جزئیات مراودات تجاری ایران و ترکیه

گروه بازرگانی: در نشست دوجانبه اقتصادی همتایان بخش خصوصی ایران و ترکیه در اتاق تهران در حالی بر گسترش روابط دوجانبه تاکید شد که قرار است سومین هیات تجاری ایرانی به سرپرستی «یحیی آل اسحاق» امروز عازم ترکیه شود. مراودات تجاری ایران و ترکیه

یک هیات ۳۰ نفره از مجمع صادرکنندگان ترکیه (Turkish Exporters Assembly) دیروز میهمان اتاق تهران بودند تا برای توسعه مراودات تجاری با همتایان ایرانی دیدار و گفت‌وگو کنند. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در ابتدای نشست، مراد آکیوس عضو هیات مدیره صادرکنندگان ترکیه با اشاره به مراودات تجاری ایران و ترکیه، هدف از هیات اعزامی به ایران را فعالیت‌های گسترده و افزایش ارتباطات تجاری را دو کشور دانسته بود. آکیوس اگرچه نقش رایزنان تجاری در سفارتخانه‌های دو کشور پراهمیت می‌داند، اما توسعه روابط تجاری دو کشور را تنها با فعالیت تاجران و فعالان اقتصادی میسر نمی‌پندارد.

حجم دادوستدهای تجاری ترکیه از دیگر موضوعاتی بود که آکیوس به آن اشاره کرد، براساس گفته‌های عضو مجمع صادرکنندگان ترکیه، صادرات ترکیه در ۱۰ سال پیش، حدود ۷۰ میلیارد دلار بوده که این رقم در سال جاری به حدود ۱۵۰ میلیارد دلار رسیده است. «ایران در میان شرکای تجاری ترکیه جایگاه ویژه‌ای دارد.» این جمله آغازگر بخش مهم صحبت های مراد آکیوس درباره مراودات تجاری ایران و ترکیه بود. به گفته وی ایران، مقام دهم را در میان مقاصد صادراتی ترکیه کسب کرده است، این در حالی است که ارزش دلاری صادرات ترکیه به ایران در ۱۰ سال پیش، ۸۰۰ میلیون دلار بود که این رقم اکنون به حدود ۴ میلیارد دلار افزایش یافته است. البته صادرات ترکیه به ایران، معادل ۸/۲ درصد کل صادرات این کشور است، در میان کالاهای صادراتی به ایران، جواهرات، سنگ‌های قیمتی و محصولاتی از این دست، ارزشی معادل ۶/۱ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. در ردیف بعدی کالاهای صادراتی به ایران، ماشین‌آلات مکانیکی قرار دارد که ارزش صادرات آن به ایران ۳۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. محصولات پلاستیکی و چوب نیز در رتبه‌های بعدی صادرات به ایران قرار دارد. عضو هیات مدیره صادرکنندگان ترکیه درباره میزان واردات ترکیه از ایران نیز معتقد است ۱۰ سال پیش میزان این واردات حدود ۹/۱ میلیارد دلار بود که در سال گذشته میلادی، این رقم به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. این در حالی است که ایران در میان کشورهای صادرکننده به ترکیه مقام هفتم را دارا است.

آکیوس پیش‌بینی کرده تجارت ایران و ترکیه در سال‌های آینده به صورت متقابل، افزایش چشمگیری پیدا کند. علی احسان، مدیرکل مجمع صادرکنندگان ترکیه نیز از تدوین یک نقشه راه در این نهاد برای توسعه روابط با ایران خبر داد.

امیدواری برای تسریع در امور گمرکی

دبیرکل اتاق تهران در این نشست از تلاش بخش خصوصی برای رسیدن به هدف ۳۰ میلیارد دلاری مراودات تجاری دو کشور تاکید کرد. ابراهیم بهادرانی با اشاره به روابط ۱۵ میلیارد دلاری کنونی دو کشور تصریح کرد: برای توسعه مراودات و گسترش روابط تجاری باید دو گروه اقدامات انجام گیرد که گروه اول زیربنایی و گروه دوم توسعه‌ای است. به گفته دبیرکل اتاق تهران در گروه کارهای زیربنایی باید نسبت به رفع موانع موجود در سر راه گسترش مراودات تجاری اقدام و اموری چون نقل و انتقال پول و روابط بین بانکی دو کشور تسهیل شود. وی با تاکید بر اینکه رفع موانع گمرکی باید برداشته شود، ابراز امیدواری کرد: باید وضع تعرفه‌های ترجیحی که در مجالس دو کشور در دست بررسی است به سرانجام برسد تا امور مربوط به گمرک سرعت بیشتری یابد.

بهادرانی همچنین در مورد اقدامات توسعه‌ای به گسترش بازارچه‌های مرزی، برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های عمومی در دو کشور اشاره کرد و گفت: با این قبیل اقدامات می‌توان سریع‌تر به سمت هدف تعیین شده حرکت کرد و از آن سبقت گرفت. دبیرکل اتاق تهران اعلام کرد: در سه سال گذشته دو هیات تجاری از اتاق تهران به ترکیه سفر کرده‌اند و سومین سفر نیز در هفته جاری خواهد بود که به شهرهای ازمیر و آنکارا سفر خواهند کرد. معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز درباره فعالیت اتاق بازرگانی تصریح کرد: اتاق تهران به عنوان بزرگ‌ترین اتاق بازرگانی کشور دارای ۲۵ هزار عضو از شرکت‌های بزرگ تجاری، صنعتی، فنی و خدماتی است که فعالیت این اعضا در صحنه اقتصاد ایران به‌تنهایی ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص می‌دهد. محمدرضا بختیاری مزیت عمده ایران برای مراودات تجاری را وجود ۱۵ کشور همسایه در اطراف ایران می‌داند که در این میان، تجارت با ترکیه به دلیل پیشرفت‌های حاصل شده در این کشور برای ایران مفید خواهد بود. بختیاری همچنین از اعزام هیاتی تجاری به سرپرستی «یحیی آل‌اسحاق» رئیس اتاق تهران به ترکیه در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه خبر داد.

طرحی برای افزایش تجارت ایران و ترکیه

همت گریش، رایزن تجاری ترکیه در ایران نیز با اشاره به جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری ایران و ترکیه اعلام کرد: مراودات ۱۵ میلیارد دلاری ۲ کشور مناسب این جمعیت نیست. وی از طرحی با عنوان طرح «تجارت متقابل» سخن گفت که با اجرای آن دو کشور می‌توانند در مورد برخی کالاهای مورد توافق، تعرفه‌های تجاری را کاهش دهند و کاهش تعرفه‌ها نیز منجر به افزایش تجارت میان دو کشور می‌شود.