مخالفت رسمی با واگذاری نمایشگاه پایتخت

دنیای اقتصاد- واکنش‌ها به تصمیم رییس جمهوری در واگذاری زمین‌های شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به صدا و سیما با انتشار نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به محمود احمدی‌نژاد وارد فاز جدیدی شد. هرچند از دو هفته پیش‌ زمزمه‌هایی در مورد مخالفت مهدی غضنفری با این واگذاری شنیده می‌شد، اما انتشار نامه وی به احمدی‌نژاد رنگ‌وبوی رسمی به اعتراض یک مقام دولتی به رییس‌جمهوری داد. غضنفری با تاکید بر ویژگی ضدتحریمی نمایشگاه از احمدی‌نژاد خواسته تا در واگذاری آن به صداوسیما تجدید نظر کند. اعتراض به واگذاری نمایشگاه بین‌المللی وارد فاز جدید شد

نامه «غضنفری» به رییس‌جمهور در مورد واگذاری نمایشگاه

برگزاری نمایشگاه‌ها در شرایط تحریم ۳۰درصد افزایش یافته است

گروه بازرگانی- واکنش‌ها به واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی با انتشار نامه اعتراض آمیز وزیر صنعت، معدن و تجارت به رییس‌جمهوری وارد فاز جدیدی شد. زمزمه مخالفت مهدی غضنفری با تصمیم هیات وزیران در مورد واگذاری زمین‌های شرکت نمایشگاه ها به صدا و سیما از دو هفته پیش شنیده می‌شد، اما روز گذشته با انتشار نامه وزیر به رییس‌جمهوری مخالفت دولتی‌ها با این اقدام رنگ و بوی رسمی به خود گرفت. هیات وزیران دو هفته پیش در یک نشست مصوبه‌ای را نهایی کردند که بر اساس آن ۸۵ هکتار زمین شرکت نمایشگاه‌ها به صدا و سیما واگذار خواهد شد. هرچند دلیل این تصمیم هنوز به طور روشن اعلام نشده است، اما این اقدام پس از آن صورت گرفت که چند روز پیش از آن صدا و سیما همایش بزرگ تجلیل از رییس‌جمهور را برگزار کرد. منتقدان می‌گویند: واگذاری زمین‌های ارزشمند شرکت نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما نوعی «هبه» از سوی دولت و اقدامی غیرکارشناسی است. هنوز ارزش زمین‌های شرکت نمایشگاه‌ها از سوی نهادهای مرتبط اعلام نشده است، اما کارشناسان می‌گویند: قیمت یک متر زمین در منطقه حداقل ۱۰میلیون تومان مسکونی و ۲۰میلیون تومان برای واحدهای تجاری است.

جایگاه ضدتحریمی نمایشگاه

دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رییس‌جمهور با یادآوری مخالفتش در جلسه هیات دولت، خواهان تجدیدنظر در واگذاری نمایشگاه به صداوسیما شده است. مهدی غضنفری در این نامه آورده است: با توجه به خبرهای تازه در مورد موافقت هیات دولت با واگذاری شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی و اراضی آن به صدا و سیما، همانگونه که در جلسه هیات دولت علل مخالفت این وزارتخانه مطرح شد، بررسی بیشتر و تجدید نظر در این تصمیم مورد انتظار است.

