تقی بهرامی نوشهر

حذف یارانه بنزین اقدام شایسته‌ای بود که باید خیلی سال‌های قبل این کار صورت می‌گرفت، اما باید با لحاظ کردن بسترسازی‌های لازم و انجام مقدمات موردنیاز، از قبیل دوگانه‌سوز کردن وسایط نقلیه و همچنین فرهنگ‌سازی لازم، احداث مراکز سوختگیری و غیره انجام می‌یافت... نظرگاه

آنچه اتاق ایران باید پی بگیرد

جهانی شدن اقتصاد و تجارت

سهمیه‌بندی و حذف یارانه بنزین اقدام شایسته‌ای بود که باید خیلی سال‌های قبل این کار صورت می‌گرفت اما باید با لحاظ کردن بسترسازی‌های لازم و انجام مقدمات موردنیاز، از قبیل دوگانه‌سوز کردن وسایط نقلیه و همچنین فرهنگ‌سازی لازم، احداث مراکز سوختگیری و غیره انجام می‌یافت تا کمترین آسیب متوجه اقتصاد و صنعت و چرخه زندگی روزمره مردم می‌شد، اصولا نباید برای هیچ کالایی یارانه پرداخت شود.

باید هر چه زودتر نسبت به حذف همه یارانه‌ها اقدام کرد. ما چاره‌ای جز جهانی شدن نداریم و اگر همه چیز را به قیمت جهانی بخریم باید همه چیز را به قیمت جهانی بفروشیم نه به چند برابر قیمت واقعی. همچنین باید حقوق و درآمد مردم را هم به سطح جهانی برسانیم. جز این هیچ راهی نیست و اتاق باید موضوع را به طور جدی تا حصول نتیجه پیگیری کند و بهترین راهکارها را پیشروی ملت و دولت قرار دهند چون کار گردش تدبیر و تفکر است. همه جای دنیا با تعرفه و قانون ضد قیمت‌شکنی واردات را کنترل می‌کنند اما متاسفانه در کشور ما تشویق و ترغیب واردات هیچگونه توجیه منطقی ندارد ما باید با افزایش تولید هم با بیکاری مبارزه کنیم و هم ارزش افزوده بیشتری را به وجود آوریم. معمولا برای وضع تعرفه و مقابله با تنش‌های بحران‌زای اقتصادی، کشورهای پیش‌رفته در قیاس با کشورهای مختلف موضع‌گیری‌های متفاوتی دارند، چرا که بعضی از کشورها درخصوص برخی اقلام وارداتی شان تهدیدکننده محسوب می‌شوند به طوری که عموما کشورهای تهدیدکننده مدنظر تمام کشورهای قابل ذکر جهان است که توانسته‌اند به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند که بتوان آنها را مثال زد، کشور آمریکا برای واردات آهن از قزاقستان که یک کشور تهدیدکننده برای آن محسوب می‌شود بعضا ۲۴۳درصد تعرفه وضع می‌کند اما برای کشور هلند که فولاد تولید نمی‌کند تعرفه‌اش صفر است، ما هم باید این روش را به کار گیریم. بعضی‌ها به بهانه اینکه می‌گویند ما ورود به W.T.O را پیش‌روی داریم اصرار به حداقل رساندن تعرفه‌ها دارند در صورتی که هنوز به عضویت رسمی این سازمان درنیامده‌ایم. هر زمانی هم که به عضویت آن در آییم ۱۰سال فرصت خواهیم داشت تا به طور پله‌ای تعرفه‌ها را کاهش دهیم. در صورتی که اعضای رسمی خود آنها هنوز تعرفه‌های سنگینی دارند و یقینا التزام عضویت در سازمان تجارت جهانی تنها حذف تعرفه‌ها نیست. از سوی دیگر امکانات و تجهیزات اولیه و ضروری برخی از اتاق‌های شهرستان‌ها به هیچ عنوان شایسته و درخور شان و منزلت چنین نهاد مهمی نیست، برخی از آنها حتی از داشتن ساختمان و اتومبیل و ساده‌ترین امکانات محرومند که این امر خود به خود انتظار عمومی را از این نهاد به حداقل می‌رساند، بایستی جبران این کمبودها سرلوحه اقدامات اتاق قرار گیرد. انجمن‌ها و اتحادیه‌های عضو اتاق در بسیاری از موارد هیچ‌گونه بودجه‌ای را برای امکان تداوم حیات خود ندارند. باید ترتیبی جهت بهره‌مندی این تشکل‌ها از پتانسیل‌های مالی اتاق اتخاذ گردد. همکاران و سروران گران‌قدر، اگر قرار است دردی از آلام مردم در زمینه اقتصاد، صنعت، تولید و اشتغال، درمان شود ریشه‌اش باید از زوایای همین اتاق روشن به آفتاب تدابیر شما ببالد و لاغیر.

*نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و ایران