گروه بازرگانی- نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور روز ۳۱ شهریورماه با حضور رییس اتاق ایران با محوریت فعال‌سازی شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استانی و ارائه آخرین اقدامات در مورد بخش‌نامه‌های اخیر در حوزه صدور و تمدید کارت بازرگانی در محل اتاق ایران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، محمد نهاوندیان، رییس اتاق ایران اظهار کرد: در مدت کوتاه شروع کار دولت جدید، شرایط به سمت امیدواری بیشتر پیش می‌رود و در چالش‌های اقتصادی و بین‌المللی گام‌هایی در مسیر درست برداشته شده است.

نهاوندیان تصریح کرد: در همین مدت کوتاه اقدامات خوبی در بحث درآمدهای نفتی و گشایش مبادلات بانکی با چند کشور انجام شده است که مقدمات آن پیش از این نیز وجود داشت، اما متاسفانه استفاده نمی‌شد.

نهاوندیان در مورد مسائل داخلی اتاق نیز گفت: موضوع شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی بسیار مهم است و دیداری مانند دیدار با وزیر کشور را که آثار خوبی داشت، می‌توان تکرار کرد. در همین حال، غلامحسین شافعی نایب‌رییس اتاق ایران با اشاره به شرایط صدور کارت بازرگانی و مشکلاتی که برای اتاق‌ها ایجاد کرده است، گفت: این موضوع با سازمان توسعه تجارت مطرح شده است. علاء میرمحمدصادقی نایب رییس اتاق ایران گفت: باید متوجه باشیم اتاق مسوول صدور کارت بازرگانی است و هیچ تحمیلی از سوی سازمان‌های دیگر نباید پذیرفته شود. همچنین پدرام سلطانی نایب رییس اتاق ایران اظهار کرد: از نظر درخواست کارت عضویت و بازرگانی در برخی استان‌ها با کاهش روبه‌رو بوده‌ایم که این وضعیت نگران‌کننده است و یکی از علل آن ایجاد محدودیت در صدور کارت عضویت و بازرگانی است. در این میان، محمود اسلامیان عضو هیات رییسه اتاق ایران گفت: ما در شرایط خاصی هستیم که باید نهایت بهره را از آن ببریم، اکنون تحریم‌ها دولت را به سمت استفاده از بخش خصوصی سوق داده است. محسن جلال‌پور نایب رییس اتاق ایران در ادامه اظهار کرد: در بحث بانک‌ها حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد از معوقات مربوط به مجموعه‌هایی است که با بخش‌خصوصی کاری ندارند و ما آماده هستیم که اگر بانک مرکزی موافقت کند، کمیته‌ای در استان‌ها تشکیل داده و این موارد را مشخص کنیم. مظفر علیخانی مدیرکل امور استان‌های اتاق ایران نیز در مورد بخش‌نامه‌های اخیر صدور کارت بازرگانی، تصریح کرد: از یک سو براساس تدابیر کارگروه اقتصادی ستاد تدابیر ویژه و گزارش دستگاه‌ها، استفاده افراد غیر از کارت بازرگانی دیگران، منجر به ورود وزارت اطلاعات در این‌باره شد و به دنبال آن شاهد بخش‌نامه‌هایی در این باره بودیم. در ادامه سخنرانی روسای اتاق‌ها جبار کیانی‌پور رییس اتاق یاسوج گفت: بخش‌خصوصی همیشه به دنبال شفاف‌سازی بوده است و برخی از نکات این بخش‌نامه مفید بود که دسترسی عناصر غیرمرتبط به کارت‌های بازرگانی را محدود می‌کرد. حسین طوسی نیز رییس اتاق کرج تصریح کرد: سیاست بانک‌ها در مقابله با بخش‌خصوصی، عکس سیاست دولت جدید است و آنها بدون توجه به شرایط جدید، فشار خود بر واحدهای تولیدی را افزایش داده‌اند.

