ترخیص 50 درصد داروهای انباشته شده

گروه بازرگانی- کشمکش بر سر تخصیص دلار ۱۲۲۶ تومانی به واردات دارو میان گمرک و بانک مرکزی، کار را به آنجا کشاند که گمرک در اقدامی مستقل، مجوز ترخیص داروهای انباشته شده را صادر کرد. براساس نامه‌ای که روز گذشته، از سوی معاون فنی گمرک ایران به فرودگاه امام خمینی (ره) ارسال شد، از این پس نیمی از داروهای انباشته شده با ضمانت گمرک و به شرط «دریافت تعهد کتبی» از واردکنندگان ترخیص خواهد شد. بر این اساس، واردکنندگان باید تعهد کنند که تا یک ماه پس از ترخیص کالا، اصل اسناد و گواهی بانک گشایش‌کننده اعتبار را به این دستگاه ارائه کنند. محمدرضا نادری، معاون فنی گمرک، در مورد تصمیم جدید نهاد متبوعش، با اشاره به اینکه اجازه ترخیص داروها به شرط تعهد کتبی واردکنندگان، با تعهد شخصی وی و بر اساس توافق با وارد‌کنندگان در هفتم مرداد ماه امسال صادر شده است، گفت: وارد‌کنندگان یک ماه فرصت دارند تا بعد از ترخیص کالای خود، اسناد ترخیص و گواهی بانک گشایش‌کننده‌ اعتبار خود را تحویل گمرک دهند.

وی با اشاره به اینکه با ترخیص نیمی از داروهای انباشته شده در گمرک، مشکل کمبود دارو در بازار تا حدودی برطرف می‌شود، به «ایسنا» گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که دارو در کشور وجود دارد، اما به دلیل بوروکراسی‌های اداری، حجم عظیمی دارو در گمرک‌ها انباشته شده و به دلیل مشکلات ارزی ترخیص نمی‌شود.

به گفته معاون گمرک، با این حساب، از مجموع ۳۳۰ تن داروی انباشته شده در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، مجوز ترخیص ۱۶۵ تن صادر شده است.

نادری در پاسخ به اینکه آیا صدور مجوز ترخیص این داروها حاصل توافق گمرک و وارد‌کنندگان بوده است، گفت: بنده با مسوولیت خودم، این مجوز ترخیص را صادر کردم. البته این داروها مجوز وزارت بهداشت هم دارند.

معاون گمرک در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا بانک مرکزی از صدور مجوز ترخیص دارو توسط گمرک رضایت دارد، گفت: بانک مرکزی می‌تواند راضی نباشد؛ مگر چه مشکلی دارد؟ اینجا بحث بیماران مهم است. بیماران صعب‌العلاجی که به شدت نیازمند دارو هستند. وی افزود: متاسفانه در شرایطی که در تحریم به سر می‌بریم، خودمان هم واردات دارو را تحریم کرده‌ایم که باید این مشکل هرچه زودتر حل شود.

متن کامل نامه

بر اساس نامه جدید گمرک که یک نسخه از آن در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفته است، تصمیم گمرک نسبت به ترخیص محموله‌های دارو، در پی آن گرفته شده است که پیرو گزارش‌های دریافتی، مقادیر قابل‌توجهی دارو و مواد اولیه دارویی از مدت‌ها قبل، به گمرک امام خمینی (ره) وارد شده، اما متاسفانه به دلیل برخی مشکلات از جمله (ممکن نبودن پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای)، واردکنندگان کالاها قادر به اخذ گواهی ترخیص از بانک مرکزی نبوده‌اند و تاکنون نیز هیچ اقدامی در جهت رفع مشکلات یادشده توسط سازمان‌های مربوطه صورت نگرفته است.

به همین دلیل، امکان ترخیص کالا از گمرک ممکن نبوده و این در شرایطی است که عدم ترخیص و عرضه به موقع این اقلام دارویی در کشور، می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری به سلامت جامعه وارد کند.

بنابراین، به منظور عرضه داروهای مورد نیاز کشور که با مشقت و با وجود تشدید شرایط تحریم، وارد کشور شده و همچنین در جهت تامین سلامت مردم، لازم است با نظارت مدیریت فرودگاه امام خمینی (ره)، پس از اظهار کامل و تشریفات کامل ارزیابی و رعایت کامل سایر مقررات و اخذ حقوق ورودی متعلقه، با اخذ تعهد کتبی از واردکنندگان مبنی بر ارائه اصل اسناد و گواهی بانک گشایش‌کننده اعتبار، حداکثر ظرف مدت یک ماه، نسبت به ترخیص ۵۰ درصد داروهای انباشته شده، اقدام و نتیجه به گمرک اعلام شود.

