رییس اتاق ایران:

باید گردشگری اسلامی را راه بینداریم

گروه بازرگانی- رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشورمان در کنفرانس بین‌المللی اقتصاد، فرهنگ و گردشگری اسلامی‌ در بانکوک وضعیت گردشگری و مشترکات فرهنگی کشورهای اسلامی در روند جهانی شدن را تحلیل کرد. دکتر محمد نهاوندیان گفت: تاکید مسلمانان بر میراث مشترک فرهنگی خود می تواند در روند جهانی شدن تاثیرگذار باشد. وی در این نشست که محسن پاک‌آیین سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت، با اشاره به اینکه جهان اسلام دنیایی متنوع از فرق و مذاهب گوناگون است یکی از راه‌های توسعه گردشگری اسلامی را، شناخت و تقویت مشترکات دانست و تاکید کرد: صنعت گردشگری با افزایش رفت و آمد میان مسلمانان و معرفی مشترکات آنان می‌تواند نقش مهمی در معرفی تمدن اسلامی ایفا کند. نهاوندیان با ابراز نگرانی از الگو برداری برخی کشورهای اسلامی از ارزش‌های غربی برای توسعه گردشگری گفت: گردشگران در سفر به کشورهای اسلامی انتظار دارند با تمدن اسلامی و آثار تاریخی آن آشنا شوند و کشورهای اسلامی باید با تاکید بر هویت و تمدن مسلمانان زمینه لازم را برای معرفی ارزش‌های اسلامی فراهم آورند. وی آمادگی ایران را برای توسعه گردشگری اسلامی از طریق برگزاری کنفرانس ها و کارگاه های آموزشی اعلام کرد و گفت: در این ارتباط در سال ۲۰۰۸ دو همایش برای تقویت همکاری کشورهای اسلامی در روند جهانی شدن برپا خواهد شد. نهاوندیان تاکید کرد: سازمان جهانی گردشگری و سازمان کنفرانس اسلامی باید برگزاری سمینارها و کنفرانس‌هائی در جهت معرفی معیارهای گردشگری اسلامی را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین در این کنفرانس دکتر صدری نماینده سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی - آیسسکو آمادگی این سازمان برای همکاری در طرح‌های گردشگری کشورهای اسلامی را اعلام کرد و گفت: آیسسکو، گردشگری را عاملی برای شکوفایی اقتصادی و توسعه کشورهای اسلامی می‌داند و در این رابطه به برگزاری کنفرانس‌هایی به منظور تبیین اهمیت توسعه گردشگری و نقش آن در حفظ تنوع و میراث فرهنگی ضمن تبادل‌ فرهنگ‌ها و گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌پردازد. کنفرانس بین‌المللی اقتصاد، فرهنگ و گردشگری اسلامی‌ از ۱۶ تا ۱۸ شهریور ماه سال جاری در تایلند برگزار شد.

سفر تجاری با یارانه

براساس دستورالعمل سازمان توسعه تجارت به سفرهای خارجی بازرگانان ۳۰درصد یارانه اختصاص می‌یابد.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان این مطلب گفت: هزینه‌های محل اقامت، بلیت رفت و برگشت (داخلی و خارجی)، اجاره سالن جهت مذاکرات و برگزاری همایش و مترجم، انجام تبلیغات و اطلاع‌رسانی در رسانه‌های بازار هدف، چاپ آلبوم اعضای هیات، اخذ روادید و بیمه مسافر و هزینه‌های خروجی و بالاخره ایاب و ذهاب در کشور مقصد مشمول حداکثر ۳۰درصد یارانه می‌شود.

دکتر مهدی غضنفری تصریح کرد: اختصاص این یارانه با هدف گسترش سهم بازار کالا و خدمات صادراتی کشور، حضور در بازارهای جدید و دستیابی به اهداف صادراتی پیش‌بینی شده در برنامه چهارم توسعه، صورت می‌گیرد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان‌های بازرگانی استان‌های کشور، اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن ایران و شهرستان‌ها، شوراهای مشترک ایران و سایر کشورها، اتاق مرکزی تعاون جمهوری اسلامی ایران، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، تشکل‌های صادراتی و صندوق‌های غیردولتی توسعه صادرات می‌توانند با رعایت شرایط لازم، از این یارانه برای اعزام هیات‌های تجاری، بازاریابی و سرمایه‌گذاری کشور استفاده کنند.

دکتر مهدی غضنفری، اظهار داشت: میزان یارانه پرداختی به هیات‌های اعزامی به بیش از یک‌کشور حسب ضرورت و به تشخیص سازمان توسعه تجارت تا سقف حداکثر ۵۰درصد قابل افزایش خواهد بود.

وی افزود: برای حسن انجام و اجرای بندهای این دستور‌العمل کلیه مجریان موظفند حداکثر تا دو هفته قبل از زمان اعزام هیات، گزارش کامل اقدامات انجام شده، نام سازمان، میزبان، فهرست کامل و قطعی مشارکت‌کنندگان با ذکر فعالیت آنها و همچنین برنامه‌های پیش‌‌بینی شده در کشور موردنظر را به سازمان توسعه تجارت جهت بررسی و ارزیابی ارسال کنند. ضمنا حداکثر مدت اقامت هیات در هر کشور ۵روز مفیدکاری خواهد بود.

موافقت وزارت بازرگانی با سفارش قطعات یدکی هواپیما بدون انتقال ارز

وزارت بازرگانی با سفارش و ورود قطعات یدکی هواپیما بدون انتقال ارز موافقت کرد.

وزارت راه‌وترابری چند ماه قبل صدور مجوز قطعی ورود قطعات یدکی مورد نیاز هواپیما که در سال ۸۵ با سپردن تعهد ترخیص شده، را از وزارت بازرگانی درخواست کرده بود که این وزارتخانه نیز پس از بررسی کارشناسی مجوز لازم را صادر کرد.

بر این اساس، شرکت‌های هواپیمایی قادر خواهند بود که به صورت بدون انتقال ارز نسبت به سفارش و ورود قطعات یدکی هواپیما اقدام کنند.