صادرکنندگان، مشاور رییس جمهور می‌شوند

گروه بازرگانی - نمایندگان صادر‌کنندگان و تشکل‌های صادراتی کشور در دومین دیدار خود با رییس جمهوری، مطالبات و پیشنهادهای تازه ای مطرح کردند. محمود احمدی نژاد نیز از آنان خواست که از میان خود فردی را معرفی کنند تا رییس جمهوری او را به عنوان مشاور خود در امور صادراتی منصوب کند. در این دیدار که وزیر بازرگانی و روسای بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات نیز حضور داشتند، نمایندگان بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی، تشکل‌ها، فرش دستباف، خدمات گردشگری، خدمات فنی و مهندسی و بخش صنایع دستی و طلا و جواهر مسائل مربوط به خود را مطرح کردند.

بخش صنعت و معدن

هوشنگ فاخر، نماینده بخش صنعت و معدن، تکوین اصلاحات لازم در سیستم تامین نقدینگی واحدهای تولیدی صادراتی را با هدف استفاده از حداکثر ظرفیت تولید و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده از نیازهای صادرکنندگان بخش صنعت و معدن بیان کرد.

وی با طرح این موضوع که افزایش نرخ ارز متناسب با تورم به منظور پوشش افزایش هزینه‌های تولید یا هر روش دیگری برای پوشش افزایش هزینه‌های سالیانه تولید ضروری است، خواستار اصلاح قانون کار با تصویب ماده واحده‌ای جهت ارتقای بهره‌وری، افزایش کیفیت تولیدات و کاهش قیمت تمام شده کالا‌ها شد.

سید حمیدحسینی دیگر نماینده بخش صنعت و معدن، اجرای مصوبات برنامه سوم و چهارم توسعه در زمینه معافیت مالیاتی صادرکنندگان و مستثنی نکردن صادرات محصولات پتروشیمی و پایه نفتی را ازجمله خواسته‌های فعالان این بخش برشمرد.

دیگر خواسته رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، خود داری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارز از اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی بود. به اعتقاد وی، این ستاد ضمن هماهنگی با سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی صادرات، باید بخشنامه‌های خود را با مشورت تشکل‌های صادراتی ذی‌ربط تهیه و منتشر کند. حسینی افزود: ضروری است در پرداخت مطالبات شرکت‌ها از دولت تسریع شود زیرا که بدهی‌های معوق دولت به صنایع باعث افزایش هزینه‌ها، کاهش بهره‌وری، کاهش تولید و در برخی موارد کاهش صادرات و از دست رفتن اعتبار محصولات و تولیدات ایرانی در بازارهای جهانی می‌شود.

بخش کشاورزی

اسدا... عسگراولادی به عنوان نماینده صادرکنندگان بخش کشاورزی با تاکید براینکه بحران‌های مالی و بانکی جهانی و تغییر نرخ ارزها (غیر از دلار) ریسک انجام قراردادهای دراز مدت را بالا می‌برد، افزود: ضروری است ارزهای متعلقه به قراردادهای فروش مدت دار تا یک سال به صورت سلف توسط سیستم بانکی تعهد شود تا صادر‌کنندگان از تلاطم نرخ ارز مصون باشند.

این فعال بخش خصوصی افزود: بازسازی و تغییر ساختار میزهای تخصصی محصولات و مصنوعات صادراتی در سازمان توسعه تجارت و یا وزارت جهاد کشاورزی ازجمله نیازهایی است که تحقق آن به روند صادرات بخش کشاورزی کمک می‌کند.

ارسلان قاسمی دیگر نماینده بخش کشاورزی نیز گفت: ضروری است در جهت تشویق صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر در کشور، مقرر شود که سقف سه درصد جوایز و مشوق‌های صادراتی به کالاهای صادراتی با ارزش افزوده افزایش یابد. ضمن آنکه پرداخت سایر یارانه‌ها نیز هدفمند شود.

وی به نکته مهمی اشاره کرد و آن این است که سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی باید موظف به جبران خسارات وارده ناشی از تصمیمات غلط خود به تولیدکننده و صادرکننده شوند.

جلوگیری از تغییر تعرفه در دوره زمانی کمتر از یک سال، دیگر مطالبه این فعال بخش خصوصی بود.

