پیشنهاد بودجه 10میلیارد دلاری برای کمک به صادرات در سال 86

گروه بازرگانی - مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه ملی رتبه دوم، صبح دیروز در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور وزیر بازرگانی و رییس سازمان توسعه تجارت برگزار شد. عکس: سامان دزیانیان

مسعود میر کاظمی در این مراسم از پیشنهاد ۱۰میلیارد دلاری برای کمک به صادرات در بودجه سال ۸۶خبر داد.

مسعود میر کاظمی به افزایش سرمایه بانک‌ها برای کمک به صادرات اشاره کرد و گفت: در این راستا سرمایه صندوق ضمانت صادرات به دلیل اینکه صادرات کشورمان عمدتا به کشورهای پرریسک انجام می‌شود ۱۶۰ میلیون دلار افزایش می‌یابد.

وی افزود: در بحث هیات‌های تجاری برای شناسایی بازار نیز براساس پیش‌بینی وزارت بازرگانی حمایت‌های بیشتری انجام خواهد شد. همچنین حمایت از بخش حمل‌ونقل حوزه کشتیرانی نیز افزایش خواهد یافت. به گفته وزیر بازرگانی علاوه بر این توسعه پایانه‌های صادراتی و افزایش بودجه ایجاد زیرساخت‌های صادراتی در استان‌ها و نیز اعطای کمک‌های بلاعوض و برپایی نمایشگاه‌های بیشتر و نیز رایزنی‌های بازرگانی در کشورهای هدف و انجام مطالعات بازاریابی در سایر کشورها از جمله برنامه‌های وزارت بازرگانی در سال آینده هستند. میرکاظمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رونق تجارت حرفه‌ای، اصولی و علمی در سایر کشورها خاطرنشان کرد: برای حضور رقابتی در بازارهای بین‌المللی باید به بحث تنوع در تولید محصولات، سرعت خدمات رسانی، چرخه عمر کالاها و نیز استفاده از نوآوری و خلاقیت و در نظر داشتن سلایق مشتریان توجه بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: بازار رقابت سخت و پیچیده شده و روش‌های سنتی پاسخگو نیست، البته تجربه نشان داده که سازمان‌هایی که انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و موفق به ایجاد تحول و همگام کردن خود با فضای جدید شده‌اند موفقیت‌های بیشتری کسب کرده‌اند.

وزیر بازرگانی همچنین بر لزوم ایجاد تحول در زمینه توزیع کالا در کشور تاکید کرد و افزود: با توجه به قابلیت‌های موجود لازمه دستیابی به رشد و توسعه صادرات ایجاد یک تحول جدی و نگاه به صادرات به عنوان محور توسعه است.

وزیر بازرگانی عنوان کرد: صادرکنندگان نمونه از جمله کسانی هستند که سنت‌شکنی کرده و روش‌های سنتی را کنار گذاشتند بنابراین وظیفه ما است که کارآفرینان را به سمتی هدایت کنیم که به آنها کمک کند و به سمت بازارهای بین‌المللی سوق دهد.

میرکاظمی همچنین در پاسخ به این سوال که پاسخ وی به نگرانی‌های برخی از فعالان اقتصادی درباره سلامت انتخابات اتاق‌های بازرگانی چیست؟ گفت: قطعا مسوولان اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها بهترین توضیح را درباره تعامل وزارت بازرگانی با بخش‌خصوصی خواهند داد، چرا که ما بهترین تعامل را داریم و تغییرات آیین‌نامه اتاق‌های بازرگانی به نفع خودشان بوده و بر روی آن بررسی‌ها و بحث‌های مختلفی انجام شده و با نظر آنها تصویب شده و در حال اجرا است.

در ادامه رییس سازمان توسعه تجارت نیز با اشاره به پرداخت وام‌‏هایی برای مشاغل زودبازده و شکل‌‏گیری بنگاه‌‏های تولیدی،افزود: باید رویکردی برای این بنگاه‌‏ها لحاظ شود که صادرات‌‏گرا باشند.

مهدی غضنفری تصریح کرد: حجم سرمایه‌‏گذاری‌‏هایی که سالانه به دلیل صادرات انجام می‌‏شود، باید عدد مشخصی باشد تا بتوان بر اساس آن روند رشد را تدوین کرد. غضنفری با بیان این‌‏که صادرات در بخش دولتی و خصوصی در گروه‌‏های مختلف کالایی در ۹ ماه ابتدای سال جاری ۶/۱۱ میلیارد دلار بوده است، ادامه داد: رقم صادرات غیرنفتی در ۹ماه اول سال گذشته ۲/۸ میلیارد دلار بوده. بنابراین، صادرات در این دوره زمانی ۴۱ درصد رشد داشته است.

معاون وزیر بازرگانی، اظهارداشت: شکی نیست که سهم پتروشیمی در آمار صادرات کشور افزایش یافته، ولی برخی تحلیل‌‏گران تمامی رشد صادرات را به پتروشیمی نسبت می‌‏دهند، اما وقتی که سهم ما از یک گروه کالایی در صادرات کم می‌‏شود، به معنای تقلیل ارزش صادرات نیست.

غضنفری بیان کرد: سهم صادرات پتروشیمی از صادرات غیرنفتی در ۹ ماه سال‌‏جاری از ۲۱ به ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده، اما در مقابل سهم صنعت از ۳۸ به ۳۴ درصد کاهش یافته است، ولی این روند به معنای کاهش میزان صادرات از لحاظ وزنی و ارزشی نیست.

غضنفری با بیان این‌‏ که صادرات غیرنفتی کشور در تمامی موارد به جز فرش و صنایع دستی رشد داشته است، گفت: این رشد از ۲۷ تا ۱۴۱ درصد متغیر است. ضمن این‌‏ که صادرات از بازارچه‌‏های مرزی و نیز مبادی غیررسمی کاهش یافته و به سمت صادرات رسمی گرایش پیدا کرده است.رییس سازمان توسعه تجارت بر لزوم تشکیل شرکت‌های بزرگ مدیریت صادرات تاکید کرد.

در این مراسم جمعی از فعالان توسعه صادرات کشور از نمایندگان اتاق تعاون، گمرک، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی، بانک مرکزی، وزارت صنایع و معادن، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، وزارت کار، وزارت جهاد کشاورزی در کمیته انتخاب صادرکنندگان نمونه سال ۸۵ تجلیل شد.

از سوی دیگر تشکل‌‏های صنعتی، معدنی و خدمات فنی مهندسی، سازمان بازرگانی استان‌‏های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، کرمانشاه، خوزستان و گیلان و ۴۱ شرکت صادرکننده نمونه رتبه دوم مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین نخستین نمایشگاه دائمی بسته‌‏بندی صبح دیروز با حضور وزیر بازرگانی در محل دائمی نمایشگاه‌‏های بین‌‏المللی تهران گشایش یافت. بیش از ۵۰۰ نمونه از انواع بسته‌‏بندی در این نمایشگاه به معرض دید عموم گذاشته شده است.