مدیر عامل بانک توسعه صادرات می‌گوید: در صورتی که به رشد ۸درصدی سالانه در اقتصاد کشور دست یابیم باید بتوانیم بخشی از کالا و خدمات تولید شده در کشور را صادر کنیم. طهماسب مظاهری در حاشیه میزگرد سازمان‌های توسعه‌ای، فرصت‌ها و تهدیدها افزود: در این صورت به جامعه تورم زیادی تحمیل می‌‌شود؛ بنابراین بهتر است کشور دارای بازار صادراتی پایدار باشد.

مظاهری با بیان اینکه بازارهای صادراتی ایران مناطقی مانند آسیای میانه، آفریقا، کشورهای همسایه و کشورهای آمریکای‌جنوبی هستند، اظهار کرد: به غیر از چند محصول مانند پسته و زعفران به مناطقی مانند اروپا، آمریکای‌شمالی و شرق آسیا صادرات چندانی نداریم نشان می‌دهد تولیدکنندگان داخلی هنوز به کیفیت مورد نظر دست نیافته‌اند.

او اضافه کرد: در آسیای جنوب‌شرقی نیز به دلیل حضور چین و ژاپن و عرضه کالاهای ارزان‌قیمت حضور ایران با مانع روبه‌رو است.

وی ضمن بیان اینکه امروزه بدون تامین مالی و فاینانس امکان فعالیت تولیدی و سرمایه‌گذاری و در ادامه صادرات وجود ندارد، خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر هیچ کشوری حاضر به گشایش LC نیست و اگر هم ایران چنین کاری می‌کند از روی ناچاری است؛ در حالی‌که در هیچ کجای دنیا خرید کالا به صورت نقدی انجام نمی‌شود.

مظاهری با اشاره به این‌که کشورهای همسایه دارای نظام پولی و بانکی قوی نیستند و تضمین بازپرداخت نیز نمی‌دهند، عنوان کرد: فقط کشورهای محدودی مانند کوبا، سوریه، کره‌شمالی و تانزانیا تضمین بازپرداخت می‌دهند که این نیز ارزش چندانی ندارد.

او توضیح داد: متاسفانه تاکنون برخی کشورها از ایران مبالغی دریافت کرده‌اند اما حاضر به بازپرداخت آن نشده‌اند، به عنوان مثال تانزانیا مبلغ زیادی به ایران بدهکار است، همچنین سودان حدود ۱۷۰میلیون دلار اصل و ۵۰۰میلیون دلار به عنوان بهره به ایران بدهکار است و درباره نیکاراگوئه نیز چنین موردی صادق است و هیچکدام نیز حاضر به پس دادن این هزینه‌ها نیستند.