قیمت‌های تولیدات صادراتی به حدی افزایش یافته که علاوه بر گرفتن قدرت رقابت از کالاهای صادراتی ماندگاری در بازارها را نیز به مخاطره انداخته است. محمد مروج، صادرکننده محصولات نساجی و پوشاک و رییس انجمن صنایع نساجی ایران، در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: تشویق صادرکنندگان از سوی دولت به دلیل تاخیرهایی که در پرداخت ‌های جوایز صادراتی وجود دارد هیچ تاثیری ندارد و از سویی چون بازارهای هدف صادراتی در کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی از تورم کمتری برخوردارند لذا تولیدات داخل قادر به حضور رقابتی در این بازارها نیست.

وی تصریح کرد: صادرکنندگان نساجی نیز به رغم فراز و نشیب‌ها و مشکلاتی که روبه‌روی آنهاست نارضایتی چندانی ندارند و خود را با شرایط تطبیق می‌دهند و با تمام مشکلات سوخته و ساخته‌ایم.

مروج عنوان کرد: صادرات نساجی و پوشاک در مقایسه با سایر رشته‌های بخش خصوصی از وضعیت نامطلوبی برخوردار نیست اما هزینه‌های تولید این تولیدات و در پنج سال اخیر همگام با رشد تورم و نیز افزایش دستمزدها بالا رفته و علاوه بر آن قیمت مواد اولیه نیز از رشد برخوردار بوده و در حال حاضر با تورم ۲۵‌درصدی در نساجی روبه‌رو هستیم.

به اعتقاد وی تنها راهکار مقابله با تاثیر تورم داخلی بر روی کالاهای صادراتی و هزینه‌های تمام شده محصولات، تغییر سیاست تثبیت نرخ ارز است چرا که تثبیت، نرخ ارز به نفع واردات است لذا باید همان روشی که قبل از انقلاب در مورد ارز واردات و صادرات اعمال می‌شد اجرا شود.

او عنوان کرد: در سال‌های قبل از انقلاب ارز صادرات معمولا دوبرابر ارز واردات از بخش خصوصی خریداری می‌شد لذا باید در شرایط فعلی نیز قیمت ارز صادرات متناسب با نرخ تورم تغییر یابد.

مروج تصریح کرد: مهمترین اقدام دولت در جهت حمایت از صادرات این است که مزاحم بخش خصوصی نباشد و با تسهیل ضوابط و مقررات صادرات ارائه تسهیلات و خدمات صادراتی را افزایش دهد و از تعمیم ضوابط داخلی به صادرات خودداری کند.

رییس هیات‌مدیره انجمن نساجی همچنین با اشاره به نیاز ۱۶۵ هزار تنی تولیدات نساجی به پنبه، و نیز نیاز این صنعت به واردات نساجی، بی‌اعتنایی کمیسیون ماده یک برای تغییر در تعرفه پنبه و نخ را مورد انتقاد قرار داد.

مروج در ادامه با اشاره به صادرات ۲۰۰‌میلیون دلاری صنایع نساجی و پوشاک و نیز الیاف مصنوعی عنوان کرد: مقدار قابل توجهی از این صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس، فیلیپین و ژاپن انجام می‌شود.

وی همچنین با اشاره به صادرات فرش ماشینی (تهیه شده از الیاف مصنوعی) عنوان کرد: قیمت‌های تولیدات صادراتی ما آنقدر رشد داشته است که مجبور شده‌ایم به مشتریان خود که سال‌ها در بازار آنها حضور داشتم جواب منفی بدهیم چرا که قادر به رقابت در این عرصه نیستیم و کشورهای ترکیه و بلژیک با قیمت‌های رقابتی در این عرصه وارد بازار شده‌اند.

وی تاکید کرد: معتقدم که دولتمردان صادرات را با جنبه شعاری و تبلیغاتی پیگیری می‌کنند چرا که تنها در فکر تبدیل دلارهای نفتی به ریال هستند و دغدغه صادرات و صادرکننده را ندارند و سال‌هاست مشکلات پا برجا مانده است.