. ضمن آنکه لازم است سطح معاملات از معاملات سنتی که تاکنون با مسکو صورت گرفته، فراتر رود. او رفت‌وآمدهای تجاری به استان‌ها و مناطق مختلف دوکشور را در ارتقای سطح روابط موثر دانست و گفت: درحال حاضر مبادلات تجاری میان دو کشور در حیطه محدودی صورت می‌گیرد؛ به طوری که فولاد، غلات و کالاهای نظامی جزو اقلام عمده وارداتی ایران از روسیه محسوب می‌شود و آنچه روسیه از ایران خریداری می‌کند، اغلب در حوزه مواد غذایی است. آل‌اسحاق گفت: داد و ستدهای تجاری دو کشور در حالی به این حوزه محدود شده است که ظرفیت‌های موجود در دو کشور دارای تنوع بالایی است.

رئیس اتاق تهران ادامه داد: همکاری‌های اقتصادی دو کشور می‌تواند به حوزه‌هایی همچون انتقال فناوری و تکنولوژی، فعالیت‌های عمرانی و مطالعاتی، معدن و انرژی نیز تسری پیدا کند.

زمینه‌های همکاری ایران و سوردلوفسک

درادامه این نشست، الکساندر پتروف معاون نخست‌وزیر استان سوردلوفسک که سرپرستی هیات تجاری روس را برعهده داشت، گفت: استان سوردلوفسک همواره درتقاطع مسیرهای تجاری قرار گرفته است و امروز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز صنعتی روسیه شناخته می‌شود. به طوری که تولید ناخالص داخلی آن به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. او به توسعه صنعت چوب در این منطقه اشاره کرد و افزود: حجم تولید چوب در این استان ۲۷ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود. ما می‌توانیم، در زمینه معدن، ماشین‌سازی، صنعت راه‌آهن و نیز صنعت چوب با یکدیگر مذاکراتی داشته باشیم؛ با توجه به اینکه حجم منابع چوب دراستان ما بالا است، می‌خواهیم در زمینه فرآوری چوب با فعالان اقتصادی ایران همکاری کنیم. او در مورد همکاری در حوزه نفت و پالایش نفت نیز ابراز تمایل کرد و گفت: شرکت‌های ما می‌توانند در زمینه پالایش نفت و گاز با شما همکاری کنند و ما می‌توانیم در زمینه احداث دکل‌های حفاری و فروش تلمبه نفت با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشیم. پتروف همچنین نسبت به واردات خشکبار و سبزیجات از ایران ابراز تمایل کرد و گفت: ما در زمینه بسته‌بندی مواد غذایی نیز تشکیلات مجهزی در اختیار داریم و می‌توانیم در این زمینه نیز با ایران همکاری کنیم.