موانع توسعه زنجیره تامین

گروه بازرگانی- رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: فقدان کدینگ جامع، یکنواخت و سازگار با تجارت جهانی کالاها و خدمات در کشور که تاکنون کمتر بدان توجه شده است، از عمده‌ترین موانع توسعه زنجیره تامین در کشور به شمار می‌رود. دکتر مهدی غضنفری که به مناسبت برپایی «دومین کنفرانس ملی لجستیک و زنجیره تامین» که ۲۲ تا ۲۳ آبان‌ماه سال‌جاری در تهران برپا می‌شود، سخن می‌گفت، افزود: به دلیل اجرایی نشدن تبصره‌ای که در برنامه سوم توسعه پیش‌بینی شده، متاسفانه تاکنون لطمه‌های زیادی به بازار داخلی و تنظیم این بازار وارد آمده است.

معاون وزیر بازرگانی، با اشاره به اینکه این نقایص جدی، لطمه‌های فراوانی به نظام‌های آماری تولید، توزیع، مصرف، صادرات و واردات کشور وارد آورده است، تصریح کرد: نشانه‌های این زیان‌ها در ضعف برنامه‌ریزی، تامین برخی کالاها به دلیل نوسانات فصلی و گرانی‌های فصلی و مقطعی، ضعف در برنامه‌ریزی تامین و تدارک در واحدهای تولیدی قابل مشاهده است. غضنفری گفت: تحمیل هزینه‌های بالاتر بر اقتصاد ملی، به دلیل سفارش‌های نامناسب، افزایش موجودی‌ها، بالا رفتن نرخ‌های اقساط و از رده خارج شدن، از دیگر موانع توسعه زنجیره تامین در کشور است.

وی ادامه داد: تصویب یک ماده واحد یا لایحه نظام جامع کدینگ کشور براساس SITC یا سایر نظام‌های کدینگ که نیاز به بررسی، مطالعه و فعالیت‌های طولانی نداشته و می‌توان آن را به سرعت اقتباس و اجرا کرد از دیگر راهکارهای کوتاه‌مدت برون رفت از این تنگنا است.

معاون وزیر بازرگانی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر متولی زنجیره تامین کالا چه ارگانی است، اضافه کرد: در قوانین و مقررات کشور به صورت صریح متولی برای زنجیره تامین تعیین نشده، ولی به موجب قانون تشکیل وزارت بازرگانی، متولی تامین و توزیع کالا در کشور وزارت بازرگانی است.