سفیر ایتالیا: بخش گردشگری را دریابید

گروه بازرگانی- مجمع عمومی عادی سالانه اتاق مشترک ایران و ایتالیا برگزار شد و محمدمهدی بهکیش، احمد پورفلاح، مهدی رییس‌زاده، جعفر برادران، هما سادات گوشه، فرانکو برجزه و رستمی صفا به عنوان اعضای اصلی هیات‌مدیره این اتاق مشترک برای مدت سه سال انتخاب شدند ضمن اینکه حسین وکیلی به عنوان بازرس اصلی برگزیده شد. در این مراسم، روبرتو توسکانو، سفیر ایتالیا با اشاره به چهارسال حضورش در ایران و دستاوردهایی که در این رابطه حاصل شده است، گفت: در ایران ایده‌های بسیار و اشتیاق مطلوبی برای انجام امور اقتصادی وجود دارد.

وی با بیان این مطلب که باید در جهان اقتصاد و سیاست ضمن آرمان‌گرایی، واقع‌گرا هم بود، افزود: اقدامات بیشتری برای تحقق توسعه روابط دو کشور باید صورت گیرد.

توسکانو خاطرنشان کرد: ما به این مساله اعتقاد نداریم که اقتصاد فقط باید نظاره گر بخش سیاست باشد، اما اگر در فضای اقتصادی به موفقیت برسیم، تاثیرات مثبت و‌سازنده‌ای در سایر عرصه‌ها نیز خواهد داشت.

وی در ادامه به قدرت بالقوه ایران در راستای تحقق اهداف توسعه‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: ایران باید نقش مهم تری در سطح منطقه و جهان داشته باشد. چراکه در عرصه‌های مختلف از جمله فناوری‌های صنعتی، توانمندی‌های فراوانی در ایران وجود دارد.

سفیر ایتالیا در تهران همچنین بر ضرورت توسعه بخش گردشگری ایران به عنوان ستون حرکتی سایر بخش‌ها در عمران کشور تاکید کرد و نقش اتاق‌های بازرگانی دو کشور را در این عرصه بسیار مهم دانست.

رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در مجمع عمومی عادی سالانه اتاق مشترک ایران و ایتالیا گفت: حق ایران است که در اقتصاد جهانی نقش داشته باشد و برای دستیابی به این حق ایران از هرگونه تعامل با اقتصاد جهانی استقبال می‌کند.

دکتر نهاوندیان در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع امنیت انرژی در اروپا یادآور شد: انرژی و امنیت انرژِی یکی از دغدغه‌های اصلی اتحادیه اروپا است و این کشورها در حال برنامه‌ریزی برای تامین انرژی در نیمه دوم قرن بیستم هستند و با اصلاحات قانونی در ایران اروپا می‌تواند با بخش‌خصوصی ایران در خصوص سرمایه‌گذاری انرژی وارد مذاکره شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران سپس با تاکید بر رابطه دیرینه فرهنگی و اقتصادی ایران و ایتالیا اظهار کرد: زمینه‌های فعالیت اقتصادی ایران و ایتالیا چندین برابر ارقام فعلی است و اتاق بازرگانی آماده همکاری با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایتالیا است.

وی افزود: فعالیت در بخش گردشگری و استفاده از تجربیات ایتالیا در این زمینه می‌تواند مفید واقع شود زیرا اکنون فضا برای تعامل اقتصادی آماده است.

وی در پایان با اشاره به همایش بین المللی «جهانی شدن، خصوصی‌سازی و اقتصاد جهانی» که قرار است در آبان ماه سال‌جاری در تهران برگزار شود، گفت: شرکت فعالان اقتصادی در این همایش برای آشنایی با سیاست‌های جدید ایران و عزم ملی برای توسعه اقتصادی مفید خواهد بود.

دکتر محمدمهدی بهکیش رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا نیز با اشاره به سطح مبادلات دو کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی تصریح کرد: مبادلات تجاری ایران و ایتالیا در سال ۲۰۰۶ میلادی ۷/۵ میلیارد یورو بوده است که نسبت به سال گذشته ۹/۹‌درصد افزایش داشته است.

وی افزود: میزان مبادلات غیرنفتی نیز در سال ۲۰۰۶ نسبت به سال قبل ۳/۷‌درصد رشد داشته که نشان‌دهنده رشد مبادلات بخش‌خصوصی و شرکت‌های کوچک و متوسط است.

بهکیش با تاکید بر این باور که ایتالیا دروازه ورود به اروپاست گفت: خوشبختانه با کمک سفیر ایتالیا در تهران برخی مشکلات در روابط دو کشور حل شده است و سطح روابط به رغم این مشکلات رو به گسترش است.

وی همچنین از ایجاد تسهیلات بانکی برای تجار و بازرگانان، با کمک سفارت ایتالیا در تهران و پیگیری‌های اتاق بازرگانی خبر داد.

رییس اتاق ایران و ایتالیا در ادامه سخنانش خواستار تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ایتالیا با کمک دکتر نهاوندیان و سفیر ایتالیا شد.

دکتر بهکیش با اشاره به تاریخچه تشکیل «اتاق رم - ایتالیا» در ۱۴ سال گذشته، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این اتاق به عنوان یک الگو مورد توجه و استقبال سایر اتاق‌ها قرار گرفت و تاکنون نیز عملکرد خوبی داشته است که می‌بایست از این قبیل پتانسیل‌ها استفاده بیشتری شود.

دکتر بهکیش ابراز امیدواری کرد با روی کار آمدن رییس جدید موسسه تجارت خارجی ایتالیا در ایران (ایچه) همکاری‌های فیمابین بیش از گذشته افزایش یابد.

در ادامه این نشست گزارش عملکرد اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در سال ۱۳۸۵ به اعضای مجمع عمومی ارائه شد.

در گزارش عملکرد این اتاق، به فعالیت کمیسیون‌های تخصصی، سایت، جلسات فوق العاده با بانک‌ها و بررسی مشکل اعتبارات بانکی بین ایران و ایتالیا اشاره شد.

اتاق ایران و ایتالیا تنها اتاقی است که از امتیاز وجود اتاق دوقلوی ایتالیا، ایران که در رم مستقر است برخوردار است.