3 راهکار دولت برای حمایت از برنجکاری

معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی افزایش تعرفه برنج تا ۱۵۰‌درصد، خرید نقدی از برنج کاران و استقرار مراکز خرید متعدد برنج پرمحصول در استان‌های شمالی کشور را سه راهکار فعلی وزارت بازرگانی برای حمایت از برنج کاران دانست.

محمدصادق مفتح در گفت‌وگو با «مهر» گفت: عدم تطبیق آمار واردات برنج توسط وزارت بازرگانی و تشکل‌های غیردولتی به تفاوت در مبانی برمی‌گردد چراکه میزان واردات اعلام شده از سوی وزارت بازرگانی براساس آمار مرجع رسمی‌ کشور یعنی گمرک بوده اما این تشکل‌ها کل آمار واردات این محصول از جمله قاچاق و واردات رسمی‌را ذکر می‌کنند. وی افزود: واردات کشور سه محل عمده دارد به نحوی که دسته اول از محل واردات رسمی‌وزارت بازرگانی، دسته دوم از محل واردات در استان‌های مرزی و دسته سوم توسط قاچاق وارد کشور می‌شود. اما بخشی که رسما توسط وزارت بازرگانی وارد می‌شود کاملا فرآیند مصرف مشخص دارد به نحوی که صرفا در نظام کالابرگی، بیمارستان‌ها و نیروهای مسلح توزیع می‌شود.

این مسوول در وزارت بازرگانی تصریح کرد: برنج وارداتی توسط تعاونی‌های مرزنشین نیز به دلیل نوع برنج وارداتی، از این مناطق خارج نمی‌شود و البته طبق قانون حق خروج از استان را نیز ندارد. اما برنج قاچاق به صورت غیررسمی‌و بدون هیچ گونه نظارتی وارد کشور می‌شود که تبعا دولت نیز هیچ آماری از میزان آن ندارد.

معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی گفت: هیچ کالایی به‌اندازه برنج توسط دولت تحت حمایت نیست. چراکه دولت برای اکثر کالاها تعرفه واردات را به طوری وضع می‌کند که سدی در مقابل واردات بی‌رویه باشد. به نحوی که هم‌اکنون برنج، بالاترین تعرفه را بین کالاهای وارداتی به کشور به خود اختصاص داده و میزان تعرفه آن ۱۵۰درصد است.

وی اظهار داشت: بحث اصلی حمایت ما، خرید تضمینی است که طبق آخرین آمار، مراکز خرید متعددی در سطح کشور مستقر شده‌اند که با روش خرید نقدی، کشاورز به محض تحویل برنج، پول خود را می‌گیرد.

وزارت بازرگانی نیاز سرانه کشور به برنج را بین ۴۰ تا ۴۵ کیلوگرم اعلام کرده که در این صورت سالانه نزدیک به ۸۰۰ تا یک میلیون تن نیاز به واردات این محصول برای کشور وجود دارد.

اما در مقابل، محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی، با تاکید براینکه ما‌به‌التفاوت نیاز و تولید برنج باید وارد کشور شود، گفت: با توجه به اینکه برنامه ما افزایش تولید است، در هر زمان که به نقطه نیاز واردات برسیم، اعلام خواهیم کرد.

به گفته وی نیاز به واردات برنج وجود دارد اما میزان مصرف سرانه باید دقیقا مشخص شود و با توجه به اینکه وزارت بازرگانی مسوول تعیین نیاز سرانه است، قطعا مبنایی که اعلام می‌کند براساس برنامه‌ریزی برای واردات این محصول است.