باید برای پیوستن به WTO برنامه ویژه داشته باشیم

اعتقاد دارم راهی به جز ورود به بازار‌های جهانی نداریم چون جهان دیگر مثل دوران قدیم نیست که کشور‌ها دیواری به دور خود بکشند و همه نیاز‌ها را خودشان تامین کنند ‌درحال‌حاضر همه کشور‌ها به یکدیگر نیاز دارند.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی‌ اصناف و بازاریان ضمن بیان این مطلب با انتقاد از اینکه بازار و اصناف را به سنتی بودن متهم می‌کنند اظهار کرد: برخی افراد از قدرت سیاسی و اقتصادی بازار می‌ترسند. نمایی از بازار تهران

احمدی کریمی‌اصفهانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ترس برخی از مراکز قدرت از قدرت بازار گفت: بسیاری از افراد به خاطر منافعشان و به خاطر صلاحیتی که بازار و اصناف در موارد مختلف اقتصادی دارند و همچنین اعتقادات مجموعه بازار، نمی‌خواهند که اصناف به جایگاه واقعی‌شان دست پیدا کنند، به همین دلیل اتهاماتی مثل سنتی بودن را متوجه بازار می‌کنند.

او در زمینه نظر جامعه انجمن‌های اسلامی‌ درباره پیوستن ایران به WTO به‌رغم تمامی‌ مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاورد، گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم ‌درحال‌حاضر در یک دهکده جهانی به سر می‌بریم و برای اینکه بتوانیم نقشی در این دهکده داشته باشیم باید طوری عمل کنیم که سهمی‌ برای ما محفوظ بماند و این‌گونه نباشد که تمامی ‌سهم‌ها برای قدرت‌های بزرگ باشد.

کریمی اصفهانی ادامه داد: با توجه به قدرت کنونی کشور و نقش ویژه آن در سطح منطقه و جهان که ناشی از گسترش فرهنگ انقلابی ما در جهان است باید برای حضور در بازار‌های جهانی و پیوستن به WTO برنامه ویژه‌ای داشته باشیم و قوانین را طوری تنظیم کنیم که ضمن حفظ ارزش‌های انقلاب با قوانین جهانی همخوانی داشته باشد، لذا ‌درحال‌حاضر که عضو ناظر هستیم باید برنامه‌ریزی‌ها را آغاز کنیم.

کریمی‌ اصفهانی درباره نقش جامعه انجمن اسلامی‌ بازار در تسهیل ورود ایران به WTO گفت: آماده‌سازی اصناف و فرهنگ‌سازی مناسب برای تولید و بومی‌سازی مصرف به همراه ارتقای کیفیت از وظایف انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی است.

او گفت: این درست است که کشور ما به سرعت در حال پیشرفت است، ولی باید بپذیریم که کشور‌های صنعتی در برخی زمینه‌ها از ما جلوتر هستند و حفظ برتری در همه موارد برای ما امکان‌پذیر نیست، ولی در بسیاری از زمینه‌ها مثل کشاورزی و صنایع دستی می‌توانیم برتری‌های خودمان را حفظ کنیم به شرط اینکه شیوه‌های سنتی را کنار گذاشته و با ایجاد مکانیزاسیون مثلا در بخش کشاورزی به تولید صنعتی، بهینه و با صرفه دست پیدا کنیم.

دبیر جامعه انجمن‌های اسلامی‌ اصناف و بازاریان با اشاره به نقش مهم دولت در ایجاد بستر‌های صادراتی گفت: دولت باید زمینه‌ساز تحول در اصناف و بازار شود و در این صورت است که اصناف و بازار که سرباز‌های اقتصادی کشور به شمار می‌روند، بسترساز حضور ما در بازار‌های بین‌المللی می‌شوند.

او در پاسخ به سوالی درباره تفاوت‌ها و اختلاف‌ها بین اصناف و بازار گفت: اصناف و بازار از هم جدا نیستند و جدایی بین این دو ایده اشتباهی است که از قدیم وجود دارد، حدود شش یا هفت صنف در محوطه بازار مسقف مستقر هستند در حالی که ما دارای ۶۰عضو هستیم و بسیاری از اصناف که در محوطه بازار هم نیستند عضو انجمن هستند.

کریمی‌ اصفهانی درباره اختلاف بین جامعه انجمن‌های اسلامی‌ با اصناف و بازاریان با شورای اصناف کشور گفت: اگر اختلافی بین این دو تشکل وجود داشته باشد مربوط به افرادی است که در راس کار قرار می‌گیرند و ممکن است فردی در راس مجامع امور صنفی یا شورای اصناف کشور قرار گیرد که مورد تایید ما نباشد و با دیدگاه‌های انجمن همخوانی نداشته باشد، ولی ‌درحال‌حاضر این همگرایی تا حدود زیادی وجود دارد و بین شورای اصناف کشور و جامعه انجمن‌های اسلامی‌ اصناف و بازاریان وحدت به وجود آمده است، ضمن اینکه وجود اختلاف هم طبیعی است.

کریمی اصفهانی با اشاره به انتخابات اتاق‌های بازرگانی مدعی شد: ‌درحال‌حاضر در اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران شاهد هستیم که از بین کسانی که ادعای تحول داشتند حتی یک نفر هم انتخاب نشد و همه کسانی که انتخاب شده‌اند اصولگرا هستند و از نظر علم اقتصاد هم جزو بهترین‌ها هستند.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی‌ اصناف و بازاریان درباره چگونگی آینده روابط اتاق بازرگانی و بازار گفت: اتاق بازرگانی هیچ‌گاه سبقه سیاسی نداشته است و با توجه به ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی و پیوستن دیر یا زود ایران به WTO ما آماده هرگونه همکاری متقابل و کمک دوجانبه هستیم، زیرا در مجموع وضعیت اقتصادی و معلومات آنها در سطح خوبی قرار دارد و همکاری دو طرفه می‌تواند نتایج خوبی برای اقتصاد کشور داشته باشد.