تلخی تعرفه‌ها در بازار شیرینی و شکلات

گروه بازرگانی- دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت شیرینی و شکلات ایران، گفت: در صورتی که دولت از توان کارشناسی بخش شیرینی و شکلات استفاده کند، رساندن صادرات شیرینی و شکلات به ۵۰۰میلیون دلار طی دو سال آینده دور از انتظار نخواهد بود.

علی موحد، خاطرنشان کرد: با توجه به رشد پنج درصدی صادرات شیرینی و شکلات در سال جاری، رسیدن به اهداف مورد نظر نیازمند مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی است. وی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه میزان صادرات شیرینی و شکلات سال گذشته، افزون بر ۲۰۰میلیون دلار بود، افزود: بخش شیرینی و شکلات سهم دو درصدی از صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده است.

موحد میزان صادرات شیرینی و شکلات کشور را سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار تن عنوان کرد.

وی افزود: انگلستان، آلمان، سوئیس، فرانسه، برخی کشورهای اروپای شرقی و خاورمیانه، آسیای میانه، افغانستان، عراق و غرب آسیا عمده‌ترین بازارهای هدف صادرات شیرینی و شکلات هستند.

موحد میزان تولید سالانه شیرینی و شکلات را در کشور یک میلیون تن بیان کرد و گفت: به همین میزان نیز به مصرف داخلی می‌رسد. دبیر انجمن شیرینی و شکلات میزان واردات غیررسمی شیرینی به کشور را به طور میانگین ۵۰ تا ۹۰هزار تن بیان کرد.

وی نقطه اوج صادرات شیرینی و شکلات را در سال ۸۰ با ۱۰۰میلیون دلار عنوان کرد و افزود: برخی اقدام‌های شرکت‌های دولتی در همان سال سبب شد تا در سال‌های بعد این روند کاهش یابد. به گفته وی، میزان صادرات شیرینی و شکلات در سال ۸۱ به ۵۰هزار دلار کاهش یافت، اما از سال ۸۳صادرات روند افزایشی یافت. به گفته وی، سیاست‌های انقباضی بانک‌ها و بروز برخی مشکلات در خصوص گشایش اعتبارات اسنادی در داخل و خارج از جمله مسائل پیش روی تولیدکنندگان شیرینی و شکلات است.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت شیرینی و شکلات با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده واحدهای تولید شیرینی و شکلات با ۵۰ تا ۶۰درصد ظرفیت کار می‌کنند، افزود: ضریب اشتغالزایی در این بخش بالا است و به دلیل خرد بودن تولیدات از تنوع بسیاری برخوردار است.

موحد با انتقاد از نبود تعرفه‌های ترجیحی میان ایران و کشورهای هدف از اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی خواست تا نسبت به تحقق چنین شرایطی با دولت همکاری لازم را داشته باشد. دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت و شیرینی در عین حال مشکل عمده در بخش صادرات شیرینی و شکلات را تعرفه‌های وضع شده کشورهای هدف در این خصوص دانست.

وی با بیان اینکه با برخی کشورها از جمله عمان مذاکراتی برای صادرات شیرینی و شکلات با تعرفه ویژه صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد: زمینه عرضه آسان این محصولات در دیگر کشورها فراهم شود.

از سوی دیگر، ششمین نمایشگاه بین‌المللی بیسکویت، شیرینی و شکلات از ۲۲مهر ماه ۸۶ به مدت چهار روز در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

دبیر ششمین نمایشگاه بین‌المللی بیسکویت، شیرینی و شکلات روز شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: تاکنون ۱۵۶شرکت داخلی و ۲۱شرکت خارجی از ۱۳کشور برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

جلیل مغازه‌ای با بیان اینکه رفتارهای ناسنجیده غربی‌ها در خصوص کشورمان موجب شده تا از تعداد شرکت‌کنندگان خارجی کاسته شود، افزود: بسیاری از شرکت‌های خارجی مایل به حضور در ایران هستند، اما ممنوعیت‌هایی در این خصوص دارند.