گروه بازرگانی- معاون وزیر تجارت چین با بیان این که در سال گذشته حجم مبادلات اقتصادی ایران و چین به ۱۴میلیارد دلار رسید پیش‌بینی کرد، تا پایان سال این مبادلات به ۲۰میلیارد دلار برسد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، وی جیانگ گو، معاون وزیر تجارت چین در دیدار با رییس اتاق ایران با اشاره به مبادلات اقتصادی دو کشور گفت: در سال گذشته حجم مبادلات اقتصادی ایران و چین به ۱۴میلیارد دلار رسید و طی ۶ ماه گذشته نیز این رقم به ۱۰‌میلیارد دلار رسیده است که امید است تا پایان سال به ۲۰‌میلیارد دلار افزایش پیدا کند که این رقم ۴۰درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. وی در ادامه با اشاره به اصلاحات اقتصادی ایران پس از ابلاغیه اصل ۴۴ بر رشد سرمایه‌گذاری‌های مشترک تاکید کرد و از اعضای اتاق ایران دعوت کرد که در نمایشگاه تجاری چین که قرار است ۸ سپتامبر در شهر سین کیانگ برگزار شود دیدن کنند.

معاون وزیر تجارت چین در ادامه گفت: اعتبار شرکت های ایرانی برای ما ثابت شده و ما در تلاش هستیم که با رفع موانع تامین اعتبار روابط اقتصادی دو کشور را تسهیل کنیم.

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این دیدار گفت: نگاه ما به چین فقط تجاری نیست بلکه این کشور یک شریک سرمایه‌گذاری مهم برای ایران به شمار می رود و امیدوارم در ۵ سال آینده در حوزه انرژی بیش از ۵۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترک با چین داشته باشیم.

به گفته وی باید پروژه‌های همکاری مشترکی بین ایران و چین تعریف شود.

نهاوندیان در ادامه با تاکید بر کیفیت همکاری‌های تجاری و نوع محصولات پیشنهاد کرد که در اولین اقدام به رتبه‌بندی شرکت‌های دو طرف پرداخته شود.

نهاوندیان با اشاره به دو عامل تبادل اطلاعات و ارائه خدمات بانکی به عنوان عناصر اصلی تسهیل روابط اقتصادی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌های تجاری و اجرای برنامه روز اقتصاد ایران در شهرهای چین زمینه‌ساز آشنایی تجار و بازرگانان چینی از وضعیت اقتصادی ایران خواهد شد.

وی با انتقاد از کندی روند مذاکرات بانک مرکزی ایران و بانک‌های چین گفت: باید باتوجه به اصلاحات اقتصادی ایران و ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های خصوصی تدابیری اتخاذ شود که بانک‌های دو کشور بتوانند به سهولت با یکدیگر کار کنند.

اسدا... عسگراولادی، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز در این دیدار با اشاره به طیف وسیع واحدهای تولیدی و صنعتی ایران که با چین تبادلات تجاری دارند، گفت: اکنون بیش از ۲هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در ایران وجود دارد که با چین در تبادل اطلاعات هستند و با این توانمندی رسیدن به مرز ۲۰میلیارد دلار کاری شدنی است به شرط آنکه ابزار و امکانات مورد نیاز فراهم شود.

وی افزود:‌یکی از مهم‌ترین ابزارها توسط روابط بانکی است که با حل این مساله می‌توانیم روابط خود را به ۳۰‌میلیارد دلار نیز برسانیم.

حساب ذخیره ارزی فقط و فقط باید در اختیار بخش‌خصوصی باشد

از سوی دیگر رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: منابع فعلی حساب ذخیره ارزی فقط و فقط باید صرف سرمایه‌گذاری‌های جدید توسط بخش‌خصوصی شود.

محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با «مهر» گفت: قبل از صحبت در خصوص خوب یا بد بودن تاسیس حساب ذخیره ارزی باید این سووال را مطرح کرد که آیا حساب ذخیره ارزی در عمل به اهداف و مقررات خود پایبند بوده یا خیر. در این صورت می‌توان به نقد و بررسی عملکرد این صندوق در نگهداری منابع مالی حاصل از فروش نفت پرداخت.

وی افزود: قرار بر این بود که منابع جمع شده در حساب ذخیره ارزی فقط ۲ نوع مصرف داشته باشد. یکی اینکه در شرایطی که درآمد نفتی پایین آید دولت بتواند از آن استفاده کند و در غیر این صورت، فقط بخش‌خصوصی از این منابع بهره گیرد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: باید جویا شد که آیا واقعا این طور بوده و سهم بخش‌خصوصی از استفاده از حساب ذخیره ارزی در سال‌های گذشته چگونه بوده است.

به گفته نهاوندیان، باید توجه داشت که اضافه درآمدهای نفتی کشورمان در طول یک برنامه زمان‌بندی به این حساب واریز شده و باید به مصرف سرمایه‌گذاری‌های جدید آن هم توسط بخش‌خصوصی برسد.

وی افزود: اتاق بازرگانی در حال حاضر خود را برای پیوند با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور آماده می‌کند تا بتواند توان بالای کارشناسی را در معرض استفاده سیاست‌گذاران کشور قرار دهد. این درحالی است که خوشبختانه اتاق بازرگانی سرمایه بسیار گسترده تجربه و پختگی نظر فعالان اقتصادی را دارد.

نهاوندیان تصریح کرد: کافی نیست که اتاق تنها انتقاد کننده باشد. بلکه لازم است که اتاق در کنار انتقادهای خود پیشنهاد نیز ارائه کند. این عزم و برنامه‌ریزی وجود دارد که بتوان در تمامی‌ مواردی که در کشور قرار بر اتخاذ تصمیم اقتصادی است، اتاق به عنوان نماینده بخش‌خصوصی ارائه نظر سازنده کند.