آلمان دیگر شریک تجاری ایران نیست

مانع بر سر راه ارائه گزارش رژیم تجاری ایران به WTO

چین بزرگ‌ترین شریک ایران شده است

دنیای اقتصاد - علیرضا شیخ‌عطار، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، خبر داده است که کشور آلمان که زمانی مهم‌ترین شریک تجاری ایران بود، دیگر در فهرست شرکای تجارت خارجی ما نیست و چین به بزرگ‌ترین شریک تجاری کشورمان تبدیل شده است؛ به گفته وی، تمایل شرکت‌های ایرانی آن است که به تدریج روابط اقتصادی را از اروپا به سمت کشورهای دیگر هدایت کنند. و در اروپا هم به جای سه کشور اصلی آلمان، فرانسه و انگلیس که تامین‌کننده اصلی کالاهای صنعتی ایران محسوب می‌شدند، به سراغ کشورهای جدیدی چون اسپانیا و ایتالیا بروند.

همزمان، مسوول پروژه الحاق ایران به WTO خبر داده است که گزارش رژیم تجاری ایران برای ارائه به سازمان تجارت جهانی نهایی شده ولی موانعی بر سر راه تقدیم آن به WTO ایجاد شده است. نمایی از دویچه بانک

معاون وزیر امور خارجه:

آلمان دیگر شریک تجاری ایران نیست

در حال حاضر آلمان دیگر شریک تجاری ما نیست و تمایل شرکت‌های داخلی این است که به تدریج روابط اقتصادی را از اروپا به سمت کشور‌های دیگر هدایت کنند.

علیرضا شیخ عطار، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه، در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان این مطلب، تاکید کرد که در حال حاضر چین بزرگترین شریک تجاری ایران است.

شیخ عطار عنوان کرد: حتی در اروپا نیز به جای سه کشور اصلی آلمان، فرانسه و انگلیس که تامین کننده اصلی کالا‌های صنعتی کشورمان محسوب می‌شدند شرکت‌ها سراغ بازار‌های جدیدی چون اسپانیا و کشور‌های شمال اروپا، ایتالیا و حتی خارج از اروپا رفته‌اند به طوری که روابط تجاری ایران و چین در سال گذشته به ۱۵‌میلیارد دلار رسید یعنی سه برابر روابطی که با آلمان داشتیم.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: برای کاهش مبادلات اقتصادی با کشور‌هایی که همواره مشکلات سیاسی برای کشورمان فراهم می‌کنند نیازی به مصوبه نیست چراکه بنگاه‌های اقتصادی کشور به شکل طبیعی سراغ کشور‌هایی می‌روند که رفتار بهتری با ما دارند.

وی در ادامه درباره تاسیس مراکز تجاری در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز گفت: قرار نبوده است که در اروپا و آمریکا مراکز تجاری تاسیس شود و این اقدام تنها برای آفریقا و دو کشور آسیای میانه پیش‌بینی شده بود که به دلیل کمبود بودجه و نبود منابع این مراکز هنوز تاسیس نشده‌اند.

به گفته شیخ عطار حدود ۲۰‌میلیون دلار برای تاسیس مراکز تجاری در آفریقا و چند کشور آسیای میانه مورد نیاز است که هنوز اختصاص نیافته است.

شیخ عطار در پاسخ به سوالی درباره عملکرد ستاد مبارزه با اثرات تحریم و اقدامات معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: بحث مقابله با اثرات تحریم از وظایف دولت است و در کمیسیون‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و تصمیمات در مورد آن اتخاذ می‌شود البته هیچ بخشی از این وظایف به معاون اقتصادی وزارت امور خارجه محول نشده است کما این که چنین ستادی هم وجود خارجی ندارد.

وی درباره آخرین تحریم‌های اعمال شده برای بانک‌ها نیز گفت: برای پیشگیری از اثرات تحریم بانک‌ها از جمله بانک سپه، بدهی‌ها و تعهداتش از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخت شد و البته تعهدات با تاخیر پرداخت شد ولی موردی نبوده است که ما را فلج کند.

