مبادلات ایران و فرانسه 5 میلیارد دلاری می‌شود

هما کبیری- دومین روز حضور هیات بلندپایه تجاری فرانسه در ایران در حالی سپری شد که سازمان توسعه تجارت در همایش اقتصادی، سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه میزبان آنها بود. در این همایش که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونان وی، سفیر فرانسه در ایران، مدیران دولتی و بخش خصوصی مرتبط با امر تجارت، معاونان امور بین‌الملل وزرای نفت، نیرو، راه و شهرسازی و ارتباطات و هیات فرانسوی برگزار شد، بر این نکته تاکید شد که ایران و فرانسه می‌توانند شرکای اقتصادی مناسبی برای هم باشند. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش یک روزه با اشاره به اینکه سابقه روابط ایران و فرانسه به اواسط قرون وسطی برمی‌گردد، گفت: به غیر از برهه‌های کوتاه تاریخی، همواره روابط ایران و فرانسه برقرار بوده و متن بسیاری از قوانین و مقررات ایران از متون فرانسه اقتباس شده است. محمدرضا نعمت‌زاده با تاکید بر گسترش همکاری‌های میان دو کشور، درباره حجم مبادلات ایران و فرانسه اظهار کرد: متاسفانه حجم تجاری ایران و فرانسه به‌رغم همکاری‌های زیاد، قابل قبول نیست و حجم مبادلات می‌تواند تا ۵میلیارد دلار و بیشتر افزایش پیدا کند؛ درحالی‌که فعلا در حد نازلی است. وی افزود: بر اساس چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور تعامل سازنده و همگرایی با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت همراه با رسیدن به رشد اقتصادی پایدار با رقابت‌پذیری بالا در عرصه کالا و خدمات در دستور کار قرار دارد؛ ضمن اینکه ایران با منابع نفت و گاز، بازارهای رو به گسترش و موقعیت ترانزیتی ممتازی را برای شرکای خارجی ایجاد کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ایران و فرانسه می‌توانند شرکای اقتصادی و تجاری مناسبی برای هم باشند، گفت: به‌دلیل شرایط خاصی که وجود داشت و بروز برخی تحریم‌ها در حال حاضر بازار خودرو ایران به دست آسیایی‌ها افتاده است و ما امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید فصل جدیدی از روابط صنعتی و تجاری بین دو کشور ایران و فرانسه فراهم شود.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه مزیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در ایران ما وجود دارد، گفت: می‌توان از فرصت‌های سرمایه‌گذاری مستقیم، مشارکت بیع‌متقابل و واگذاری پروژه‌های زیربنایی در زمینه‌های اسکله‌سازی، نفت و پتروشیمی، سرمایه و مالی، بانک و بیمه و خدمات فنی- مهندسی استفاده کرد. وی گفت: توانمندی‌های قابل توجهی در بخش خصوصی کشور و در اجرای پروژه‌های اقتصادی وجود دارد و ما می‌توانیم این بستر را فراهم کنیم تا سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های فرانسوی فراهم شود. نعمت‌زاده گفت: برای بهبود روابط بین دو کشور پیشنهاد می‌کنیم تا نشست‌های مشترکی بین کمیته‌های تجاری دو کشور برقرار شود. نمایشگاه‌های اختصاصی بین دو کشور برگزار شده و همچنین برای تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور و احیای همکاری‌های سابق بین دو کشور اقدامات لازم صورت گیرد. در این همایش، معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز با اشاره به اینکه حجم تجارت ایران و فرانسه در سال ۸۹ بیش از ۳میلیارد دلار بوده، گفت: در حال حاضر حجم تجارت ایران و فرانسه ۲۴۰ میلیون یورو است. این حاکی از آن است که مبادلات ایران و فرانسه در سه سال گذشته تقریبا به یک دهم کاهش پیدا کرده است. همچنین تعاملات تجاری بین ایران و اروپا در ۶ سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد دلار بوده، اما در حال حاضر این رقم به کمتر از ۱۰ میلیارد دلار رسیده است. در اینجا این سوال مطرح است که آیا ما تحریم بوده‌ایم یا اروپا فرصت همکاری با ایران را از دست داده‌ است؟ مهدی میرابوطالبی افزود: همین چند سال گذشته بیش از

۴۰ درصد از بازار خودرو ایران در دست فرانسوی‌ها بود، اما هم‌اکنون این رقم به کمتر از ۲۵ درصد رسیده است. همه می‌دانند برای اینکه بازار خودرو یک کشور را تصاحب کنند باید کار مداوم و طولانی انجام دهند.

