گروه بازرگانی - روابط عمومی سازمان توسعه تجارت در پاسخ به انتشار گزارش صادرات غیرنفتی در دو ماه نخست سال جاری متن جوابیه‌ای را برای ما فرستاده که از نظرتان می‌گذرد.
گزارش مذکور در تاریخ ۴/۴/۸۶ با تیتر «قطار صادرات از ریل خارج شد» در همین صفحه چاپ شد و این نکته را هم باید یادآوری کنیم که آن گزارش از طرف روابط عمومی گمرک ایران تنظیم شده و در همان زمان بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های کشور به دنبال داشت چرا که نشانگر کاهش ۱۷درصدی در ارزش صادرات غیرنفتی در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۵ بود.

قطار صادرات روی شیب 20 درجه صعودی در حرکت است روند صادرات طی سال‌های اخیر روندی مثبت و رو به رشد بوده است.
مقایسه آمار صادرات در ۲ ماهه اول سال‌های ۸۰ تا ۸۶ نشان می‌دهد که به‌رغم نوسانات ایجاد شده در طی این سال‌ها روند صادرات همچنان مثبت است.
در همه سال‌های شمسی 2 ماه اول سال به دلایل گوناگون از قبیل مواجه شدن با پایان سال مالی، عدم برداشت محصولات زراعی و وجود تعطیلات رسمی نسبت به سایر ماه‌های سال فعالیت بنگاه‌های اقتصادی راکدتر بوده لذا تحلیل وضعیت صادرات کل سال براساس آمار صادرات دو ماهه اول تحلیل دقیقی نیست.
هر چند که روند همین دو ماهه‌ها طی سال‌های ۸۶-۸۰ نیز نشانگر روند صعودی صادرات است. مقایسه آمار صادرات در سال‌های ۸۵-۸۰ نیز همین روند را نشان می‌دهد.
طی سال‌های اخیر پس از حذف پیمان‌سپاری، انجام اصلاحات گسترده در قوانین و مقررات و تسهیل و روان‌سازی صادرات، حذف موانع، ارائه مشوق‌ها و حمایت از صادرات، اقدامات موثری بوده که در راستای بهبود بستر‌های صادراتی کشور اتفاق افتاده است.
اقتصاد ایران در این سال‌ها درگیر چالش‌های گسترده در تمامی بخش‌های اقتصادی بوده و هست که قاعدتا صادرات و تجارت خارجی نمی‌تواند از آن مستثنی باشد.
با توجه به مشکلات ناشی از وجود تورم داخلی و در نتیجه رشد سالانه بهای تمام شده کالاهای تولیدی، نرخ ارز ثابت و مشکلات و محدودیت‌های بروز نموده در تعاملات خارجی، رشد صادرات در مجموعه اقتصاد کشور از نقاط روشن و امیدبخش فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود.
در شرایطی که برخی از سرمایه‌های راکد در کشور در مدتی کمتر از یک‌سال چندین برابر شده و بدون انجام فعالیت اقتصادی مشخص و پذیرش ریسک، سود سرشاری را عاید صاحبان آن می‌نماید، پرداختن به امر دشوار تولید و کار پرزحمت صادرات علاوه بر شهامت به عشق و عرق ملی محتاج است که فعالان این بخش همه مشکلات و موانع موجود را برای اعتلای نام ایران و ایرانی به جان دل خریده و با بهره جستن از سرمایه‌های مادی و معنوی خود در این راه کوشش می‌کنند.
«سازمان توسعه تجارت ایران متولی صادرات غیرنفتی کشور است» این گزاره‌ای است که در نگاه اول و از دید یک ناظر بیرونی این مفهوم را به ذهن متبادر می‌‌کند که این سازمان در قبال کلیه افت‌وخیزها، مشکلات، ناهمواری‌ها و ناکامی‌های عارض بر پیکره صادرات کشور مسوول است و باید پاسخگو باشد، اما این دیدگاه در واقع از آنجا نشات می‌گیرد که سازمان توسعه تجارت ایران در ارتباط با مسوولیت‌هایی که به عهده دارد و اقداماتی که باید در جهت خدمت صادرات و صادرکنندگان کشورمان انجام دهد، با سازمان‌های همگون بین‌المللی نظیر «جترو» ژاپن و «کترای» کره‌جنوبی و امثالهم مقایسه می‌شود و لذا انتظار می‌رود کامیابی سازمان‌های مذکور در توسعه مستمر و مداوم تجارت خارجی کشور متبوعشان در نسخه مشابه داخلی یعنی سازمان توسعه تجارت ایران نیز دیده شود. اما اساسا در یک تحلیل و داوری منطقی همواره مسوولیت‌ها و تکالیف یک سیستم در قبال اختیاراتی که دارد سنجیده می‌شود.
در همین جا است که محل افتراق و تمایز میان سازمان یادشده با سازما‌ن‌های مشابه و موفق‌تر بین‌المللی مشهود و عیان می‌گردد.
به زبان دیگر سازمان توسعه تجارت ایران در ارتباط با تسهیل مسیر صادرات غیرنفتی کشور، رفع و حل مشکلات موجود، در اختیار نهادن تسهیلات و امکانات لازم برای توسعه صادرات و... فاعل مطلق و مختار تام نیست ارتباط بروکراتیک سازمان با نهادهایی همچون بانک‌ها، گمرک، استاندارد، نهادهای نظارت و ممیزی عملکرد، تشکل‌های غیردولتی و... و تشریفات و سازوکارهای کندکننده یا متوقف کننده موجود در این مسیر، نکته‌ای است که در هر ارزیابی عملکرد و یا گزارش نقادانه باید بدان‌ها توجه شود.