گروه بنگاه‌ها: نفیسه آفرین‌زاد - بیست و یکمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران در دانشگاه شیراز با حضور متخصصان دانشگاهی و فعالان صنعت غذا برگزار شد. در این کنگره، با بررسی چالش‌های کنونی صنعت غذای ایران از جمله، فقدان یکپارچگی در سیاست‌گذاری‌های صنعت غذا، چند برنامه مهم پیش روی این صنعت مورد توجه واقع شد که از آن جمله می‌توان به ضرورت حذف تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای، کاهش آلودگی‌های تهدیدکننده سلامت، بهبود ترکیب و سلامت مواد غذایی، اجرای طرح جامع ارتقای سواد تغذیه‌ای و پیاده سازی طرح جامع ارتقای استاندارد فرآورده‌های غذایی اشاره کرد. همچنین، انتقاد از حذف یارانه شیر یکی از مهم‌ترین مباحثی بود که از سوی فعالان صنایع لبنی در این کنگره به آن اشاره شد و آنها خواستار بازنگری دولت جدید در این زمینه شدند. در این مراسم، مشاور انجمن صنایع لبنی و مشاور مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) به نمایندگی از فعالان صنعت لبنیات، تصریح کرد: جایگاه صنایع غذایی در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه مسوولان بوده، اما خوشبختانه به مدد تلاش‌های فعالان صنعت غذا، این صنعت رو به رشد بوده است و امیدواریم نگاه دولتمردان جدید به این صنعت، با اهتمام به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل آن باشد.

حسین چمنی با بیان اینکه بر اساس گزارش مرکز آمار و مرکز پژوهش‌های مجلس، صنعت شیر کشور چهار میلیون فرصت شغلی را به خود اختصاص داده است، میزان تولید شیر خام را بر اساس آمار رسمی موجود، ۶/۶ میلیون تن در سال اعلام و عنوان کرد: هم اکنون گردش مالی صنعت شیر، ۱۲ تا ۱۵ درصد ارزش سالانه صادرات نفت کشور است و این آمار، از ظرفیت‌های قابل توجه صنعت شیر حکایت دارد. وی همچنین با انتقاد جدی از برخوردهای نامسوولانه با یارانه شیر، پرسید: چرا باید با یارانه شیر همچون یارانه بنزین برخورد شود، در حالی که امروز هزینه‌های درمانی ناشی از کمبود مصرف شیر، خانواده‌ها را زیر خط فقر می‌برد؟

چمنی افزود: بازنگری در سیاست‌های غلط گذشته که باعث افزایش مداوم قیمت شیر خام و فرآورده‌های شیری و حذف تدریجی آن از سبد مصرف خانوار شده و به دنبال آن، سرمایه‌گذاری در این بخش را کاهش داده، فوری‌ترین اقدامی است که می‌تواند در دستور کار دولت یازدهم در حوزه صنعت غذا قرار گیرد؛ همان طور که هم اکنون کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه به شیر، به دلیل اهمیت آن یارانه می‌دهند و این امر باید در ایران نیز اجرایی شود.

آزاد شدن صادرات شیر خشک

در حاشیه این مراسم، محمدامین حنیف پور، استاد دانشگاه و مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت پگاه فارس که از حامیان اصلی کنگره علوم و صنایع غذایی بود، نداشتن یکپارچکی در سیاست‌گذاری‌ها را مهم‌ترین چالش کنونی صنعت غذای کشور برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه، اکنون برخی سازمان‌ها که تخصصی در صنعت غذا ندارند، در سیاست گذاری‌های این صنعت دخالت می‌کنند که به طور ویژه در این زمینه، می‌توان به اقدامات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اشاره کرد که با قیمت‌گذاری‌های اجباری، صنایع غذایی کشور را دچار مخاطره کرده است.

وی همچنین از آزادسازی صادرات شیر خشک با تعرفه ۲۵درصدی خبر داد و اعلام کرد که ایران برای نخستین بار، به صادرکننده پودر «آب پنیر» برای تولید فرآورده‌های پروتئینی و برخی محصولات دیگر چون اسنک تبدیل شده، در حالی که تا پیش از این، آب پنیر صرفا به عنوان محصولی زائد در خط تولید، نصیب فاضلاب‌ها می‌شد.

حنیف پور در ادامه با اشاره به اینکه با اجرای چنین سیاست‌هایی و نیز تولید هفت محصول اختصاصی جدید در صنعت فرآورده‌های لبنی، اکنون شرکت پگاه فارس به بزرگ‌ترین تولیدکننده فرآورده‌های لبنی جنوب کشور تبدیل شده است، ظرفیت تولید هفتگی محصول در این کارخانه را ۵۰۰ تن ذکر و اعلام کرد که اکنون محصولات این شرکت علاوه بر تامین بازار استان‌های جنوبی، به کشورهای همسایه اعم از افغانستان، پاکستان، عراق، قطر و امارات متحده عربی، صادر می‌شود.

این فعال اقتصادی در پایان خواستار حمایت دولت از تامین نهاده‌های دامی شد تا از این طریق، قیمت تمام شده شیر تحویلی از سوی دامداران کاهش یابد.