ایران، فرصت مناسب سرمایه‌گذاری

رئیس سازمان توسعه و نوسازی صنایع نیز در این همایش یک‌روزه با اشاره به اینکه آینده جهان در دست اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه است، گفت: این اولین گروه کاری بین اقتصاددانان، صنعتگران و تجار دو کشور است که می‌تواند منجر به استحکام روابط دو طرف شود. غلامرضا شافعی با تاکید بر اینکه آینده جهان در گرو تعامل با قدرت‌های نوظهور و کشورهای درحال توسعه است، تصریح کرد: ایران به عنوان کشوری با موقعیت خاص جغرافیایی و ژئوپلتیک و همچنین با برخورداری از منابع انرژی، نیروی کار تحصیلکرده و زیرساخت‌های قوی و اتصال به کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب، موقعیت بسیار مناسبی را برای کشورهای اروپایی می‌تواند داشته باشد. وی افزود: شبکه گسترده خدمات و ظرفیت‌های صادراتی و همچنین دسترسی به بازار ۳۰۰ میلیون نفری منطقه از دیگر امتیازهای ایران برای سرمایه‌گذاری‌های جدید و توسعه روابط خارجی است.

به دولت جدید ایران امیدواریم

سفیر فرانسه در ایران نیز با اشاره به اینکه حضور یک هیات ۱۲۰نفره از تجار فرانسوی در ایران یک اتفاق بی‌سابقه و مهم است، گفت: گردآوری این تعداد شرکت تجاری کار ساده‌ای نبود. ضمن اینکه این هیات آمده‌اند تا آینده روابط تجاری ایران و فرانسه را مهیا کنند.

برونو فوشر افزود: ایران علاوه‌بر باستان‌شناسان برای فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع نیز جذاب است. شرکت‌های فرانسوی که به ایران آمده‌اند برای فعالیت‌های ایران کار ساده‌ای ندارند. این را هم بگویم که تعداد شرکت‌هایی که قصد سفر به ایران داشتند خیلی بیشتر از این بود و آنها که آمده‌اند باید بدانند به دست آوردن نبض بازار ایران کار ساده‌ای نیست. وی با ابراز امیدواری از بهبود مبادلات میان دو کشور گفت: جمله‌ای را که رئیس‌جمهور اولاند به رئیس‌جمهور روحانی گفت این بود که ما به دولت جدید ایران امیدواریم.

ایران، دروازه ورود به بازارهای منطقه

رئیس اتحادیه کارفرمایان فرانسه نیز گفت: ما متقاعد شدیم ایران ظرفیت رشد اقتصادی دارد. کورتین در همایش اقتصادی سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه با اشاره به اینکه فرانسه سومین اقتصاد اروپا را دارا است، اظهار کرد: ما برای احیای روابط با ایران آمده‌ایم و می‌توانیم در زمینه صنایع مختلف با شرکت‌های ایرانی ارتباط داشته باشیم و ضمن تبادل نظر و حفظ رقابت‌پذیری، فعالیت‌های بین‌المللی را گسترش دهیم. وی افزود: ما متقاعد شدیم ایران ظرفیت بالایی برای رشد اقتصادی دارد و در زمینه‌های حمل و نقل، انرژی، صنعت، آرایشی بهداشتی، محیط زیست، مخابرات می‌توان کارگروه‌های مختلفی تشکیل داد. در ادامه همچنین رئیس اتاق مشترک ایران و فرانسه گفت: ایران دروازه ورود به بازارهای منطقه است.

میرعمادی با اشاره به اینکه یکی از نقش‌های اتاق مشترک ایران و فرانسه کمک به ایجاد چنین نشست‌هایی و همچنین دعوت از هیات‌های تجاری است، گفت: خوشحالم به تجار فرانسوی اعلام کنم که ایران یک بازار استثنایی است. ایران ۷۵ میلیون نفر جمعیت دارد که نیمی از این جمعیت زیر ۳۵ سال هستند و بیش از ۴ میلیون دانشجو در کشور داریم که ۶۰ درصد آنها خانم‌ها هستند. رئیس اتاق مشترک ایران و فرانسه با تاکید بر اینکه از طریق ایران دسترسی به بازارهای همسایه امکان بالایی دارد، گفت: در همسایگی ایران بازار بیش از ۳۰۰ میلیون نفری وجود دارد درحالی‌که تعدادی از کشورهای همسایه نیز دسترسی به دریا و آب‌های آزاد ندارند، بنابراین سرمایه‌‌گذاری در ایران می‌تواند برای کشورهای اروپایی از جذابیت بالایی برخوردار باشد. میرعمادی گفت: در چند سال گذشته روند خصوصی‌سازی در ایران شکل و فرم خوبی به خودش گرفته و راه همواری برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در این کشور فراهم شده است.