سفر با گاری به سرزمین WTO

گروه بازرگانی- دولت افغانستان در نظر دارد که مقدمات پیوستن کامل این کشور به سازمان تجارت جهانی را تا سال ۲۰۱۰ فراهم سازد. این کشور در سال ۲۰۰۴ به عنوان ناظر wto پذیرفته شد.

به گزارش «رویتر» گروه کمک‌های بین‌المللی OxFam با بررسی وضعیت اقتصادی و تجاری افغانستان، به این نتیجه رسیده که آزادسازی اقتصاد این کشور باید همراه با کمک‌های بشردوستانه به منظور کاهش فقر و کنترل بحران زندگی اجتماعی مردم آن، صورت گیرد. در این گزارش به شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی در این کشور طالبان زده، اشاره و تصریح شده است: درآمد سرانه در افغانستان ۳۱۵ دلار و امید به زندگی حداکثر ۴۶ سال است.

براساس آمار بانک جهانی، ۷۰درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

آمار بانک جهانی همچنین گویای آن است که کسری تجاری افغانستان در سال ۲۰۰۶ بسیار شدید بود. به طوری که در برابر ۶/۱میلیارد دلار صادرات، ۹/۳میلیارد دلار کالا وارد این کشور شده است.

فرش و گلیم دستباف، دو قلم اصلی صادرات افغانستان است که عمدتا روانه پاکستان می‌شود و از آن‌جا به صورت صادرات مجدد با ارزش افزوده قابل توجه راه بازارهای جهانی را در پیش می‌گیرد. میوه و خشکبار، چرم و برخی مواد معدنی نیز اصلی‌ترین اقلام وارداتی به این کشور است.

در حال حاضر اقتصاد افغانستان به تجارت مواد مخدر وابسته است تا آن جا که ۹۰درصد هروئین تولیدی در جهان، از این سرزمین به دست می‌آید.

عکاس «رویتر» یک دختر افغانی را نشسته بر پشت‌ گاری و نگران آینده به تصویر کشیده است.

او و گاری‌اش از چاهی که طالبان کنده بود، نجات یافتند. حالا آیا به دره WTOخواهند افتاد؟