میانجی‌گری وزارت بهداشت

در این میان، ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو نیز از میانجی‌گری وزارت بهداشت برای ترخیص داروهای انباشته شده در گمرک‌ها خبر داده است تا امیدها نسبت به حل مشکل تامین دارو در کشور افزایش یابد.

به گفته رییس اتحادیه واردکنندگان دارو، قرار است فهرستی از واردکنندگان عمده دارو به وزارت بهداشت ارائه شود تا وزارت بهداشت با دادن تعهد به گمرک، زمینه ترخیص این داروها را فراهم کند.

ریاحی با اشاره به اینکه تاکنون دستکم، ۲۰ واردکننده نامه‌های مربوط به خود را از وزارت بهداشت گرفته و سایر واردکنندگان نیز در حال دریافت این نامه هستند، به «ایسنا» گفت: براساس تعهداتی که قرار است واردکنندگان بدهند، آنها باید ظرف سه ماه بدهی خود را که شامل مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع با مبادله‌ای می‌شود، تسویه کنند که بر این اساس، در روزهای آینده مشکل کمبود دارو در بازار تا حدود زیادی برطرف می‌شود.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو همچنین عنوان کرد: برخی واردکنندگان حتی مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای را هم پرداخت کرده‌اند، اما به دلیل نقایصی که در پورتال ارزی وجود دارد، کارهای اداری آنها به منظور ترخیص دارو به مشکل خورده است.

ریاحی با بیان اینکه واردات دارو سالانه به حدود یک میلیارد دلار می‌رسد، گفت: این واردات بیشتر از اروپا و آمریکا انجام می‌شود و عمدتا شامل داروهای مربوط به بیماری‌های خاص است که مشابه ساخت داخل ندارند؛ البته به درصد بسیار کمی از داروهای مشابه ساخت داخل هم مجوز واردات داده

می‌شود.

۵۰۰ میلیارد تومان یارانه برای دارو

اما تلاش دستگاه‌های دولتی برای گشایش مسیر ورود دارو به بازار داخل، در حالی است که به گفته معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی رییس‌جمهور، از ابتدای سال تاکنون، طبق قانون بودجه، ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه دارو و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه کالای اساسی پرداخت شده است.

رحیم ممبینی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ترخیص دارو و کالاهای اساسی در گمرک‌ها، معطل پرداخت مابه التفاوت دلار ۱۲۲۶ تومانی و دلار ۲۴۷۷ تومانی است، اما معاونت برنامه‌ریزی آن را پرداخت نکرده است، به خبرگزاری فارس گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۲، در سال‌جاری، مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان یارانه تخصیصی برای دارو و کالاهای اساسی پیش‌بینی شده که از ابتدای سال تاکنون، ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه به وزارت بهداشت و درمان برای تفاوت مابه‌التفاوت ارز دارو پرداخت شده است و این پرداختی علاوه بر یارانه دارویی است که به صورت عادی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج پرداخت

می‌شود.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور همچنین تاکید کرد: قرار است تا آخر سال، ۴۲۰ میلیارد تومان یارانه داروهای خاص و صعب‌العلاج پرداخت شود که از ابتدای سال تاکنون، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج به وزارت بهداشت بابت ما‌به‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله پرداخت شده است و پرداخت‌ها برای مرداد ماه هم به زودی انجام می‌شود.

به گفته ممبینی، رییس‌جمهور از بانک مرکزی، گمرک و دست‌اندرکاران واردات دارو و کالاهای اساسی خواسته که با درنظرگرفتن تمهیدات لازم، نسبت به ترخیص دارو و کالای اساسی اقدام کنند.

بر اساس این گزارش، دارو و برخی تجهیزات پزشکی، سال قبل در اولویت نخست واردات کالا قرار داشتند و برای واردات ارز مرجع دریافت می‌کردند، اما بانک مرکزی از اوایل اردیبهشت ماه امسال، ارز مرجع واردات دارو را حذف و اعلام کرد که از این پس، دارو صرفا با ارز مبادله‌ای وارد خواهد شد. سازمان غذا و دارو نیز چندی بعد، از آغاز روند اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو خبر داد.

آن طور که بانک مرکزی اعلام کرده، این بانک در سال ۱۳۹۱، بیش از سه میلیارد دلار ارز مرجع به واردات دارو تخصیص داده بود و طی دو ماه نخست امسال هم، حدود ۵۰۰ میلیون دلار به واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ارز تخصیص داده است.

اما با وجود تخصیص این میزان ارز به واردات دارو، واردات این کالا در چهار ماه نخست سال‌جاری، به مشکل جدی برخورد؛ به طوری که طبق اظهارات مسوولان حوزه بهداشت، کمبود اقلام دارویی در کشور سه‌‌رقمی هم شد.

ترخیص 50 درصد داروهای انباشته شده