گروه بازرگانی- یکی از معضلات حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، بازار خارج از کشور بوده است، به همین دلیل با توجه به اینکه هفت میلیارد دلار صادرات از طریق کردستان عراق انجام می‌شود، ظرفیت بازار کردستان عراق برای شرکت‌های زیرمجموعه در این حوزه می‌تواند بهترین فرصت سرمایه‌گذاری در راستای تعامل دو کشور باشد. افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه این مجمع در اسفندماه ۱۳۹۱ تشکیل شده است، گفت: هدف اصلی این مجمع بهبود کسب‌وکار در حوزه دانش‌بنیان است و یکی از کارهایی که مجمع برای دستیابی به این هدف انجام داده توسعه‌ صادرات کالاهای دانش‌بنیان است.

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق ایران با تاکید بر اینکه یکی از معضلات در این حوزه بازار خارج از کشور یا صادرات است، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه در کشور‌های همجوار برای فروش کالاها می‌تواند راهکاری برای این معضل باشد و اولین کشور هدف ما نیز در این زمینه اقلیم کردستان بود.

کلاهی با اشاره به اینکه کشور اربیل کردستان از رشد اقتصادی بالایی برخوردار بوده و رشد آن ۶ درصد است، تصریح کرد: در حالی که ۱۷ درصد از درآمدهای سالانه عراق به اربیل کردستان می‌رود، این اقلیم به‌طور جداگانه درآمد‌های نفتی نیز دارد.

علی مرتضی بیرنگ، معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس‌‌جمهور نیز در این نشست با اشاره به اینکه ما برنامه‌های توسعه صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان را در دستور کار داریم، تصریح کرد: حمایت از حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های تخصصی در بازار‌های هدف و به‌طور مشخص نمایشگاه اختصاصی کالا و خدمات دانش‌بنیان ایران که به اتکای تشکل مجمع دانش‌بنیان برگزار شده، از اهداف ما در راستای توسعه‌ صادرات در این بخش است.

وی افزود: می‌توانیم با معرفی ظرفیت‌ها به بازار کشور‌های هدف و عراق موفق باشیم و موفقیت در این برنامه‌ها به اصلاح سیاست‌ها کمک می‌کند. همچنین مهدی نجات‌نیا، رئیس اداره بازاریابی الکترونیک و تبلیغات صادرات سازمان توسعه تجارت ایران نیز با اشاره به اینکه عراق به‌عنوان بهترین کشور فرصت اقتصادی (سرمایه‌گذاری) در جهان شناخته می‌شود، گفت: این کشور دارای دومین منبع نفت جهان بوده و با ۱۴۰۰ کیلومترمربع مرز مشترک با ایران و ۷۰ درصد تقارن فرهنگی بهترین فرصت اقتصادی برای ایران است. وی با بیان اینکه هفت میلیارددلار صادرات به عراق از طریق کردستان انجام شده و اقلیم کردستان توزیع کالاها را در سراسر این کشور انجام می‌دهد، تصریح کرد: اقلیم کردستان وارد‌کننده تکنولوژی و کالا است و این محصولات از کردستان به قسمت‌های دیگر عراق توزیع می‌شود.

نجات نیا با تاکید بر اینکه اقلیم کردستان برای ایرانی‌ها روادید ورودی نمی‌خواهد، بیان کرد: بخش خصوصی و تولید‌کنندگان ما حمایت دولت را می‌خواهند مخصوصا زمانی که قرار است کالایی را عرضه کنند که فراتر از سطح عراق است.

در همین حال با توجه به ضرورت بازاریابی کالا و خدمات فناوری نوین و دانش‌بنیان، اولین نمایشگاه اختصاصی کالاها و خدمات دانش‌بنیان ایران در مرکز نمایشگاهی اربیل کردستان عراق با سازمان ملی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران از ۱۵ تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.