گروه بازرگانی- کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران این هفته میزبان محمدمهدی بهکیش، دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل و سعید شیرکوند، معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بود تا موضوع تدوین الگوی تجاری دوران تحریم و پس از آن را مورد بررسی قرار دهند. دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل (ICC) در این نشست شمایی از الگوهای تجاری مناطق مختلف جهان اعم از آمریکا، اروپا، آسیا و خاورمیانه را براساس آمار رسمی سال ۲۰۱۱ میلادی، ارائه و تحلیل کرد. محمدمهدی بهکیش سهم مبادلات تجاری و صادراتی اروپا را در آن سال ۶ هزار و ۵۶۴ میلیارد دلار، آسیا را پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار، آمریکا را سه هزار و ۳۵ میلیارد دلار و خاورمیانه را ۷۱۴ میلیارد دلار عنوان کرد. وی گفت: تحلیل جزئی‌تر این شاخص‌ها از حیث مبادله درون‌منطقه‌ای نشان می‌دهد که گرایش مبادله تجاری درون منطقه‌ای حدود ۶۷ درصد در اروپا، ۵۶ درصد آسیا و ۳۸ درصد در آمریکا درون منطقه‌ای است، اما خاورمیانه برخلاف آنها با هفت درصد جذب صادرات خود، کمترین مبادله را با یکدیگر دارند.

وی درخصوص الگوی تجاری ایران گفت: یافته‌های تحلیلی نشان می‌دهد که بیشترین واردات کالا از اروپا انجام می‌شود؛ در مقابل بازار صادراتی ما آسیا است. وی خاطرنشان کرد: این آمارها مبین این نکته است که آمریکا با خاورمیانه کمترین علایق تجاری و اقتصادی را دارد. معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دیگر سخنران این نشست بود که بر لزوم توجه جدی‌تر به صنعت گردشگری تاکید کرد.

سعید شیرکوند گفت: مجموعه اطلاعات نشان می‌دهد برخلاف ادبیات رایج سال‌های اخیر که پر از توجه به صنعت گردشگری و مزایا و سهم ایرانی آن است، در عمل هیچ اتفاق جدی در این حوزه رخ نداده است. وی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌خصوص اعضای پارلمان خصوصی خواست درخصوص سرمایه‌گذاری در این بخش به‌عنوان یکی از مزیت‌های رقابتی کشور، اقدام کنند. رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ایران نیز گفت: تدوین الگوی تجاری کشور متناسب با دوره رفع تحریم‌های غرب بر ضد جمهوری اسلامی به‌عنوان یک ضرورت جدی، مغفول مانده است. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، مجیدرضا حریری در نشست بررسی الگوی تجاری ایران در دوران پساتحریم، افزود: اکنون که طلیعه‌های رفع تحریم جهانی بر ضد اقتصاد کشور محقق شده، به نظر می‌رسد مجموع افراد و نهادهای دولتی و خصوصی مرتبط با فعالیت تجاری باید برای ارائه یک الگوی مناسب تجاری تلاش کنند. حریری با ذکر اینکه همواره در مورد پیش‌بینی تحولات اقتصادی سه گزینه بدتر شدن، بهتر شدن و حفظ وضعیت موجود قابل پیش‌بینی است، تصریح کرد: بعد از مهلت الحاق به WTO تنها دو حالت بهترشدن ساختار تجاری کشور یا بدتر شدن آن قابل پیش‌بینی بوده و دیگر گزینه حفظ وضع موجود منتفی است. وی گفت: تلاقی این دوران با احتمال رفع تحریم‌های جهانی موضوع تلاش برای استفاده از این فرصت را ضرورت بخشیده که گام ضروری در این جهت تدوین الگوی تجاری است. وی تصریح کرد: تحلیل آمارهای رسمی واردات و صادرات در سال‌های اخیر، نشان می‌دهد که غرب عمدتا صادرات از ایران را هدف تحریم قرار داده است، چراکه ارقام صادراتی کشورهای اروپایی به ایران خیلی نسبت به سال‌های قبل از تحریم گسترده، تفاوت نکرده است.