جهش به سوی صادرات 500 میلیارد دلاری
گروه بازرگانی - «کرشاد توزمن» وزیر بازرگانی خارجی و گمرکات ترکیه روز دوشنبه در آنکارا گفت: «هدف ما، رساندن صادرات به ۵۰۰میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ میلادی، سالگرد صدمین سال تاسیس جمهوری ترکیه است.

توزمن که در آئین گشایش نهمین هفته بازرگانی خارجی ترکیه در آنکارا سخن می‌گفت، افزود: «در سال ۱۹۲۳ میلادی که جمهوری ترکیه تاسیس شد، صادرات سالانه کشور ما ۵۱میلیون دلار بود. این رقم اکنون صادرات فقط پنج ساعت ترکیه است.»
نهمین هفته بازرگانی خارجی ترکیه که با همکاری و پیشقدمی سازمان بازرگانی خارجی، مجمع صادرکنندگان ترکیه و مرکز توسعه صادرات این کشور ترتیب یافته، روز دوشنبه با شرکت «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه و شرکت شماری از وزرای کابینه، صادرکنندگان و شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی شروع به کار کرد.
توزمن در ادامه سخنانش گفت: «سال جاری، هشتاد و سومین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه است و امسال صادرات کشور ما به ۸۳میلیارد دلار خواهد رسید.» کرشاد توزمن با اشاره به این که شعار امسال هفته بازرگانی خارجی «تولید آینده» است، گفت: «انتخاب این شعار، نماد خوبی از دگرگونی و تحول ذهنیت و دگرگونی چند بعدی ساختار اقتصادی ترکیه و نشان دهنده عزم کشور ما برای تحقق آرمان‌های خود است.»
وزیر بازرگانی خارجی ترکیه با استناد به «جهش‌هایی که ترکیه در سه سال اخیر در صادرات خود داشته»، گفت: «در سال ۲۰۰۲میلادی صادرات ترکیه ۳۶میلیارد دلار بود که اکنون به ۸۳میلیارد دلار رسیده است و بر اساس آمار سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (او.ئی.سی.دی.) ترکیه با 6/13درصد رشد، در صدر جدول اعضای این سازمان از نظر رشد در صادرات قرار گرفته است.»
وزیر بازرگانی خارجی ترکیه با تقدیر از کوشش‌های خستگی‌ناپذیر و فداکاری‌های بخش خصوصی این کشور که آنها را «لکوموتیو صادرات ترکیه» معرفی کرد، گفت: «زمانی که طرح جامع خود را برای دسترسی به ۵۰۰میلیارد دلار صادرات در سال ۲۰۲۳میلادی اعلام کردم، بسیاری افراد این رقم را مبالغه‌آمیز و غیر قابل دسترسی خواندند. ولی سال‌های طلایی اخیر در صادرات ترکیه به‌ویژه در شرایطی که ارزش واحد پول ملی کشور ما در قبال اسعار معتبر جهان رو به افزایش است و نرخ مواد سوختی در جهان به بالاترین حد خود رسیده است، نشان داد که ترکیه در راه دسترسی به این رقم با عزم راسخ به راه خود ادامه می‌دهد.» وی با اشاره به این که صادرات ترکیه به‌طور عمده بر دوش ۱۰ استان این کشور است، گفت: «دولت مصمم است فرهنگ صادراتی در کشور را به تمامی ۱۸ استان گسترش دهد.»
این استان‌ها به ترتیب اهمیت عبارتند از «استانبول» که به تنهایی ۵/54درصد کل صادرات ترکیه را در اختیار دارد. استان «بورسا» با سهمی برابر 5/8درصد، «ازمیر» 3/6درصد، «کوجاعلی» 3/6درصد، «آنکارا» ۴/۴درصد، «ساکاریا» 6/3درصد، «غازی آنتپ» ۲/۲درصد، «دنیزلی» 9/1درصد، «آدانا» ۱/۱درصد.
بررسی آمار سازمان بازرگانی خارجی ترکیه و موسسه آمار دولتی ترکیه نشان می‌دهد که سهم ۱۰ استان در کل صادرات ترکیه برابر ۹/۸۹درصد و سهم ۷۱ استان دیگر برابر ۱/۱۰درصد است.
بررسی همین آمار حاکی است، در هشت ماه گذشته سال جاری میلادی ۵/54درصد صادرات ترکیه از استانبول صورت گرفته و این استان به تنهایی 9/57درصد واردات ترکیه را نیز در اختیار داشته است. از مجموع ۳۷هزار و ۲۴۷ شرکت صادراتی ترکیه، ۲۰هزار و ۴۱۶شرکت در استانبول فعال است. در مقابل از ۴۵هزار و ۹۵۷ شرکت واردکننده ۴۰هزار و ۷۵۷شرکت در استانبول قرار دارد.
وزیر بازرگانی خارجی ترکیه در ادامه سخنرانی مبسوط خود گفت: «برنامه‌های بسیار جدی برای توسعه فرهنگ صادرات در سطح ترکیه داریم و در دراز مدت در کنار بخش صنایع نساجی و پوشاک که اهمیت ویژه‌ای در بخش صنایع تولیدی، اشتغالزایی و صادرات دارند، بخش‌هایی مانند صنایع خودروسازی، الکتریک و الکترونیک، ماشین‌آلات صنعتی نیز مورد توجه ویژه خواهند بود.»
او مدعی شد ترکیه به سرعت از ساختار بخش‌های صنعتی متکی بر نیروی انسانی زیاد و سرمایه کم به سوی بخش‌های فناوری پیشرفته رو به تحول است و به گفته دیگر به موازات توسعه صنعتی ترکیه، ساختار بازرگانی خارجی این کشور نیز رو به دگرگونی است و ترکیه اکنون نه به عنوان کشور تولیدکننده کالاهای نامرغوب و مونتاژ، بلکه به عنوان کشور صادرکننده مارک تجاری مرغوب در جهان رو به مطرح شدن است.
او در تشریح تلاش‌های وزارتخانه و نهادهای فعال در امور بازرگانی خارجی ترکیه گفت: «سیاست ترکیه توسعه و حراست از بازارهای سنتی و کشف و توسعه بازارهای جدید است.»
توزمن گفت: «همان طور که ماهی کوسه به لحاظ ساختار بدنی باید مدام در حال حرکت در آب باشد، بازرگانان و دست‌اندرکاران بازرگانی خارجی ترکیه نیز عهد کرده‌اند بی‌وقفه و با تلاش خستگی‌ناپذیر به راه خود ادامه دهند.» وی با اشاره به سفر اخیر هیات بازرگانی ترکیه به ژاپن گفت: «من و بازرگانان و مسوولان همراهم در ۴۰ روز گذشته برای تبیین توانایی‌ها و امکانات صادراتی ترکیه، به کشورهایی که سهمی برابر ۲۵درصد در تجارت جهانی دارند، مسافتی برابر ۸۰هزار کیلومتر سفر کرده ایم.
منبع: ایرنا، ترکیش پرس