غضنفری از محمود احمدی‌نژاد خواسته است تا به دلیل اهمیت موضوع مواردی چون ماهیت ضدتحریمی فعالیت نمایشگاه در شرایط کنونی و خاص کشور، وجود سایت نمایشگاهی در پایتخت اکثر کشورهای جهان، توفیق نه چندان رضایت بخش در ساخت و تجهیز سایت نمایشگاهی پرند به دلیل کمبود منابع مالی و نبود حمایت‌های لازم به دلیل بی‌میلی فعالان اقتصادی، شرکت‌کنندگان در نمایشگاه و بازدیدکنندگان برای حضور در آن منطقه مورد نظر قرار گیرد. وی می‌افزاید: موقعیت مکانی، وسعت مناسب نمایشگاه و احتمال تملک از سوی دستگاه‌ها و نهادهای عمومی و خصوصی، نگرانی از تغییر کاربری (ساخت و ساز و خروج از هدف اصلی آنکه وظایف نمایشگاهی و تجاری در راستای توسعه صادرات است)، وضعیت مالکیت اراضی نمایشگاه که متعلق به آستان قدس رضوی است، از جمله مواردی است که باید به آنها توجه شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برخورداری از نمایشگاهی تجاری و زیبنده پایتخت ایران ضروری و مهم است که قابل چشم‌پوشی نیست، آورده است: تداوم فعالیت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران صرف‌نظر از مالکیت سهام آن، با عنایت به تاثیر فعالیت شرکت در تشکیل نمایشگاه‌های بین‌المللی در داخل و خارج از کشور در توسعه صادرات غیرنفتی که مورد تایید و تاکید تمام مراجع ذی‌صلاح به خصوص دولت است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.در ادامه نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده است: با توجه به موارد ذکر شده به نظر می‌رسد واگذاری دارایی شرکت مذکور که اراضی مورد تقاضا است در عمل تداوم فعالیت آن را منتفی و از موضوعیت خارج می‌کند و همانگونه که در نامه وزیر امور اقتصادی و دارایی آمده، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در اصطلاح به یک «شرکت کاغذی» تبدیل خواهد شد. وی یادآوری کرده است که موضوع واگذاری نمایشگاه به صداوسیما تاکنون سه بار در کمیسیون لوایح مطرح و با آن مخالفت شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان این نامه آورده است: از جنابعالی استدعا دارد کارگروهی را مسوول فرمایید تا ضمن بررسی موضوعات مطرح شده فوق با کار دقیق، ‌کارشناسی و اعلام نتیجه به تصمیم‌گیری نهایی بهتری کمک کنند. تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ویژگی ضدتحریمی نمایشگاه‌ها در حالی است که پیش از این نیز فعالان اقتصادی به این موضوع اشاره کرده بودند. کاظم اکبرپور، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌ها در جریان اعتراض شدید خود به این واگذاری، سپردن شرکت نمایشگاه‌ها به صدا وسیما را به تیر خلاصی در شقیقه اقتصاد ایران تعبیر کرده بود. شرکت نمایشگاه‌ها که سابقه ۴۴ ساله در ایران دارد پس از پیروزی انقلاب نیز یکی از موتورهای محرک اقتصاد کشور بود. در آن زمان آلمان از محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برای بازاریابی کالاهای خود در ایران بهره می‌برد.

خوشحالی ترکیه و امارات از واگذاری

بحث واگذاری زمین ارزشمند نمایشگاه بین‌المللی تهران به سازمان صدا و سیما در روزهای اخیر واکنش‌های بسیاری را در پی داشته تا جایی که مدیران این مجموعه تهدید به استعفای دسته جمعی کرده‌اند. آن طور که مسوولان شرکت نمایشگاه‌ها می‌گویند: در شرایط تحریم برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایران ۳۰درصد بیشتر شده است که این نشان از اهمیت این ابزار برای مقابله با تحریم‌ها دارد.

چند روز پیش نیز حمیدرضا آملی، مدیر امور نمایشگاه‌های داخلی و سخنگوی شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی تهران در گفت‌و‌گو با عصر ایران با اشاره به اینکه این نمایشگاه از سال ۱۳۴۸ فعال بوده است، واگذاری زمین‌های آن را سدی محکم در صنعت نمایشگاهی کشور می‌داند.

وی همچنین ادامه داد: این تصمیم در شرایطی گرفته شده که با وجود اعمال تحریم‌های بی‌شمار ۳۰درصد افزایش برگزاری نمایشگاه داریم و به همین دلیل انتظار داشتیم که دولت از صنعت نمایشگاه‌داری حمایت کند، نه اینکه با این گونه تصمیم‌گیری‌ها، چوب لای چرخ آن بگذارد.

وی گفت: این واگذاری در حالی بود که ما منتظر تخصیص بودجه برای توسعه نمایشگاه بودیم، نه تصمیم به واگذاری زمین آن. به گفته آملی، کشور و اقتصادی که تحت تحریم است به طور طبیعی در صادرات با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود، اما برگزاری نمایشگاه‌ها این امکان را فراهم کرد تا صادرات ایران همچون دوران عادی رونق داشته باشد و دقیقا به همین دلیل است که تصمیم دولت تعجب همه را موجب شده است و این سوال به وجود آمده است که چطور به این تصمیم رسیده‌اند که مجموعه نمایشگاه را در اختیار دستگاهی غیرمرتبط قرار بدهند. سخنگوی شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی تهران با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تجارت سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی در آبان ماه سال جاری، اظهار کرد: این اتفاق می‌تواند دستاورد مهمی باشد، چرا که ۵۷ کشور قرار است در آن شرکت کنند. حالا این نگرانی به وجود آمده است که کشورهایی که برای حضور در چهاردهمین نمایشگاه کشورهای اسلامی دعوت شده‌اند، چه واکنشی به این موضوع نشان خواهند داد.

وی همچنین با اشاره رقبای منطقه‌ای، گفت: کشورهایی چون ترکیه و امارات رقبای سرسخت ایران در بحث نمایشگاه هستند، بنابراین تصور اینکه رفتار اشتباه دولت آنها را تا چه میزان خوشحال و امیدوار کرده است، چندان دشوار نیست.