بخش عمده‌ای از کل هفت هزار میلیارد تومانی که برای خصوصی‌سازی در سال جاری پیش‌بینی شده است، بابت بدهی‌های دولتی و بخش دیگری نیز صرف سهام عدالت خواهد شد بنابراین به نظر نمی‌رسد که مصوبه شورای عالی صادرات مبنی بر تامین کسری منابع جوایز صادراتی از محل منابع خصوصی‌سازی در سال جاری عملی شود. رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران درباره مصوبه جدید شورای عالی صادرات مبنی بر تامین کسری منابع جوایز صادراتی از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی بیان کرد: اینکه سازمان توسعه تجارت تلاش می‌کند تا تعهدات خود به صادرکنندگان را انجام دهد نشانه مطلوبی است اما نکته اینجاست که ابلاغیه اصل ۴۴ مصارف منابع خصوصی‌سازی را نیز پیش‌بینی کرده است.

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با «ایسنا» تصریح کرد: معتقد نیستم این روش جوابگو باشد چراکه بسیاری از سهام شرکت‌های بخش دولتی که طبق سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی قرار است واگذار شوند، به شکل نقدی نیست و شرکت‌هایی هم که فروخته می‌شوند با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و تهران افزود: معتقدم این پیشنهاد در سال جاری به دلیل مشکلاتی که در بحث خصوصی‌سازی وجود دارد عملی نخواهد شد اما در مجموع پیشنهاد مثبتی است البته چنانچه روی فروش سهام مس و فولاد هم برنامه‌ریزی کنیم چون خود این سازمان‌ها، سازمان‌های بدهکاری هستند و با مشکلاتی مواجهند باز هم نمی‌توان به اختصاص منابع خصوصی‌سازی برای حمایت از صادرات امیدوار بود.

رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران همچنین با اشاره به ابهامی‌ که در زمینه خصوصی‌سازی وجود دارد، گفت: دولت همان هفت هزار میلیاردی را که برای خصوصی‌سازی پیش‌بینی کرده است در بودجه سال ۸۶ بخشی از درآمد‌های خود حساب کرده است که اگر تحقق یابد این سوال مطرح می‌شود که دولت چگونه می‌تواند این میزان درآمد پیش‌بینی شده را در ردیف‌های بودجه جابه‌جا کند و چگونه می‌تواند بدون نظر مجلس چنین اقدامی‌ کند البته معتقدم که دولتی که تصمیم بگیرد می‌تواند این کار را انجام دهد چراکه بیش از ۸۰درصد اقتصاد، دولتی است.

در عین حال سیدجلال عجایبی ـ رییس اتحادیه صادرکنندگان گل و گیاه ـ نیز در این زمینه عنوان کرد: تحقق مصوبه شورای عالی صادرات به میزان تلاش دولت و مجلس شورای اسلامی‌ برای حمایت از صادرات بستگی دارد و قطعا اگر دولت به خصوصی‌سازی اهمیت دهد پیش‌بینی تامین کسری منابع جوایز صادراتی نیز از محل خصوصی‌سازی امکان‌پذیر است و شاید هم نتیجه خوبی داشته باشد.

وی گفت: از آنجا که فرآیند خصوصی‌سازی و تامین منابع آن با مشکلاتی مواجه است به نظر نمی‌رسد که حمایت از صادرات از این محل زودهنگام اجرایی شود.