زمان آن فرا رسیده که صنعت شکر هم پیام آزاد‌سازی را دریافت کرده و به سوی اصلاح ساختار تولیدی و ظرفیت‌ بیشتر خیز بردارد.

معاون وزیر بازرگانی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب، از واردات شکر توسط دولت حمایت کرده و گفته است: معتقدم در ارزیابی اقدامات دولت درزمینه بازار شکر مقداری بی‌انصافی و بی‌دقتی روی داده چراکه قطعا اگر فضای بازار شکر در سال ۸۴ را بررسی کنیم پی خواهیم برد که در حال حاضر وضعیت بازار شکر از وضعیت نگران‌کننده خارج و به ثبات نسبی رسیده است. به گفته مجید پارسانیا وضعیت بازار شکر در سال ۸۴ به گونه‌ای بود که کارخانجات داخلی همه تولیدات خود را به فروش رسانده بودند و حتی وزارت بازرگانی نیز به عنوان مسوول تهیه و تامین کالا‌های اساسی موفق به خرید شکر مورد نیاز خود از داخل نشد و از سویی دیگر قیمت آن در بازار جهانی به دلایل مختلف افزایش یافت و همین افزایش در رشد قیمت‌های داخلی نیز تاثیر گذاشت و در نهایت دولت تصمیم به کاهش تعرفه شکر گرفت.

پارسانیا تاکید کرد: شرکت بازرگانی دولتی تنها برای تکالیف ابلاغی کشور که مربوط به تامین کالا‌های اساسی است به واردات شکر دست زد و با وجود اینکه در فضای رسانه‌ای به عنوان بزرگترین واردکننده شکر مطرح می‌شود اما واقعیت این است که این شرکت فقط به میزانی که در قالب تکالیف قانونی تعریف شده واردات انجام داده است.

معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه کاهش تعرفه واردات شکر با هدف افزایش مجدد آن در فصل بهره‌برداری از سوی دولت انجام گرفته است، توضیح داد: در مدتی که تعرفه واردات شکر کاهش یافت، قیمت جهانی این محصول نیز سیر نزولی داشت.

وی گفت: تصمیمی‌ که درباره خرید ۶۵۰ هزار تن شکر از کارخانجات داخلی گرفته شد بیانگر تلاشی است که با هدف حمایت از تولید داخل انجام شد، چرا که تعرفه باید به گونه‌ای باشد که به تولید داخل ضربه‌ای وارد نشود البته از سویی هم فراهم کردن امکان ایجاد اشتغال برای واحدهای تولیدی از دلایلی است که اعتقاد به افزایش ندادن تعرفه را بیشتر می‌کند.

پارسانیا تصریح کرد: در حالی که در دوره قبل هیاهو بر سر این بود که شکر آزاد شود تا واردات برای رونق یافتن صنایع شکلات‌سازی و صادرات آن رونق یابد، در حال حاضر برعکس آن مطرح می‌شود و همه این هیاهو‌ها در حالی انجام می‌گیرد که حجم بزرگی از تولیدات داخلی از سوی دولت خریداری شده است.

به اعتقاد وی صنعت قند و شکر چنان شکننده است که حتی اگر دولت به سمت حمایت گام بردارد تا یارانه موردنظر به مصرف‌کننده نهایی برسد به علت نبود سیستم بسته‌بندی و سیستم پخش مناسب این اتفاق نمی‌افتد.

معاون وزیر بازرگانی از اینکه تولیدکنندگان شکر فاقد نشان تجاری مشخص هستند، انتقاد کرد و افزود: تلاش وزارت بازرگانی حمایت از صنعت شکر از طریق خرید تولیدات در سال جاری بوده است و حتما این خرید دیگر تکرار نخواهد شد و این موضوع در ابلاغ وزیر بازرگانی هم مورد تاکید قرار گرفته است که از سال‌های آینده تنها شکر بسته‌بندی شده، دارای برند و با مشخصات کالایی خریداری می‌شود.