شیخ عطار همچنین درباره روابط کشورمان با عراق و برنامه‌های حمایتی وزارت امور خارجه برای افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت: صندوق ضمانت صادرات براساس مبلغ، ریسک تجارت را پوشش می‌دهد البته ممکن است ریسک تجارت عراق در سطح بالایی باشد که البته وزارت خارجه نیز در این زمینه وظیفه‌ای ندارد اما برای تسهیل حضور تجار در عراق نمایندگی وزارت امور خارجه در عراق ایجاد شده و البته اعتبار یک‌میلیارد دلاری برای عراق تعریف شده است.

وی با بیان اینکه اختصاص خط اعتباری برای حضور در بازار عراق یک اقدام ویژه بوده است، افزود: براساس این تصمیم پروژه‌هایی با توافق دو طرف تعریف شده که عراق برای این امر نماینده‌ای معرفی کرده و از سوی ایران هم متقابلا نماینده‌ای تعیین شده است که مذاکرات درباره آن ادامه دارد ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

شیخ عطار در ادامه از ادغام ستاد آفریقا در ستاد توسعه روابط اقتصادی خارجه خبر داد و گفت: مسائل مربوط به توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های آفریقا نیز در این ستاد که جلسات آن به ریاست معاون اجرایی رییس جمهور تشکیل می‌شود مطرح خواهد شد، البته مشکل افزایش مبادلات با کشور‌های آفریقا کمبود مصوبات نیست بلکه نبود تمایل در بخش خصوصی ایران برای حضور در بازار آفریقاست.

وی عنوان کرد: بخشی از حضور شرکت‌های پیمانکاری ایرانی در سودان، مالی، نیجریه و سایر کشور‌های آفریقایی موفقیت‌آمیز بوده است ولی انتظار این است که بازرگانان بخش خصوصی با پذیرش سختی‌ها و ریسک‌های بازار آفریقا توجه بیشتری به این بخش داشته باشند.

شیخ عطار تصریح کرد: با وجود اجرای پروژه‌های متعدد تولیدی و زیربنایی در برخی کشور‌های آفریقایی هنوز تجارت ما با آفریقا دامن‌گیر نشده است.

***

گروه بازرگانی: مناسبات تجاری ایران و آلمان در سال‌های اخیر پیوسته روبه رشد بوده است. آلمان واردکننده نفت و محصولاتی چون خشکبار و فرش از ایران است. گفته می‌شود که ۳۵درصد صادرات فرش ایران به قصد آلمان صورت می‌گیرد. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ صادرات آلمان به ایران نیز بیش از دو برابر شده و به رقم ۶/۵میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ رسیده است. آمار نشان می‌دهد که ۶ صدم درصد صادرات آلمان به مقصد ایران اتفاق می‌افتد که عمدتا شامل ماشین‌آلات صنعتی است. با این حال به دنبال تحریم‌های آمریکا و کشورهای متحد با او از جمله آلمان، سه بانک آلمانی مناسبات تجاری و اعتباردهی به شرکت‌های ایرانی را قطع کردند. پس از «کامرتس بانک»، دویچه‌بانک، دومین بانک مهم آلمانی بود که در آغاز سال جاری میلادی مناسبات تجاری خود با ایران را قطع کرد. علاوه بر این، از یک سال و نیم پیش تاکنون اکثر بانک‌های معتبر اروپا مناسبات مالی خود با ایران را قطع کرده‌اند.

هفته پیش درسدنر بانک (Dresdner Bank) هم روابط مالی و تجاری خود را با ایران قطع کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان (dpa) ، درسدنر بانک تمامی روابط تجاری و تبادلات مالی خود را با ایران و در ایران متوقف کرده است. دلایل این تصمیم افزایش هزینه‌های اداری این مراودات، به‌دلیل شرایط خاص سیاسی ایران اعلام شده است. این تصمیم در نشست هیات مدیره درسدنر بانک گرفته شده است. زمان مشخصی برای پایان تعلیق بده‌بستان‌های تجاری این بانک با ایران، اعلام نشده است. سخنان معاون وزارت امور خارجه کشورمان نشانگر واکنش ایران به این تصمیمات بانک‌های آلمانی است هرچند که بخش‌خصوصی آلمان ظاهرا مخالف قطع رابطه تجاری با ایران است چرا که صدها شرکت آلمانی اکنون یا در ایران رسما فعالیت می‌کنند یا دارای دفاتر نمایندگی هستند اما آنها نیز در این چند ماه اخیر سکوت کرده‌اند.