گروه بازرگانی - در شرایطی که معاون اول رییس‌جمهور از ادامه تخصیص دلار مرجع ۱۲۲۶ تومانی به کالاهای اساسی تا پایان سال و جلوگیری از افزایش قیمت این کالاها برای حمایت از مصرف‌کنندگان خبر داده، اکنون خبرهایی به گوش می‌رسد که گویا، هنوز این بخشنامه به بانک مرکزی جهت دستور به بانک‌های عامل و حتی به دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله سازمان توسعه تجارت ابلاغ نشده و این امر، مشکلاتی را برای واردکنندگان ایجاد کرده است. در این باره، معاون سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی را مسوول ابلاغ تصمیم جدید دولت در تامین کالاهای اساسی دانست و گفت: این سازمان در ثبت سفارش‌ها معادل رویه‌های بانکی عمل می‌کند.

کیومرث کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اعلام اینکه هنوز ابلاغیه از جانب دولت مبنی بر تامین کالاهای اساسی تا پایان سال جاری با ارز مرجع را از سازمان توسعه تجارت دریافت نکرده است، به اینکه ورود بانک مرکزی برای اجرای هر چه بهتر تصمیم اخیر دولت یازدهم برای تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی بسیار ضروری است، اشاره کرد و افزود: اگر تصمیم دولت در قالب مصوبه باشد، باید این امر را بانک مرکزی به گمرک ابلاغ کند، نه سازمان توسعه تجارت.

پیش از این محمدرضا نعمت‌زاده، گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم از جلسه ویژه مسوولان فعلی وزارت صنعت، معدن، تجارت، بانک مرکزی و اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور درباره تامین کالاهای اساسی خبر داده و گفته بود: در این جلسه مشترک، بین دوستان سابق و جدید، تصمیم درستی برای تامین کالای اساسی تا پایان سال گرفته شد. وی اضافه کرد: در نهایت تصمیم بر این شد که کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی با ارز مرجع وارد کشور شوند.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران در این باره، نیز با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه‌هایی در خصوص تامین مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله ای دارد، تصریح کرد: خوشبختانه طی ماه‌های اخیر، قیمت کالاها ثبات پیدا کرده و تا به امروز، کالاهای تامین شده با دلار ۱۲۲۶ تومانی وارد شده و مقداری هم کالا ذخیره‌سازی شده است، اما کشتی‌هایی نیز بر روی آب هستند که در انتظار تعیین تکلیف هستند و با استقرار وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در وزارتخانه، این موضوع سریعا پیگیری خواهد شد.

کرمانشاهی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت ایستگاه اول واردات کشور محسوب می‌شود، گفت: ثبت سفارش‌ها در این سازمان مطابق با رویه بانک مرکزی صورت می‌گیرد و نوع ارز که مرجع یا مبادله‌ای باشد، بر اساس ابلاغ بانک مرکزی تعیین می‌شود.

ادامه مشکلات ترخیص دارو

از سوی دیگر، معاون امور گمرکی، گمرک نیز از عدم حضور نمایندگان ویژه بانک مرکزی، وزارت صنعت و وزارت بهداشت در گمرک خبر داد و گفت: تا کنون ۲۲۰ تن دارو از گمرک ترخیص شده است.

محمدرضا نادری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره روند ترخیص دارو و کالاهای اساسی از گمرک بعد از تصمیم ویژه دولت یازدهم مبنی بر ترخیص کالای اساسی با ارز مرجع تا پایان سال، اظهار کرد: این تصمیم مربوط به گمرک نیست و باید توسط بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت بخشنامه مربوطه ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای هفته جاری و بعد از اتمام تعطیلات عید فطر، نمایندگان ویژه وزارت صنعت، وزارت بهداشت و بانک مرکزی به منظور نظارت بر ترخیص دارو از گمرک حضور پیدا نکرده‌اند، افزود: علت عدم حضور این افراد به گمرک را نمی‌دانم.

معاون گمرک در پاسخ به اینکه آیا عدم حضور نمایندگان دستگاه‌های مذکور به خاطر تصمیم ویژه دولت یازدهم است؟ گفت: نمی‌دانم؛ به هر حال، ما از بانک مرکزی هم سوال کردیم، ولی جوابی نگرفتیم. نادری همچنین از ترخیص ۲۲۰ تن دارو تا روز گذشته خبر داد و تصریح کرد: ترخیص کالا همچنان ادامه دارد و در آینده نزدیک تمام داروهای باقیمانده در گمرک ترخیص می شوند.