با پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان برنامه چهارم، حداقل ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور به رقم ۳میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش ستاد خبری هفتمین نمایشگاه ساختمان، محمدرضا رمضانی، دبیر کل اتاق تعاون، ضمن ارزیابی مثبت از فعالیت وزارت بازرگانی در صادرات خدمات فنی و مهندسی افزود: از سال ۱۳۸۰ که وزارت بازرگانی مسوولیت این نوع صادرات در کشور را به عهده گرفته، تلاش‌های فراوانی جهت هموارسازی بستر توسعه صادرات و گشودن گره‌های محدود کننده، انجام شده و در سال‌های اخیر شاهد افزایش حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی، بیش از پیش‌بینی‌های برنامه‌های توسعه بوده‌ایم. وی در خصوص رقم صادرات خدمات فنی مهندسی طی یک دوره ۶ ساله یعنی از سال ۸۰ تا ۸۵ گفت: رقم صادرات خدمات فنی مهندسی طی سال‌های ۸۰ تا ۸۳ به ترتیب برابر با ۵۷۲، ۲۵۶، ۳۴۹، ۹۴۱میلیون دلار و در سال‌های ۸۴ و ۸۵ به ترتیب برابر با ۵/۱ و ۶/۱میلیارد دلار بوده است.

رمضانی افزود: برآیند کلی حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور طی دوره (۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵) نشان می‌دهد به ترتیب پروژه‌های صنعتی، عمرانی و برقی، مقام‌های اول تا سوم صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور را به خود اختصاص داده است.

دبیر کل اتاق تعاون مرکزی ایران با بیان اینکه رقم صادرات خدمات فنی و مهندسی جهان در سال ۲۰۰۶ برابر با ۳۶۰میلیارد دلار اعلام شده است، افزود: سهم کشور ما در این سال، بالغ بر ۶/۱میلیارد دلار بیان شده که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته و استراتژی‌های دولت نهم، پیش‌بینی می‌گردد این رقم در سال پایانی برنامه چهارم به ارزش ۳میلیارد دلار برسد.

وی در خصوص عوامل موثر در افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی، تصریح کرد: ایجاد اطمینان خاص از پرداخت یارانه‌های صادراتی، تداوم و گسترش حمایت‌های چند جانبه دولت در زمینه‌های سیاسی- اعتباری و قانونی، انگیزش بخش‌خصوصی برای مشارکت و فعالیت بیشتر در این بخش از صادرات غیر نفتی را فراهم می‌کند.