روزگار سپری شده بخش خصوصی و امید به آینده

پگاه آفرین زاد: در چهل و دومین و یا به زعم نهاوندیان آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که بعد از ظهر روز سه‌شنبه برگزار شد، خاموشی رییس اتاق ایران که در سفر فرانسه به سر می برد ، حضور نداشت و غیبت او اکثر حاضران در جلسه را متعجب کرد. در این نشست که فقط با حضور ۳۵نماینده بخش خصوصی برگزار شد، به اعتقاد بسیاری از نمایندگان جای بهزادیان، رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران نیز خالی بود.اسدا... عسگر اولادی خطاب به نهاوندیان گفت: «شما می‌گویید این نشست آخر هیات نمایندگان فعلی اتاق تهران است اما طبق قانون، هیات‌نمایندگان فعلی هنوز می‌توانند جلساتی را داشته باشند.»

وی توضیح داد: «اگر تا تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ که دوره چهار ساله هیات نمایندگان فعلی به پایان می‌رسد، هنوز هیات رییسه جدید شکل نگرفته باشد شما می‌توانید باشید و جلسه هیات نمایندگان را برگزار کنید.»عسگر اولادی در جمع هیات نمایندگان از روز ۲۷ بهمن‌ماه ۱۳۵۷ یاد کرد که اولین گروه هشت نفره تجار بخش خصوصی در این روز به فرمان امام (ره) در اتاق گرد هم آمدند.او همچنین از بهزادیان به دلیل پایمردی‌هایش در راه استقلال اتاق تهران از اتاق ایران قدردانی کرد.

عسگر اولادی اعضای هیات نمایندگان را به میهمانی در خانه خودش دعوت کرد و گفت: «اگر آقای نهاوندیان اجازه دهند، قبل از انتخابات یک میهمانی در خانه من برگزار کنیم.»نهاوندیان نیز در پاسخ به او با خنده گفت: «من در این مورد برای اولین بار از اختیارات ریاست استفاده می‌کنم و بدون تایید هیات نمایندگان این دعوتنامه را تصویب می‌کنم.»نهاوندیان در این نشست همچنین لایحه بودجه سال ۸۶ را مدنظر قرار داد و تاکید کرد: اگرچه بودجه، برنامه مالی دولت است اما به دلیل اثرگذاری تعیین‌کننده‌ای که اقدامات مالی کشور در کل اقتصاد کشور دارد، بخش‌خصوصی را نیز متاثر می‌کند. وی گزارش‌خواهی و گزارش‌دهی دولت را در خصوص بودجه نکته‌ای قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: باید دید که حرکت مالی و اقتصادی دولت تا چه حد ما را در اجرای اصل ۴۴ و انقلاب اقتصادی جلو می‌برد. نهاوندیان ادامه داد: باید انطباق بودجه با چشم‌انداز بیست ساله و برنامه توسعه چهارم و نیز خط مشی انقلاب اقتصادی کشور که اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ است، در کمیسیون‌‌های مجلس بحث و بررسی شود. رییس اتاق بازرگانی تهران، به اهمیت برگزاری همایش اصل ۴۴ اشاره و اظهار کرد: پیام اصلی این همایش اعتنای جدی نظام به اجرای اصل ۴۴ بود. وی در عین حال تشکیل یک شورای فراقوا که بر عملکرد همه قوا در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ نظارت داشته باشد را ضروری دانست. نهاوندیان، گزارشی از فعالیت هیات‌رییسه به هیات نمایندگان را این چنین بیان کرد: فعالیت‌های این هیات را می‌توان به توانمندسازی و کارآمدی فعالان اقتصادی، تقویت بخش‌خصوصی و ارتقای نقش اتاق در اقتصاد کشور تقسیم کرد. وی در این نشست پیشنهاد داد که واحدی به نام واحد کارآفرین به دروس دانشگاهی اضافه شود که البته این امر به تجارب مدیران اقتصادی کشور نیاز دارد که اتاق تهران در این زمینه آمادگی خود را به وزارت علوم اعلام کرده است. نهاوندیان همچنین آمادگی اتاق تهران را برای انجام انتخابات اتاق بازرگانی به صورت مکانیزه مورد تاکید قرارداد و اذعان داشت: امیدواریم انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی با اطلاع از این آمادگی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

در ادامه این جلسه، سید حمید حسینی، رییس کمیسیون توسعه تجارت اتاق تهران در مورد مقررات قانون واردات و صادرات به ایراد سخن پرداخت.

