منشا اصلی افزایش قیمت زعفران، وجود واسطه‌گری در بازار این محصول است.

محمد حسین روشنک، مدیرعامل یک شرکت صادرکننده زعفران، در گفت‌وگو با (ایسنا) گفت: خریداران واسطه‌ای که نقش دلال را در بازار این محصول دارند با خرید فصلی در دوره برداشت محصول و سپس عرضه آن در بازار به صورت برنامه‌ریزی شده در افزایش قیمت زعفران موثرند. وی اظهار کرد: این عمل باعث ارز آوری بیشتر به کشور می‌شود اما کشاورزان از آن بی‌نصیب مانده و سود اندکی از تولید این محصول می‌برند.

این صادرکننده زعفران تعیین قیمت پایه خرید از کشاورز توسط دولت در زمان برداشت را عامل مهمی در حفظ حق و حقوق کشاورزان و تثبیت بازار دانست و بیان کرد: تشکیل اتحادیه‌هایی که کلیه تولیدکنندگان را تحت پوشش قرار دهند و محصول کشاورزان را با قیمت یکسان خریداری کنند راهکار خوبی برای کنترل قیمت زعفران است.

روشنک اذعان کرد: نوسان در تقاضای خرید محصول و بازار صادرات از عوامل مهم دیگر در افزایش قیمت زعفران است. او ادامه داد: اگر اتحادیه‌های حامی تولید‌کنندگان، صادرات و عرضه محصول زعفران را انجام دهند عموم کشاورزان به حق و حقوق خود می‌رسند و مصرف‌کننده نیز با نوسان قیمت محصول مواجه نخواهد شد.

مدیرعامل این شرکت صادر‌کننده زعفران با اشاره به اینکه افزایش قیمت زعفران مانند هر محصول دیگری کاهش تقاضا را به دنبال دارد، تصریح کرد: قیمت کالا باید به گونه‌ای کنترل شود تا از سبد مصرفی خانواده‌ها که مصرف‌کنندگان واقعی این محصول هستند حذف نشود.

روشنک افزود: برنامه‌ریزی و قیمت‌گذاری روی محصول زعفران در ایران به این دلیل که بزرگ‌ترین تولید‌کننده آن در دنیا هستیم باید به گونه ای باشد که عدم توفیق در فروش محصول و جذب بازار، باعث خروج تدریجی کشور از بازار این محصول نشود.

وی با اشاره به انتقال پیاز زعفران به استان‌های دیگر و کشور افغانستان گفت: جلوگیری از انتقال امری غیرممکن است و در آب و هوایی که این محصول در آن کشت شود پیاز این محصول نیز به آنجا راه می‌یابد.

این صادرکننده طرح بسته حمایتی از زعفران را فاقد کارآیی دانست. این طرح پس از دو سال کار کارشناسی و پیگیری مداوم توسط صندوق توسعه صادرات زعفران ایران به عنوان الگو و نخستین محصول در سبد کالاهای صادرات غیرنفتی کشور به تصویب کمیته کارشناسی و نیز شورای‌عالی صادرات و رییس‌جمهوری رسیده و ابلاغ شده است.

پوشش هزینه‌های تبلیغاتی برای زعفران ایران در خارج از کشور، کمک به ‌ارتقای توان صادراتی واحدهای فرآوری و بسته‌بندی جهت رقابت در بازارهای هدف، پوشش بخشی از هزینه‌های حضور بنگاه‌های صادراتی در نمایشگاه‌های خارج از کشور، پرداخت بخشی از هزینه هیات‌های تجاری و بازاریابی اعزامی به بازارهای هدف، پوشش بخشی از هزینه‌های طراحی بسته‌بندی، ثبت محصول و یا نام و علائم تجاری در بازارهای هدف و...در این بسته حمایتی مورد توجه قرار گرفته است.