گروه بازرگانی - اعضای کمیسیون انرژی اتاق تهران در هشتمین نشست خود «موانع سرمایه‌گذاری درحوزه انرژی» را مورد بررسی قرار دادند؛ تعدادی از افراد در حالی از سیستم بانکی انتقاد کردند که دولتی بودن فضای کسب‌و‌کار مهم‌ترین مانع بزرگ سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی برشمرده شد. به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران، ابتدای نشست کمیسیون انرژی با صحبت‌های حمید رضا صالحی، نایب رییس کمیسیون انرژی مبنی بر موانع قانونی سرمایه‌گذاری و رشد تولید همچون امتناع بانک‌ها از استمهال بدهی فعالان اقتصادی و مشکلات گشایش اعتبارات اسنادی (ال.سی) آغاز شد.

در ادامه این نشست، محمد مهدی راسخ، دیگرعضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه به دلیل تعویق پرداخت مطالبات پیمانکاران توان مالی پیمانکاران رو به تحلیل گذاشته است، گفت: قیمت‌گذاری دولت بر محصولات پتروشیمی، عرضه این محصولات در بورس و همچنین نامشخص بودن قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی به سرمایه‌گذاری و تولید در این صنعت آسیب‌هایی وارد کرده است. وی گفت: تولید برخی محصولات پتروشیمی نظیر آمونیاک، اوره و متانول در سال‌های اخیر، چنان سود سرشاری را نصیب تولیدکنندگان کرده است که آنان دیگر تمایلی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های میان‌دستی و پایین‌دستی حوزه پتروشیمی ندارند. به گفته این عضو کمیسیون انرژی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا گزارشی را منتشر کرده است که وجود حجم بالای سرمایه، ارزش افزوده و اشتغال پایین در صنایع بالادستی را تایید می‌کند.

پورقاضی دیگر عضو کمیسیون نیز نامشخص بودن قیمت خوراک برای نیروگاه‌های برق را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این بلاتکلیفی در بخش پتروشیمی نیز وجود دارد؛ زمانی که مقرر شد، خوراک واحدهای پتروشیمی با ۳۵ درصد تخفیف نسبت به قیمت جهانی عرضه شود، دولت آن را اجرا نکرد و پس از آن ارز دچار نوسان شد و دولت نیز به قیمت‌گذاری محصولات روی آورد. محمد فارسی، رییس سندیکای صنعت برق در ادامه این نشست گفت: براساس گزارش‌های رسمی، اکنون در کشور،۳هزار پروژه نیمه‌تمام وجود دارد که از۵ تا۹۰ درصد پیشرفت داشته و نیمه کاره رها شده است. با بودجه‌ای که دولت برای سال آینده پیش‌بینی کرده است به نظر می‌رسد، در این پروژه‌ها، بیش از۱۰ درصد پیشرفت حاصل شود. رییس سندیکای برق تاکید کرد: مانع بزرگ پیش روی سرمایه‌گذاری، موانع اعطای تسهیلات بانکی است. فریدون اسعدی، رییس کارگروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: تاریخ را که مطالعه می‌کنیم، درمی‌یابیم مشکلات جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از زمان عباس میرزا تاکنون تفاوت چندانی نکرده است. اسعدی بر این باور است که فقدان استراتژی، بزرگ‌ترین مانع سرمایه‌گذاری در ایران است.