او خاطرنشان کرد: قانون واردات و صادرات در سال ۷۲ تصویب شد که در آن زمان فضای اقتصادی کشور رقابتی نبود اما اکنون تحولات بسیاری صورت گرفته که باید در اصلاح قانون مورد توجه قرار گیرد.وی کاهش تصدیگری و تعریف نقش جدید برای دولت را از الزامات این قانون عنوان کرد.حسینی، یادآوری کرد که باید ثبت سفارش از ورات بازرگانی به بانک‌ها انتقال یابد و پرداخت جوایز صادراتی نیز از طریق اتاق بازرگانی صورت گیرد.

وی با اظهار تاسف به نقص قانون فعلی از نظر لغو مالکیت، ری اکسپورت، دامپینگ، قانون اقدام متقابل، سوآپ، کالای غیر استاندارد و بیع متقابل که پایه‌های تجارت سالم و مدرن است، اشاره کرد.به گفته حسینی، مجوزهای استاندارد و قرنطینه در این قانون مجوز ورود نیست، بلکه ضوابط ورود است.

دکتر مسعود دانشمند نیز مبحث لایحه امور گمرکی را پیش کشید و خاطرنشان کرد: نگرانی که در این لایحه دیده می‌شود، بحث مربوط به صادرات مجدد است یعنی پتانسیلی که می‌تواند اقتصاد ما را توانمند کند ولی متاسفانه دولت تنها به این بهانه که نمی‌تواند کنترل‌های بعدی را داشته باشد، قبول نمی‌کند. بهرامن، از دیگر اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران بود، که با اشاره به شرایط نامطلوب سرمایه‌گذاری در بخش معدن، سخن خود را این گونه آغاز کرد: به‌رغم سرمایه‌‌گذاری‌هایی که در دو دهه اخیر در این بخش صورت گرفته اما هنوز بخش معدن با جایگاه واقعی خود در اقتصاد فاصله بسیار دارد. بهرامن، دلیل اصلی این عقب ماندگی را نامناسب بودن محیط کسب و کار و فقدان برنامه‌ریزی تدوین شده، عنوان کرد و افزود: برنامه‌های حمایتی پیش‌بینی شده در بخش معادن کشور هنوز هم بلاتکلیف مانده است در حالی که به نظر می‌رسد افزایش کمی و کیفی محصولات معدنی برای ورود به بازار جهانی نیازمند تدوین برنامه‌های دقیق و پیش‌بینی حمایت‌های جامع است.

او معتقد است که اگر ۲۶درصد معادن کانی کشورمان غیرفعال است این نوعی فرصت‌سوزی است.میرمحمد صادقی، عضو هیات رییسه اتاق تهران، هم در این نشست مطالبی را عنوان کرد.او با مثبت ارزیابی کردن عملکرد هیات‌رییسه فعلی اتاق تهران، ادامه داد: برخلاف پیش‌بینی ما که درباره زمان اندک رییس اتاق تهران برای حضور در اتاق تردید داشتیم، عملکردها مثبت و رو به جلو بود.

وی از زمانی یاد کرد که هیات‌رییسه اتاق ایران و تهران در جدال با هم بودند و توضیح داد: در آن زمان مکررا به دو طرف تذکر می‌دادم که مشکلات را بزرگ جلوه ندهند و به استقلال اتاق کمک کنند ولی متاسفم که درگیری‌های آن زمان منجر به این شد که نتوانیم همکاری‌های لازم را داشته باشیم.

صادقی با انتقاد از مصاحبه‌های اخیر برخی اعضای هیات‌ نمایندگان اتاق اظهار کرد: برخی سخنان اعضا، اتاق‌های بازرگانی را زیر سوال می‌برد و مردم را به اتاق بدبین می‌کند و خواهش من این است که اعضا باید از این رویه کاری پرهیز کنند.

در پایان جلسه، رییس‌زاده، دبیرکل سابق اتاق تهران هم اینگونه سخن گفت: انکار تجربه کار عاقلانه‌ای نیست و نباید از نظر دور داشت که هیات‌رییسه فعلی اتاق نقطه اشتراک نظر دو گروه فعال در اتاق‌های بازرگانی بوده است، اما آنچه برای اتاق‌های بازرگانی در اولویت است، تاثیرگذاری رای ۲۰نماینده دولت در هیات نمایندگان بخش‌خصوصی است.