قیمت پایه صادراتی ۳۰ تا ۴۰گروه کالایی در آینده نزدیک تعیین خواهد شد.

امین چاروسه، در گفت‌وگو با ایرنا از افزایش قیمت پایه صادراتی ۱۵۰قلم کالا در سال گذشته خبر داد و افزود: براین اساس از مجموع هزار و ۲۹۴ کالای مورد بررسی، ۹درصد کالای مشمول افزایش قیمت پایه صادراتی شدند.

وی گفت: درخواست‌های ارائه شده در کمیته دایمی قیمت‌گذاری پایه صادراتی، شامل دو گروه کالاهای صادراتی برای نخستین بار و کالاهایی که درخواست بررسی دوباره آنها عنوان شده، می‌شود. این مقام مسوول در وزارت بازرگانی تصریح کرد: در صورتی که کمیته بر مبنای درخواست‌ها به قیمت‌گذاری جدیدی رسید، پس از تصویب به گمرک ابلاغ می‌کند.

این مقام مسوول در وزارت بازرگانی، تعیین قیمت پایه صادراتی را با توجه به برآورد تقریبی درآمد حاصل از قیمت کالا و بر مبنای چهار ورودی در سبد کالایی محصول صادراتی، برشمرد.

به گفته وی، قیمت تمام شده تولید داخل، قیمت فروش عمده فروشی در داخل، متوسط قیمت در بازارهای جهانی و قیمت کالاهای وارداتی مشابه مبنای تعیین قیمت پایه صادراتی است.

وی با بیان این که قیمت پایه صادراتی برمبنای میانگین قیمت‌ها سنجیده می‌شود، افزود: ممکن است یک قلم کالای صادراتی مانند خودرو به علت تفاوت ارائه محصول در کشورهای مختلف قیمت‌های متفاوتی داشته باشد، اما پایه صادراتی بر مبنای میانگین قیمت‌ها محاسبه می‌شود.

چاروسه با طرح این مطلب که «ما مجبوریم برای اعلام پایه صادراتی میانگینی را اعلام کنیم»، افزود: احتمال دارد قیمت پایه صادراتی اعلام شده لزوما با هیچ کدام از چهار محور مورد توجه سنخیت نداشته باشد.

وی تصریح کرد: سیاست نرخ متوسط منطقی است و با این رویکرد کالایی باید قیمت پایه مورد بررسی قرار گیرد. به گفته وی، از آنجا که برخی مزیت‌های مرتبط با صادرات به قیمت پایه صادراتی ارتباط پیدا می‌کنند، از این نظر قیمت پایه صادراتی اهمیت بیشتری یافته است.

چاروسه برخی مسائل مطرح شده مبنی بر اینکه تعیین قیمت پایه صادراتی موجب متضرر شدن صادرکنندگان می‌شود، را نادرست دانست و گفت: هرگونه اظهارنظر در خصوص اینکه ضرری متوجه صادرات می‌شود، هنگامی درست است که سرمایه‌گذاری صورت گرفته باشد در حالی که این گونه نیست. وی تاکید کرد: برداشت غلط برخی صادرکننده‌ها از مفاهیم این بخش موجب شده تا تصور کنند اگر پایه صادراتی افزایش یابد، جایزه صادراتی بیشتری به صادرکننده تعلق می‌گیرد، در حالی که این احتمال وجود دارد که پایه صادراتی بالا برود اما ضریب جایزه صادراتی کاهش یابد.

چاروسه تصریح کرد: به اعتقاد سازمان توسعه تجارت تعیین قیمت پایه صادراتی مبنای کارشناسی داشته و عدالت نسبی در این خصوص برقرار می‌شود. وی ادامه داد: برخی به تصور این که سیاست پرداخت جوایز صادراتی دایمی است، انتظار حمایت دایم دارند در حالی که ممکن است در دوره‌ای این سیاست‌ها کمتر از وضعیت کنونی باشد. چاروسه با بیان این که، موضوع افزایش قیمت پایه صادراتی فرش به عنوان یکی از مهم‌ترین محصول از گروه کالایی، سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته، افزود: تعیین ۱۰درصدقیمت پایه صادراتی فرش براساس برآورد میانگین قیمتها و دریافت نظرات مرکز ملی فرش و اتحادیه‌های دست‌اندرکار بوده است.

وی افزود: تاکنون به طور رسمی درخواستی مبنی بر بررسی دوباره قیمت پایه صادراتی فرش ارائه نشده ‌است.