گروه بازرگانی- به‌دنبال اجرایی شدن اصل ۴۴ و واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش‌خصوصی، شرکت چرم مغان یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های چرم ایران که به دلیل مشکلات فراوان از جمله بحران‌های کارگری، بیکاری، عدم پرداخت حقوق و سنوات کارگران متوقف شده بود، فعالیت خود را از سر گرفت. روز گذشته مدیران این کارخانه در جمع خبرنگاران حاضر شدند و از وضعیت روبه رشد این شرکت و همچنین توسعه صادرات محصولات و نیز به دست آوردن بازارهای جدید صادراتی سخن به میان آوردند.

علی کریمی، رییس هیات مدیره شرکت چرم مغان با اشاره به این‌که این شرکت زمانی به عنوان نگین چرم کشور مطرح بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه عملکرد سوء‌ مدیران این مجموعه را با بحران‌ها و چالش‌های شدیدی روبه‌رو کرده بود که با واگذاری به بخش‌خصوصی از سال ۸۲ و پرداخت بیش از ۸۵۰میلیون تومان حقوق معوقه کارکنان از سوی مدیران جدید، این شرکت تولید جدی خود را آغاز کرده است.

رییس سابق شرکت سهامی فرش ایران به قدمت ۶۰ ساله صنعت چرم در ایران اشاره کرد و گفت: اما متاسفانه تا یک دهه پیش هیچ‌ رشد و پیشرفتی در ساخت ابزار‌آلات، ماشین‌ها و نیز تولیدات چرمی وجود نداشت.

به گفته وی کوتاهی مسوولان درخصوص این صنعت و این‌که چرا هیچ وقت در مورد صنعت چرم آن طور که باید و شاید صحبت نشده و این صنعت دیده نشده غفلت مسوولان اقتصادی کشور را نشان می‌دهد.

به اعتقاد رییس هیات‌مدیره چرم مغان، ایران سهم ناچیزی از تجارت چندصد میلیارد دلاری چرم و مشتقات آن دارد.

کریمی، صادرات چرم و محصولات چرمی ایران را در سال ۸۳ حدود ۶۲میلیون دلار برشمرد و افزود: این رقم در سال ۸۴ به ۷۵میلیون دلار و در سال ۸۵ نیز به بیش از ۹۳میلیون و ۹۰۰هزار دلار افزایش یافت.

وی در ادامه سخنانش میزان صادرات چرم و محصولات چرمی در سال‌ جاری را چنین ارزیابی کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال حجم صادراتمان به بیش از ۱۲۰میلیون دلار برسد، اما این میزان همچنان ناچیز است.

در ادامه این جلسه مهندس هوشنگ خوش‌لحن، مدیرعامل شرکت مذکور نیز با اشاره به افزایش تولید از ۳هزار جلد در روز به ۵هزار جلد، اظهار کرد: عمده تولیدات این شرکت صادراتی بوده و کراست بزی به بیش از ۱۰کشور جهان از جمله فرانسه، آذربایجان، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، کانادا، نروژ، آلمان، قبرس صادر می‌شود.

وی ادامه داد: چرم حاصل از پوست گوسفندی را نیز به کشورهای ترکیه، ایتالیا و کانادا صادر می‌کنیم.

همچنین چرم لباس بزی و گوسفندی هم به کشورهای ترکیه، کره جنوبی، آلمان، سوئد، ایتالیا صادر می‌شود که همه این تولیدات و پس از آن صادرات رو به توسعه دارند.

وی با انتقاد از بی‌مهری مسوولان کشور نسبت به این صنعت ارزآور تصریح کرد: دولت به واردات ماشین‌آلات این بخش تسهیلات ارزی نمی‌دهد و تعرفه‌ها نیز خیلی بالا است.

خوش‌لحن، صنعت چرم ایران را در دنیا صاحب نام اعلام کرد و ادامه داد: ایران در این بخش جزو ۵کشور اول دنیا است.