تشکل‌های صادراتی

مظفر علیخانی، نماینده تشکل‌های صادراتی اظهار کرد: هیچ تصمیم مرتبط و موثر بر اقتصاد و صادرات کشور، بدون مشورت با تشکل‌های صادراتی و در راس آنها اتاق ایران به عنوان نماینده قانونی بخش خصوصی کشور نباید اتخاذ شود.

وی همچنین از رییس جمهوری خواست تا برخی امور اجرایی و تصدیگری وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی مانند اعزام هیات‌های تجاری و بازاریابی، برگزاری نمایشگاه‌های بازرگانی عمومی و تخصصی صادراتی، به بخش خصوصی واگذار شود.

وی افزود: انتظار می‌رود از روابط و تعامل سیاسی کشور با دنیای خارج به نفع صادرات استفاده شود.

این فعال بخش خصوصی دیگر نیازهای تشکل‌های صادراتی را حمایت‌های سیاسی، فرهنگی، تبلیغی و ترویجی، تثیبت جایگاه قانونی تشکل‌ها به عنوان نمایندگان صادرکنندگان در گروه‌های مختلف کالایی و خدمات و اعطای کمک‌های مالی و اعتباری داشت.

وی با بیان اینکه ضروری است اتاق بازرگانی ایران و تشکل‌های صادراتی در اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و فرآیند خصوصی‌سازی به طور جدی مشارکت داشته باشند، استمرار نشست‌های گفت‌وگوی رییس جمهوری با صادر کنندگان را در هفته پایانی هر فصل خواستار شد.

حضور نمایندگان تشکل‌های صادراتی در ترکیب هیات‌های بلند پایه سیاسی اعزامی به خارج از کشور و نیز در ترکیب کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های دو جانبه و حضور نمایندگان تشکل‌ها به هنگام ورد هیات‌های اقتصادی خارجی (میهمان دولت) و حضور در مذاکرات، از جمله خواسته‌های تشکل‌های صادراتی بود که توسط نماینده آنها بیان شد.

علیخانی همچنین از دولت خواست تا با اصلاح آیین‌نامه تشویق صادرکنندگان نمونه و در صورت لزوم تدوین و تصویب آیین‌نامه‌ای جدید، سازوکار و بستر ارتقای منزلت اجتماعی صادرکنندگان را فراهم کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها تشکل‌های به ثبت رسیده در کانون‌های عالی کارفرمایان در وزارت کار حضور دارند، از رییس جمهوری خواست تا تمامی تشکل‌های کارفرمایی قانونی کشور (ثبت شده در مراجع مختلف) در این کانون با حق رای عضویت داشته باشند.

فرش دستباف

سید رضی میری، نماینده صادرکنندگان فرش دستباف افزایش جایزه صادراتی فرش دستباف به میزان ۱۵درصد و بدون تاخیر را خواستار شد.

وی سپس اظهار کرد: افزایش یارانه‌های نمایشگاهی فرش دستباف در خارج از کشور نسبت به هزینه‌های تمام شده بدون سقف و پرداخت آن به صادرکننده به هنگام برگزاری نمایشگاه و برپایی نمایشگاه بدون مرز و رایگان برای صنایع دستی از خواسته‌های صادرکنندگان است.

میری، تخصیص بودجه‌ای معادل یک درصد صادرات فرش سال قبل با نظارت اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش را از دیگر راه‌های تقویت فرش دستباف برشمرد.

وی خواستار ارتقای مرکز ملی فرش به سازمان با توجه به ماموریت تعیین شده برای آن شد.

این فعال بخش خصوصی با بیان‌ اینکه بیمه‌کامل تامین اجتماعی برای بافندگان محروم و تاثیرگذار در صادرات کشور نقش مهمی دارد، از رییس جمهوری خواست حداقل ۲۰درصد از سهم بیمه بافندگان را دولت بر عهده گیرد و مابقی توسط بافنده پرداخت شود.

بخش خدمات - حوزه گردشگری

نماینده بخش خدمات - حوزه گردشگری نیز خواستار تشکیل شورای عالی جهانگردی با حضور رییس جمهوری، معاونان و وزرای ذی ربط شد. به باور وی این شورا باید هر شش ماه یک بار با حضور نمایندگان تشکل‌های مربوطه به ویژه تورگردانان تشکیل جلسه دهد.

سید محمد علی واقفی، همچنین گفت: ضروری است از حضور بخش دولتی و نیمه دولتی و شرکت‌های وابسته به کارکنان دستگاه‌ها برای فعالیت در بخش گردشگری جلوگیری شود.

