ماهاتیر محمد از تجربه‌های خود سخن می‌گوید

گروه بازرگانی- همایش بین‌المللی WTO و چالش‌های جهانی شدن در کشور‌های مسلمان امروز در تهران برگزار می‌شود. دبیر اجرایی این همایش، گفت: در این همایش بین‌المللی که به مدت دو روز برگزار می‌شود، نمایندگانی از سازمان ملل، آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه وابسته به سازمان ملل) و رییس بانک توسعه اسلامی حضور خواهند داشت.

«بابک حیدری» با بیان اینکه در این همایش بیش از یک‌هزار تن از اندیشمندان و مدیران ارشد ایرانی و خارجی شرکت دارند، از «جومو ساندرام» مشاور اقتصادی دبیرکل سازمان ملل متحد، «ماهاتیر محمد» نخست وزیر سابق مالزی به عنوان میهمانان همایش نام برد.

وی گفت: «عبدالعزیز الکلیبی» رییس بانک توسعه اسلامی، پروفسور «حسین عسگری» استاد دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا، «علی‌ابن ابیطالب عبدالرحمن» از بانک توسعه اسلامی، پروفسور «محمدرضا وحیدی» رییس مرکز آی‌تی‌سی مالزی از سخنرانان این همایش خواهند بود.

حیدری، از «خالد ابراهیم»، رییس صندوق مالی کشور مالزی، پروفسور «یان آرت شولت»، رییس مرکز جهانی شدن دانشگاه وارویک آمریکا به عنوان دیگر سخنرانان این همایش نام برد.

به گفته وی در مجموع ۲۲سخنران خارجی به بیان تجارب خود درباره جهانی شدن می‌پردازند و ۱۱کارشناس ایرانی نیز مقالات خود را ارائه خواهند کرد.

دبیر اجرایی همایش از برگزاری ۱۲نشست تخصصی در این همایش خبر داد و گفت: روند جهانی شدن و کشورهای مسلمان، مباحث اجرایی سازمان تجارت جهانی، منطقه‌ای شدن و چند جانبه‌گرایی و فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و جهانی شدن در این زمینه از جمله موضوع‌های مورد بحث این نشست‌ها خواهد بود.

وی بررسی تحلیلی ۱۰سال عملکرد سازمان تجارت جهانی، وضعیت و روند دور مذاکرات دوحه، قوانین بنیادین و اصول نظام تجارت چندجانبه، دورنمای اقتصادی کشورهای جنوب، حقوق مالکیت فکری و تجارب مالزی را از دیگر موضوعات نشست‌های تخصصی این همایش برشمرد.

همایش بین‌المللی سازمان تجارت جهانی با همکاری مرکز ملی مطالعات جهانی شدن، دانشگاه بین‌المللی مالزی، بانک توسعه اسلامی، مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران برگزار می‌شود. همچنین محمد نهاوندیان، رییس مرکز مطالعات جهانی شدن و رییس اتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران، با بیان اینکه تعداد قابل‌توجهی از کشورهای مسلمانی که عضو WTO هستند با چالش‌های فرآیند جهانی شدن روبه‌رو هستند عنوان کرد: علاوه بر این همزمان با سازمان تجارت‌جهانی‌، خود پدیده جهانی شدن نیز با چالش‌هایی روبه‌‌رو شده به طوری که پس از ماجرای ۱۱ سپتامبر در مسائل جهانی نوعی تغییر جهت به سمت یک‌جانبه‌گرایی مشاهده می‌شد و در‌حال‌حاضر نیز با شکست دولت آمریکا در یک‌جانبه‌گرایی‌، پدیده‌های جهانی مرحله جدیدی را آغاز خواهد کرد.

وی افزود: بحث درباره اینکه دست‌یابی به قاعده‌مندی جهانی‌شدن چگونه شکل می‌گیرد و جایگاه کشورهای در حال توسعه و به ویژه اسلامی چه خواهد بود و اینکه چه اقداماتی باید در این زمینه پیش‌بینی شود تا بنگاه‌های اقتصادی نیز توانمندسازی شده و خود را برای حضور در بازار جهانی و استفاده بهتر از فرصت‌ها آماده کنند سوالاتی است که در پانل‌های تخصصی این همایش مطرح خواهد شد.

رییس مرکز مطالعات جهانی‌ شدن، افزود‌: جنبه‌های فرهنگی در امر جهانی شدن و نیز مسائل ویژه منطقه‌گرایی مورد بحث قرار می‌گیرد. نهاوندیان گفت: رویکرد کلی این است که با توجه به تجربیات چند‌دهه گذشته آینده پیش‌روی فرآیند جهانی شدن را ترسیم کنیم و به سوی آینده عادلانه‌تری پیش برویم و سهم شایسته‌ای برای کشورهای در حال توسعه و مسلمان نیز محقق شود.

وی با اشاره به تاکید استراتژی اقتصادی ایران بر لزوم استفاده از فرصت‌های منطقه‌گرایی عنوان کرد: مناسبت‌ترین قلمرو اقتصادی در زمینه دستیابی به این استراتژی کشورهای اسلامی هستند، لذا از نظر ملی نیز توجه به مسائل اقتصادی کشورهای اسلامی اهمیت دارد.

نهاوندیان بر اهمیت ابعاد فرهنگی و سیاسی جهانی شدن نیز تاکید کرد و گفت: این ابعاد نمی‌تواند مورد غفلت قرار گیرد، لذا باید شکلی از جهانی شدن طراحی شود که با حفظ هویت فرهنگی و استقلال سیاسی کشورها مشارکت آنها را در تعاملات فرهنگی و سیاسی تامین کند که سوال‌های اساسی و جدی پیش‌روی کشورهای اسلامی است. نهاوندیان افزود: کشورمان تصمیم به رویکرد فعال در تعامل با اقتصاد جهانی گرفته و برای این منظور هم موضوع تدوین سیاست‌های کلی را در تعامل با فرآیند جهانی شدن در دستور کار قرار داده است که در این همایش متن پیش‌نویس که به مجمع تشخیص مصلحت ارائه‌‌ شده در‌ اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد. به گفته نهاوندیان، پیش‌نویس تدوین سیاست‌ها در حال بررسی است، لذا اظهار‌نظر کارشناسان به غنای کار کمک خواهد کرد.