هادی تیزهوش‌تابان رییس اتاق رشت اظهار کرد: همه مشکلات کارت‌ها به بحث مالیات بازمی‌گردد، بنا‌بر‌این لازم است قانون اصلاح شود. علی‌اکبر شریف‌پوربوشهری رییس اتاق بوشهر نیز بیان کرد: ما با مشکل دخالت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان روبه‌رو هستیم و باید متوجه بود که صرف برگزاری کلاس برای صدور کارت بازرگانی کافی نیست. همچنین کیامرز کیهان‌فر رییس اتاق ارومیه عنوان کرد: هر موضوعی باید در زمان خود مطرح و بررسی شود و ما ابتدا باید کارت بازرگانی را تعریف کنیم. علی‌اصغر جمعه‌ای رییس اتاق سمنان نیز گفت: اتاق‌ها در زمینه صدور کارت عضویت، سخت‌گیری زیادی می‌کنند که بسیاری از این سخت‌گیری‌ها بی‌مورد است. در این میان خسرو کسائیان رییس اتاق اصفهان گفت: مشکل اصلی ما بدنه اجرایی اتاق‌ها است و باید ضمانت اجرایی مصوبات شورای گفت‌و‌گو مشخص شود.

همچنین حسین پیرمؤذن رییس اتاق اردبیل اظهار کرد: بهره گرفته شده از بخش خصوصی در ماده ۲۸ و ۲۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ نیازمند حسابرسی است و اصلاح همین موضوع بخشی از سرمایه در گردش آنها تامین می‌کند.

غلا‌مرضا عشریه رییس اتاق ساری عنوان کرد: فشار بانک‌ها بر فعالان اقتصادی و ضامن‌های آنها افزایش یافته و اقدامات اجرایی و قضایی علیه آنها انجام می‌شود. در این میان علیرضا کشاورزقاسمی رییس اتاق قزوین گفت: تسریع در معرفی استانداران به بهبود شرایط کمک خواهد کرد. عبدالحکیم ریگی رییس اتاق زاهدان در ادامه عنوان کرد: تا به امروز ابلاغیه جدیدی برای گشایش‌های ارزی اعلام نشده است. کیوان کاشفی رییس اتاق کرمانشاه نیز گفت: دور کردن فضای اقتصادی کشور از شرایط امنیتی، موضوع بسیار مهمی است و امیدوار هستیم این مسائل مورد توجه قرار گیرد. همچنین شعبان فروتن رییس اتاق ایلام اظهار کرد: باید نقش مشاوره اتاق‌ها در استان‌ها جدی‌تر گرفته شود، تا بتوان مشکلات را برطرف کرد. فریدون فرقانی رییس اتاق شیراز یادآور شد: بانک‌ها حاضر به اجرای برخی بخش‌نامه‌ها نیستند و اگر برخی بخش‌نامه‌های گذشته اجرایی شوند، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. هوشنگ فاخر نایب رییس اتاق تبریز عنوان کرد: اگر قانون برنامه پنجم توسعه انجام می‌شد، شوک ارزی اتفاق نمی‌افتد. بانک‌ها منابع ندارند و اگر موضوع خرید دین انجام شود، بسیاری از مشکلات آنها برطرف خواهد شد. محمد صمدی رییس اتاق بجنورد نیز بر لزوم همکاری استانداری‌ها و اتاق‌ها تاکید کرد. در ادامه این جلسه رییس اتاق ایران، پس از شنیدن مطالب و مشکلات روسای اتاق‌ها گفت:‌ بیشتر مشکلات به بانک‌ها بازمی‌گردد و امیدوار هستیم این مسائل در دیدار با رییس‌کل بانک مرکزی مورد توجه قرار گیرد و نظارت بانک مرکزی در عملکرد بانک‌ها قوی‌تر شود. نهاوندیان بیان کرد: به جای ارائه یارانه به خانوار می‌توان پروژه‌های نیمه‌کاره استان‌ها را شناسایی کرده و صندوقی ایجاد کنیم تا هرکس یارانه خود را به‌صورت داوطلبانه در آن صندوق قرار دهد تا با کمک دولت این طرح‌های عمرانی انجام شوند. وی در پایان به تحولات نرخ ارز نیز اشاره کرد و گفت: التهاب در نرخ ارز آسیب‌زننده است و نباید اجازه سلسله نوسانات جدید در بازار ارز را داد.