پیشنهاد دیگر وی این بود که کارت سوخت به میزان مناسب به خودروهای گردشگرانی که با خودروی خود وارد کشور می‌شوند و همچنین خودروهایی که در داخل کشور جهانگردان خارجی را جابه‌جا می‌کنند، اختصاص یابد.

صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی

محمدرضا انصاری، نماینده صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی نیز خواسته‌ای به حق را مطرح کرد: اعطای تسهیلات صادراتی از محل حساب ذخیره ارزی به صادرکنندگان.

وی گفت: خدمات فنی مهندسی در قالب اعتبار خریدار و همچنین تسهیلات سرمایه در گردش در دستور کار اعطای تسهیلات ارزی مصوب ۱۳/۱۰/۸۴ هیات امنای ذخیره ارزی قرارگیرد.

انصاری، مستثنی شدن صادرات خدمات فنی مهندسی از شمول محدودیت‌های احتمالی صدور مصالح و کالاهای مورد نیاز اجرای پروژه‌های بدون مرز از جمله قیر، سیمان، آهن‌آلات و ... را از دیگر خواسته‌های صادرکنندگان این بخش بیان کرد.

وی افزود: تسریع در ابلاغ آیین‌نامه اجرایی حمایت‌های دولت از صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی و تاکید رییس جمهوری بر اجرای کلیه مفاد آن توسط دستگاه‌های ذی‌ربط، موجب تقویت صادرات خدمات فنی و مهندسی می‌شود.

بخش صنایع دستی طلا و جواهر

علی فخرموحدی، نماینده بخش صنایع دستی وطلا و جواهر، حذف سود و عوارض واردات مواد اولیه (فلزات گرانبها و نیمه گرانبها) و تقلیل سود و حقوق واردات گمرکی جواهر به یک درصد را خواستار شد.

وی تصریح کرد: با ایجاد منطقه ویژه تولیدی صادراتی فلزات قیمتی و سنگ‌های گرانبها، نیمه گرانبها، صنایع جانبی، صنایع دستی و اعطای مجوز فعالیت برای واحدهای تولیدی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری می‌توان در جهت توسعه صادرات این بخش گام برداشت.

این فعال بخش خصوصی در پایان بر ایجاد صندوق یا بانک طلا و به موازات آن بورس طلا و فلزات گرانبها، تامین نیاز واحدهای تولیدی و صادراتی و استفاده از منابع طلای بانک‌ها به صورت وام به تولیدکنندگان این رشته همانند سایر کشورهای پیشرو در این صنعت تاکید کرد.

پیشنهاد‌های رییس اتاق ایران

رییس اتاق بازرگانی ‌و صنایع و معادن ایران گفت: دیدارهای رییس جمهوری با صادرکنندگان امید برای رونق صادرات را در بخش خصوصی زنده می‌کند.

نهاوندیان تاکید کرد: از دولت می‌خواهیم با عوامل منفی توسعه صادرات مقابله کند.

وی همچنین با بیان اینکه در کشور تورم وجود دارد، خواستار جبران هزینه‌های ناشی از سیاست‌های ارزی بر صادرکنندگان از طریق پرداخت‌ جوایز صادراتی شد و بر پرداخت کامل، به‌موقع و سریع این جوایز تاکید کرد.

نهاوندیان تصریح کرد: صادرکنندگان و فعالان اقتصادی توقع دارند در فضای سیاست‌های اصل ۴۴قانون اساسی بدون کسب نظر مشورتی صادرکنندگان تصمیمی گرفته نشود.

اعطای اعتبار صادراتی و افزایش آن برای به میدان آوردن بخش خصوصی، عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی، حضور نماینده بخش خصوصی‌ در هیات امنای صندوق ذخیره ارزی، حضور نماینده‌ اتاق بازرگانی در سفرهای خارجی رییس جمهوری و تصحیح سیاست‌های یارانه‌ای سوخت به نفع واحدهای تولیدی ‌کشور که کاهش قیمت تمام شده کالا را به همراه خواهد داشت از دیگر مواردی بود که از سوی رییس اتاق بازرگانی مورد تاکید قرار گرفت.

محمود احمدی نژاد پس از سخنان انتقادی و پیشنهادی نمایندگان صادر‌کنندگان، قول و قرار‌های مشخصی را با آنها در میان گذاشت. رییس جمهوری گفت: امروز کالا و خدمات ایرانی در بازارهای دنیا خریدار دارد و ما باید شرایط را به گونه‌ای فراهم و تسهیل کنیم که کالای ایرانی به راحتی در بازارهای جهانی عرضه شود.

