آرزوهای بزرگ در سرزمین اژدها

رییس اتاق بازرگانی ایران، فضای اقتصادی کشور را آماده پذیرش و ورود سرمایه‌های خارجی دانست.

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران که در همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران در هنگ‌کنگ سخن می‌گفت، با اشاره به‌رشد ۲۰درصدی سرمایه‌گذاری در ایران طی پنج‌سال گذشته، اظهار داشت: باتوجه به سرمایه‌گذاری‌های بالای انجام شده در بخش زیرساخت‌ها و توسعه نیروی انسانی متخصص، فضای مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی از جمله سرمایه‌گذاران هنگ‌کنگی در ایران فراهم شده است. نمایی از هنگ کنک

وی با تشریح زمینه‌های کاری قابل فعالیت برای سرمایه‌گذاران هنگ‌کنگی خاطر نشان کرد: بخش‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، زمینه‌های مناسبی برای حضور طرف‌های هنگ‌کنگی است.

نهاوندیان همچنین آمادگی اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران و اتاق بازرگانی ایران و چین را برای همکاری نزدیک با تجار و سرمایه‌گذاران هنگ‌کنگی و همچنین مبادله هیات‌های تجاری اعلام کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران که در هنگ‌کنگ به سر می‌برد، با خانم «لیلی چینگ» رییس‌اتاق بازرگانی عمومی هنگ‌کنگ دیدار کرد.

وی در این دیدار به تشریح موقعیت اقتصادی و برنامه‌های ‌ایران برای خصوصی‌سازی و کاهش نقش دولت در اقتصاد بر اساس اصل ۴۴قانون اساسی پرداخت و ضمن تبیین ظرفیت‌ها و امکانات مادی و معنوی ایران و نیز ظرفیت‌های بالای هنگ‌کنگ خواستار توسعه ‌ارتباطات دو طرف وحضور سرمایه‌گذاران و موسسات مالی هنگ‌کنگ در ایران شد.

رییس اتاق بازرگانی عمومی هنگ‌کنگ نیز در این دیدار با اشاره به بازار مناسب و ظرفیت بالای ایران و نیز بازار خاورمیانه به عنوان یک بازار نوظهور، علاقه‌مندی اتاق بازرگانی هنگ‌کنگ رابرای توسعه روابط با اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد.

از سوی دیگر، علیرضا شیخ عطار، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه، در جمع فعالان اقتصادی هنگ کنگ گفت: بدون شک برگزاری چنین سمینار‌هایی فرصت ارزشمندی به منظور هر دو طرف برای آگاهی یافتن از امکانات، توانمندی‌ها یکدیگر خواهد بود.

وی با اشاره به بازگشایی سرکنسول‌گری ایران در سال ۲۰۰۲، روند مناسبات کشورمان با هنگ‌کنگ را مطلوب ارزیابی کرد و حجم روابط بازرگانی بین دو طرف در سال ۲۰۰۶ را نزدیک به چهارمیلیارد دلار هنگ‌کنگ (مستقیم و غیرمستقیم) ذکر کرد.

شیخ عطار ادامه داد: قابلیت‌های موجود بسیار بیشتر از سطح کنونی روابط است و باید به نحو شایسته از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری کرد.

وی ابراز اطمینان کرد: برگزاری چنین سمیناری در تهران از سوی شورای توسعه تجارت هنگ‌کنگ می‌تواند در افزایش شناخت دو طرف از یکدیگر کمک فراوان‌تر ‌کند.

مدیرکل سرمایه‌گذاری سازمان سرمایه‌گذاری خارجی نیز در این سمینار فضای سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان را برای سرمایه‌گذاران تشریح و مزایا و مشوق‌های اعطایی از سوی دولت را برای سرمایه‌گذاران خارجی برشمرد.

او به معرفی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، نقش این سازمان در زمینه جذب و تشویق سرمایه‌گذاران، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در داخل کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی و فرآیند پذیرش درخواست‌های سرمایه‌گذاران خارجی پرداخت.

دکتر غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی هم با تشریح جذابیت سرمایه‌گذاری در ایران از قبیل قابلیت‌‌های بازار یا نیروی کار ماهر، زیرساخت‌های توسعه یافته، قیمت پایین انرژی و هزینه پایین تولید، فراوانی منابع طبیعی و مواد خام، ویژگی‌های مطلوب آب و هوایی، اصلاحات قوانین جدید سرمایه‌گذاری خارجی و مالیاتی و برنامه گستره خصوصی‌سازی در ایران به نگرش جدید اقتصادی و تغییر نقش و جایگاه دولت در اقتصاد کشور، به سوی اقتصادی برون‌ گرا و هدایت‌گر و دولتی کوچک ولی ناظر و سیاست‌گذار پرداخت.

وی با دعوت از سرمایه‌گذاران هنگ‌کنگی برای سرمایه‌گذاری در ایران و مشارکت در برنامه خصوصی‌سازی کشورمان، بهره‌برداری از این فرصت و نحوه ارسال درخواست‌های خرید و شرکت در بورس اوراق بهادار و فرآیند‌های سازمان خصوصی‌سازی را تشریح کرد.

سمینار معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران با حضور هیات بلندپایه‌ای از مقامات دولتی و یک گروه ۴۰ نفره از بخش‌های خصوصی کشورمان در هنگ‌کنگ برگزار شد.