احمدی نژاد با بیان اینکه کارهای خوبی در سال‌های گذشته برای توسعه صادرات غیرنفتی در کشور انجام شده، گفت: امروز در صادرات غیر نفتی به مرز ۱۶میلیارد دلار رسیده‌ایم اما این مقدار در مقابل استعداد کشور ما گام اول است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: صادرات خدمات فنی مهندسی در سال ۸۵ از مرز ۲میلیارد دلار گذشته است اما ما باید تلاش کنیم که آن را به ۲۰میلیارد دلار برسانیم و با همت و توانایی و ظرفیتی که در ملت ایران وجود دارد، این امر امکان‌پذیر است.

احمدی نژاد خطاب به صادرکنندگان کشور گفت: شما باید برای بهبود وضعیت صادرات کشور با کمک مسوولان بخش صادرات کاری کنید که صادرات کشور از یک نقطه متمرکز سازماندهی شود و برای این منظور می‌توانید روی کمک و حمایت دولت نیز حساب کنید.

رییس جمهوری عدم هماهنگی قوانین مختلف در بخش صادرات را از مشکلات مهم این بخش عنوان کرد و گفت: باید در راه روان‌سازی قوانین تمام تلاش خود را به کار بریم.

احمدی نژاد همچنین حل مشکلات مالی و ارزی صادرکنندگان را مورد تاکید قرار داد و از صادرکنندگان خواست پیشنهادهای خود را به صورت مکتوب در این زمینه ارائه کنند تا رییسان بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات در مورد آن اقدام کنند. احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت هماهنگی و توازن بین همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با کشورهای خارجی، گفت: دیپلماسی ما باید با ارتباطات اقتصادی همراه و هماهنگ باشد.

رییس جمهوری خطاب به معاون اقتصادی وزیر امور خارجه که در این نشست حضور داشت، گفت: در نشست‌های منطقه‌ای با سفیران، جلسه‌ای هم با تشکل‌های صادراتی داشته باشند.

جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه نام ایران بر خلاف نام برخی کشورها با قدرت نظامی و تحریم اقتصادی مطرح نشده است، گفت: نام ایران با انسانیت، هنر و فرهنگ در جهان شناخته شده و ما باید برای شناساندن این فرهنگ و هنر و استعداد به جهان بکوشیم.

رییس جمهوری همچنین از درخواست رییس اتاق بازرگانی کشور برای حضور یک نماینده از این اتاق و نماینده‌ای از تشکل‌های صادراتی به همراه رییس جمهوری در سفرهای خارجی استقبال کرد و گفت: موافق هستم که در تمام سفرهای دو جانبه نماینده‌ای از اتاق بازرگانی و تشکل‌ها همراه ما باشد تا برای تقویت همکاری‌های اقتصادی تلاش کند.

احمدی نژاد در ادامه سخنان خود در پاسخ به سخنان نماینده صادرکنندگان فرش دستباف، بر تقویت و حمایت از این صنعت و هنر تاکید کرد و گفت: خیلی خوب بود که به جای وارد کردن کارخانه فرش ماشینی، برای کاهش هزینه‌های تولید فرش دستباف تلاش می‌کردیم و این صنعت را بیش از پیش تقویت می‌نمودیم.

رییس جمهوری همچنین در حمایت از صنعت طلا و جواهر کشور پیشنهاد تاسیس بانک طلا در کشور را مطرح کرد و گفت: می‌توان با تاسیس بانک طلا و جواهر در مبادلات از دادوستد طلا استفاده کرد.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: آرزوی من این است که در تمام کشورهای دنیا آثاری از ایران را ببینم و شما صادرکنندگان می‌توانید در تحقق این آرزو بسیار موثر باشید.

رییس جمهوری همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به سخنان یکی از صادرکنندگان در خصوص موفقیت‌های ورزشی اخیر قهرمانان کشور در رشته‌های فوتبال و والیبال، گفت: در گذشته اگر از ما می‌پرسیدند که چقدر امکان دارد که جوانان والیبالیست ما بتوانند در مقابل مدعیان جهانی این رشته موفق شوند، کمتر کسی امیدوار بود اما امروز می‌بینیم که جوانان ما در عرصه‌های جهانی موفق هستند.